|
کدخبر: 74696

بازگشت آرامش به بازار پس از تلاطم چندروزه

پس از چندروز تلاطم نرخ‌ها در بازار طلا و ارز پایتخت، امروز دوشنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸ بازار آرامش نسبی را تجربه کرد. بطوریکه در معاملات اولیه تا بعدازظهر قیمت‌ها روی شیب ملایم صعودی حرکت کردند و در معاملات پایانی به مدار نزولی کم‌شیب تغییر مسیر داد. امروز دلار در محدوده ۱۲۷۰۰ تومانی جابه‌جا شد و عصر در محدوده ۱۲۶۰۰ تومانی قیمت خورد. در بازار طلا نیز، قیمت سکه طرح جدید در میانه محدوده ۴.۴ میلیون تومانی جابه‌جا شد و نهایتاً با رقم ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. مثقال طلای آبشده نیز در محدوده یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومانی جابه‌جا شد.

گسترش نیوز - در سومین روز هفته، نوسانات بازار ارز و سکه محدودتر از دو روز ابتدایی هفته بود؛ روز دوشنبه، شاخص ارزی در ابتدای روز تا نزدیکی محدوده مقاومتی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی رشد کرد ولی با تعدیل خریدها، به یکباره تا زیر محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی کاهشی یافت. عصر امروز ارزش دلار در بازار در محدوده ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی بود و کاهشی ۵۰ تومانی نسبت به نرخ بسته شده روز یک شنبه را نشان می داد.

dolar-2.jpg

کاهش حجم معاملات

به گفته فعالان، امروز دلالان مانند روزهای پیشین در بازار حضور داشتند، ولی میزان معاملات آن ها کاهش یافته بود. البته برخی معامله گران نیز می گویند شرایط کمی بیشتر امنیتی شده و همین باعث شده است که میزان حضور بازیگران غیررسمی در بازار کاهش یابد یا آن ها نسبت به قبل ارز کمتری را حمل کنند.

در این میان، بیشتر فعالان عنوان می کردند، دلیلی که امروز نوسانات دلار کاهش یافت و حجم معاملات در بازار داخلی پایین آمد، بسته بودن بازار امارات بود که در نتیجه آن معاملات حواله ای درهم انجام نمی شد. در واقع امروز بازار داخلی از سمت کشور همسایه سیگنال افزایشی یا کاهشی خاصی را دریافت نمی کرد. در این میان، البته برخی دیگر از بازیگران ارزی عنوان می کردند، زمانی که بازار درهم تعطیل است، صرافان بزرگ هم چنان معاملات خود را می توانند انجام دهند، منتها این معاملات شکل آتی دارد و برای روزهای بعد انجام می شود.

از نظر آن ها، معامله گران بزرگ داخلی حتی با اطلاع از این گونه معاملات می توانند موقعیت فروش یا خرید خود را تعیین کنند؛ در نتیجه از نظر این گروه تعطیلی بازار درهم تاثیری بر بازار ارز داخلی نداشت. از نظر این گروه دو عامل موجب شدند قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد. اولین عامل به باور آن ها افزایش حجم فیزیکی ارز در بازار بود.

تغییر استراتژی عرضه‌ای و قیمتی بازارساز

به باور این گروه امروز میزان عرضه ارز در بازار بالا رفته بود و به راحتی می شد اقدام به خرید دلار کرد. در واقع مانند روزهای قبل نبود که کمتر معامله گری جسارت فروش را نداشته باشد. در این میان، این دسته از معامله گران باور دارند استراتژی بازارساز نیز در کاهش قیمت موثر بود.

امروز قیمت دلار بر تابلوی صرافی های بانکی ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان بود که افزایشی ۱۵۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پیش از آن داشت. به گفته برخی فعالان این افزایش موجب شد که از یک سو تقاضای کاذب در بازار کاهش پیدا کند و از سوی دیگر این سیگنال را بدهد که بازارساز ممکن است با بالا آوردن قیمت بخواهد مداخله شدیدتری در بازارکند، چرا که می خواهد در قیمت های بالاتر عرضه خود را صورت دهد. آن ها می گویند بازارساز در دفعات متعددی در سال جاری موفق شده است با عرضه از قیمت های بالا، مدیریت بازار ارز را به دست بگیرد و نوسان گیران را متضرر کند.

برخورد با سد مقاومتی ۱۲۸۰۰

در حالی که عده ای از فعالان، افزایش عرضه ارز، نوع رفتار بازارساز و تعطیلی بازار درهم را به عنوان عواملی در نظر می گیرند که منجر به افت قیمت دلار شد، گروهی دیگر از فعالان تاکید دارند که عامل اصلی کاهش قیمتی امروز برخورد به سطح مقاومتی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی و افزایش فروش های ارزی در نزدیکی آن بود. این دسته از معامله گران باور دارند افزایش اخیر قیمت دلار کاملا از الگوهای فنی تبعیت کرده است و بازار در نزدیکی نقاط حمایتی با افزایش خریدها و در نزدیکی نقاط مقاومتی با رشد فروش مواجه شده است. از نظر این گروه در شرایط فعلی بازار در نقطه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی می تواند با افزایش خریدها مواجه شود و در صورتی که بتواند سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی را بشکند، مقاومت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی را در پیش رو دارد.

در روزی که قیمت دلار نتوانست رشد جدیدی را به ثبت برساند، در بازار سکه نیز این فلز گران بها راه کاهشی را در پیش گرفت. امروز سکه طرح جدید ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز دلار آمریکا در بازار آزاد بین ۱۲۶۱۰ تا ۱۲۷۹۰ تومان جابه‌جا شد و در معاملات پایانی عصر بین ۱۲۶۲۰ تا ۱۲۶۵۰ تومان قیمت خورد. یورو نیز در معاملات پایانی امروز بین ۱۳۹۷۰ تا ۱۴۰۱۰ تومان و پوند انگلیس ۱۶۳۵۰ تا ۱۶۴۵۰ تومان معامله شد.

قیمت حدودی معاملات در بازار ارز تهران برای دلار کانادا ۹۶۸۰ تومان، دلار استرالیا ۸۶۰۰ تومان، فرانک سوییس ۱۲۹۵۰ تومان، یوان چین ۱۸۲۵ تومان، لیر ترکیه ۲۲۴۵ تومان و درهم امارات ۳۴۲۰ تومان ثبت شد.

امروز ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸ صرافی بانک ملی نرخ خرید و فروش دلار و یورو را با ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان افزایش به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا: ۱۲.۴۰۰ تومان (۱۰۰) قیمت فروش دلار آمریکا: ۱۲,۵۵۰ تومان (۱۵۰)

قیمت خرید یورو: ۱۳.۶۰۰ تومان (۱۰۰) قیمت فروش یورو: ۱۳,۷۵۰ تومان (۱۵۰)

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر امروز سکه طرح جدید به ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان بوده است. سکه گرمی هم با قیمت ۸۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

امروز بهای اونس طلا در بازار جهانی تا حدود ۱۴۵۹ دلار ریزش کرد. در بازار داخلی نیز هر مثقال طلای آبشده به رقم یک میلیون و ۹۲۳ هزار تومان رسید، که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۴۴۴ هزار تومان است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها