|
کدخبر: 89684

اختصاصی گسترش نیوز:

دو برگ برنده در قرارداد شراکت تجاری

مشخص کنید که شراکت یکی از اعضا, تحت چه شرایطی فسخ می­شود. همچنین باید مشخص کنید که آیا امکان انتقال حق شراکت به ورثه وجود دارد یا شراکت منحصر به خود فرد است؟

گسترش نیوز: تک‌تک جملات و عبارتی که در قرارداد شراکت ذکر می‌شود معنا و اهمیت حقوقی دارند. چه‌بسا یک بند یا ماده به ظاهر ساده و پیش‌پاافتاده سرنوشت و آینده مالی یک فرد را رقم بزند. مهم‌ترین نکاتی که هنگام عقد قرارداد شراکت تجاری باید به آنها توجه کرد کدام است؟ در مقاله‌ای که چند پیش در همین رابطه منتشر کردیم به‌طور مفصل دراین‌باره سخن گفتیم. در اینجا به دو موضوع دیگری که نباید از قلم بیفتد می‌پردازیم: نحوه اخراج یکی از شرکا و چگونگی فسخ قرارداد شراکت. توجه به این دو موضوع و روشن کردن جزییات آنها باعث می شود که در صورت بروز اختلاف حقوقی برگ برنده در درستان شما باشد. با گسترش نیوز همراه باشید.

sherakat3.jpg

شرکا معمولاً دنبال شراکت بلندمدت هستند اما بسیاری از مواقع چاره‌ای جز پایان دادن به همکاری ندارند. شرکا به دلایل مختلف ممکن است به شراکت پایان دهند. به‌عنوان‌مثال ممکن است بخواهند خود را بازنشسته کنند یا بخواهند با شخص دیگری شریک شوند یا از عملکرد شرکت یا شرکا راضی نباشند. بعضی موارد هم لازم می‌شود شریک خود را اخراج کنید. ممکن است بخواهید که شریک شما در صورت تمایل به خاتمه شراکت, تصمیم خود را به‌صورت مکتوب به شما و شرکای دیگر اطلاع دهد.

- دلایلی که شرکا را مجاز به اخراج یک شریک می‌کند را به‌طور روشن و شفاف توضیح دهید. ناتوانی در تامین سرمایه توافق شده, عدم انجام یکی از تعهدات توافق شده, جنون محرز و ثابت‌شده و بی‌کفایتی ازجمله موارد رایجی است که طرفین شراکت را به اخراج شرکای خود وادار می‌کند.

- به‌هرحال شما در متن قرارداد باید نحوه تصمیم‌گیری نهایی درباره اخراج را به‌روشنی ذکر کنید. به‌عنوان‌مثال برای انجام این کار ممکن است لازم شود که اکثریت شرکا به اخراج آن شریک رای بدهند. ممکن است نخواهید تکلیف این موضوع مهم را به نظر اکثریت محول کنید. به‌هرحال باید نحوه و سازوکار اخراج را با وضوح کامل مشخص کنید. علاوه بر این باید نحوه اطلاع‌رسانی به فرد اخراج شده را هم بیان کنید.

نحوه فسخ شراکت را مشخص کنید

مشخص کنید که شراکت یکی از اعضا, تحت چه شرایطی فسخ می­شود. شراکت یک شریک در صورت مرگ او خودبه‌خود فسخ می­شود اما با اضافه کردن یک ماده جدید به قرارداد می­توانید این قاعده کلی را تغییر دهید. آیا امکان انتقال حق شراکت به ورثه وجود دارد یا شراکت منحصر به خود فرد است؟ تکلیف این موضوع باید در قرارداد مشخص شده باشد. عواملی که باعث فسخ قرارداد شراکت می‌شود را توضیح دهید و اقداماتی که شرکا برای ماندن در شراکت باید انجام دهند را بیان کنید.

- به‌عنوان‌مثال شراکت یک فرد معمولاً با استعفا, بازنشستگی, اخراج, ازکارافتادگی, مرگ یا ورشکسته شدن او یا درصورتی‌که اکثریت شرکا به فسخ شراکت او رای دهند لغو می‌شود.

- توضیح دهید که بعد از فسخ قرارداد شراکت چه اتفاقی می­افتد: «در صورت فسخ شراکت یکی از شرکا, اعضای باقیمانده می‌توانند به ادامه شراکت, رای دهند یا با رای اکثریت, شرکای جدیدی را انتخاب کنند». اگر چنین جمله­ ای را در قرارداد بگنجانید زمینه بقای آن را فراهم می­کنید.

کامل بودن قرارداد را ذکر کنید

حتماً در قرارداد شراکت قید کنید که این قرارداد «کامل» است و هیچ‌چیز را ناگفته باقی نگذاشته است. به‌این‌ترتیب هیچ‌یک از شرکا در آینده نمی­تواند مدعی شود که شرکا به‌صورت شفاهی روی فلان موضوع به توافق رسیده­اند اما آن را در قرارداد ذکر نکرده ­اند. به‌عنوان یک قاعده کلی سرنوشت هیچ‌چیز را به گفتگوها و مذاکرات شفاهی موکول نکنید. گفتار فقط زمانی ارزش حقوقی دارد که به سند مکتوب تبدیل شود.

امضا فراموش نشود

همه شرکا باید اسم خود را بنویسند, کنار آن را امضا کنند و تاریخ را قید کنند. چند شاهد هم باید این قرارداد را امضا کنید. اکنون زمان برداشتن گام نهایی فرار رسیده است و می­توانید برای ثبت محضری قرارداد اقدام کنید.

منبع: fober

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها