|
کدخبر: 42285

۱۰ خبر خوش اقتصادی امروز (۵ دی ماه)

در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار خوب اقتصادی چهارشنبه، ۵ دی ماه را بررسی می‌کنیم.

گسترش نیوز: ما هر روز در این بسته خبری، مهم‌ترین اخبار مثبت حوزه اقتصادی را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید:

baste-eghtesadi.jpg

پرداخت سود سپرده‌ها تغییر کرد

با تصویب شورای پول و اعتبار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار تغییر کرد. بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار با تغییر سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار، نرخ سود بانکی برای سپرده‌های بلندمدت تا سقف ۱۵ درصد و برای سپرده‌های کوتاه‌مدت تا سقف ۱۰ درصد برای همه بانک‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی تعیین شده است. محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ایران در همین‌باره گفت: بر اساس مقررات بانک مرکزی ، عبور از سود ۱۵ درصد برای سپرده‌های بلندمدت یک نوع جریمه، عبور از ۱۸ درصد جریمه‌های سنگین‌تر و عبور از ۲۰ درصد براساس قانون جریمه‌هایی دارد که در صورت اجرا بانک‌ها و مدیران آنها را پشیمان خواهد کرد که تعطیلی و ادغام این بانک‌ها نیز بخشی از این جریمه‌ها به شمار می‌روند.

شارژ مسکن در بودجه ۹۸

دولت ۱۰هزار میلیارد تومان برای حمایت از دو سمت عرضه و تقاضای مسکن در لایحه بودجه سال ۹۸ پیشنهاد داده است. این ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و اتمام طرح مسکن مهر، ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، شهرهای جدید و شهرهای کوچک و همچنین تجهیز صندوق پس‌انداز مسکن خانه‌اولی‌ها به کار گرفته می‌شود. در صورت تصویب لایحه بودجه۹۸ در مجلس، به دولت اجازه داده می‌شود برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و همچنین احداث واحدهای مسکن اجتماعی و حمایتی، اقداماتی انجام دهد. در این لایحه منابع کمکی به منظور شارژ صندوق پس‌انداز مسکن خانه‌اولی‌ها پیشنهاد شده است تا از این طریق امکان پرداخت وام مسکن به گروه‌های بیشتری از خانه‌اولی‌ها فراهم شود.

نرخ تورم آذر: ۱۸ درصد

مرکز آمار ایران با بیان نرخ تورم ۱۸ درصدی مصرف‌کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای در آذرماه امسال، فاصله تورمی دهک‌ها را ۲.۴ درصد اعلام کرد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٢،٠ درصد برای دهک اول تا ٢٤.٤ درصد برای دهک دهم است. نرخ تورم کل کشور در آذر ماه ۹۷ برابر ١٨ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ١٧.١ درصد برای دهک اول تا ١٩.٥ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه نیز در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٢ درصد برای دهک اول تا ٢٤.٤ درصد برای دهک دهم است.

طلا و سکه صعود کرد

افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی به بالاترین میزان خود در ۱۵ماه اخیر رسید. سکه در ایران نیز پشت مرز ۴ میلیون تومانی ایستاد. نرخ طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا به دلیل نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و تعطیلی بخشی از دولت امریکا، ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را برانگیخت و تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد. در همین‌باره محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: نرخ طلا در بازارهای جهانی به بالاترین میزان خود در ۱۵ماه اخیر رسید. وی ادامه داد: افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی از یک سو و در سه روز گذشته افزایش یک باره نرخ ارز در کشور سبب شد تا در مجموع نرخ سکه و طلا ۱۱درصد افزایش یابد. وی درباره آخرین نرخ‌ها بیان کرد: سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به نرخ ۳میلیون و ۹۴۰ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به نرخ ۳میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، نرخ نیم سکه بهار آزادی با نرخ یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی به نرخ یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان و سکه یک گرمی هم به نرخ ۶۵۵هزار تومان داد و ستد شد. کشتی‌آرای درباره نرخ طلا توضیح داد: هر مثقال به عنوان مبنای نرخ یک میلیون و ۵۷۲هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۸عیار هم یک میلیون و ۶۶۴ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸عیار امروز به ۳۶۲هزار و ۸۰۰تومان رسیده که در مجموع حدود ۵۰هزار تومان افزایش نرخ در طول این هفته اتفاق افتاده است.این فعال بازار طلا و جواهر اظهار کرد: در مجموع این هفته نرخ سکه ۴۰۰هزار تومان افزایش یافته و اکنون حباب سکه نیز به بیش از ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

ادامه ریزش نرخ دلار پس از پایان جشن سال نو میلادی

روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد پس از پایان جشن سال نو میلادی دوباره به جریان خواهد افتاد. تابلوی‌ صرافی‌ها این روز‌ها شاهد تغییرات قیمتی در اسعار خارجی است، اما این نوسانات که در جهت خیز قیمتی میل کرده است هر ساله در چنین روز‌هایی اتفاق می‌افتد.

صرافی ملی در سایت رسمی خود فروش هر اسکناس دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان و هر اسکناس یورو را ۱۳ هزار ۳۰۰ تومان اعلام کرده است. رضا ترکاشوند، رئیس کانون صرافان ایرانیان در همین‌باره گفت: تقریبا ۱۰ روزی می‌شود که بازار ارز شاهد افزایش نرخ‌هاست، اما آرامش در این محل برقرار بوده و هیچ دلالی برای تشویش بازار وجود ندارد. وی افزود: دو دلیل عمده که این روز‌ها منجر به اُفت و خیز قیمت‌ها شده است، افزایش سفر‌های خارجی به دلیل سال نوی میلادی و همچنین تسویه حساب شرکت‌های بین‌المللی است، به همین دلیل تقاضا ارز‌های رایج بالا رفته و نرخ در بازار‌ها صعود کرده است.

حرکت رو به بالای بورس

ارزش معاملات بورس تهران نسبت به روزهای گذشته رشد کرد. امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۴۹۳ واحد رشد کرد و به رقم ۱۵۸ هزار و ۴۴۳ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز هم جهت با نماگر اصلی ۲۴۱ واحد رشد کرد و تا رقم ۲۷ هزار و ۲۵۴ بالا رفت. امروز پتروشیمی‌ها، بانکی‌ها، پالایشی‌ها بیشترین تاثیر را روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند؛ به طوریکه پتروشیمی پارس، بانک ملت و پالایش نفت اصفهان هر یک به ترتیب ۱۹۲، ۱۴۸ و ۱۳۴ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص‌های بازار داشتند. در گروه محصولات شیمیایی امروز با رشد نرخ سهم‌ها مواجه بودیم؛ به طوریکه نمادهایی همچون پتروشیمی شازند، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی پارس، پتروشیمی غدیر و نیروکلر با بیش از چهار درصد افزایش در نرخ پایانی مواجه شدند. همچنین تعدادی از نمادهای این گروه با صف خرید روبه‌رو بودند. علاوه بر این شرکت‌های گروه فرآورده‌های نفتی نیز رشد نرخ را تجربه کردند و سهامداران برای خرید سهم‌های تعدادی از این شرکت‌ها در صف ایستاده‌اند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به پالایش نفت اصفهان اشاره کرد. اما فلزات اساسی نیز امروز عمدتا افزایش نرخ را شاهد بودند؛ هر چند که شتاب رشد آنها به نفتی‌ها و محصولات شیمیایی نمی‌رسید.

قیمت‌ها کاهش می‌یابد/ کارمند گمرک اخراج نشد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه وزارت صمت نظارت بر بازار را ساماندهی کرده است، گفت: توانستیم مانع از افزایش قیمت‌ها شویم. در مرحله بعد قیمت‌ها کاهش خواهدیافت.

فرهاد دژپسند در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش نرخ ها، گفت: طبیعتا باید نظام نظارت بر بازار سازماندهی می‌شد که خوشبختانه وزارت صنعت این کار را انجام داد و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک، این موضوع اثر خود را بگذارد. وی افزود: اگر دقت کرده باشید، در دو هفته اخیر آثار اقدامات وزارت صنعت را در برخی از گروه‌های کالایی دیده اید. البته در مرحله اول باید افزایش قیمت‌ها کنترل می‌شد که این اتفاق افتاده است. وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید با دقت، حساسیت و اعمال مدیریت بیشتر مانع از افزایش قیمت‌ها شویم، گفت: بعد از جلوگیری از افزایش نرخ ها، باید به سمت کاهش قیمت‌ها برویم که البته این موضوع زمان بر است. دژپسند ادامه داد: منافع برخی از افراد ایجاب می‌کند که اجناس را با قیمت‌های بالاتر بفروشند که باید این موضوع مدیریت شود.

دژپسند در پاسخ به سوالی درباره پیگیری موضوع حضور یکی از نمایندگان مجلس در گمرک و تنش‌های به وجود آمده ناشی از انتشار فیلم برخورد با وی گفت: کارگروهی برای بررسی این موضوع در گمرک تشکیل شد؛ یکی از شبهات، انتشار فیلمی بود که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. وزیر اقتصاد با بیان اینکه این فیلم توسط کارکنان گمرک ضبط و منتشر نشده است، ادامه داد: بررسی‌های ما همچنین نشان داد که حتی برخورد نامناسب با نماینده مجلس از جمله هل دادن و بیرون کردن وی نیز توسط کارکنان گمرک انجام نشده است. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: بعد از بررسی‌های مختلف، گزارشی را برای رئیس مجلس ارسال کردم و از آنجایی که تخلفی از کارکنان گمرک سر نزده بود، برخوردی هم با آنها صورت نگرفته است.

مرغ ارزان شد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد. مهدی یوسف‌خانی ضمن اشاره به کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۰۰، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۲ هزار و ۳۰۰، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۲ هزار و ۵۰۰ و خرده فروشی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گفته وی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۱۲ هزار و ۵۰۰ و ران مرغ بدون کمر برابر با نرخ مرغ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. هم‌چنین نرخ هر کیلوگرم سینه با کتف ۲۱ هزار، سینه بدون کتف ۲۲ هزار و فیله مرغ ۲۵ هزار تومان است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی کاهش تقاضا و توزیع مرغ منجمد را دلیل اصلی استمرار افت نرخ مرغ گرم در بازار اعلام کرد. یوسف‌خانی با تاکید بر این‌که روند کاهش نرخ مرغ گرم در بازار ادامه دارد گفت: با توجه به آنکه توزیع مرغ منجمد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام محدودیتی ندارد، پیش‌بینی می‌شود که طی روز‌های آتی نرخ مرغ گرم به نرخ واقعی خود در بازار برسد.

وزیر کشاورزی گفت: نرخ واقعی هرکیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان باید ۱۰ هزارتومان باشد و عرضه این محصول با نرخ‌هایی بیش ازاین اجحاف به مصرف‌کنندگان است.

محمود حجتی در حاشیه نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران با بیان این که وضعیت تولید گوشت مرغ از شرایط خوبی برخوردار است، افزود: تشدید نظارت‌ها از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌تواند موجب کاهش نرخ این محصول در بازار مصرف شود. وی اظهارکرد: در هفته گذشته نظارت هایی که در بازار انجام شد که کاهش نرخ یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ در هرکیلوگرم گوشت مرغ را به دنبال داشت.

وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: اگر قیمت‌های تعیین شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در بازار رعایت شود، به طور حتم پایداری تولید برای تولیدکنندگان و جلوگیری از اجحاف به مصرف‌کنندگان را در پی خواهد داشت.

حجتی در پاسخ به این پرسش که آیا با عرضه گوشت‌های منجمد در بازار می‌توان شاهد کاهش نرخ گوشت قرمز باشیم گفت: اکنون وضعیت تولید گوشت قرمز نیز از شرایط خوبی برخوردار است اما باید بر روی قیمت‌گذاری و عرضه این محصولات نظارت داشته باشیم.

کاهش هزار و ۸۰۰ تومانی هر کیلو تخم‌مرغ

یک مقام مسئول، از کاهش یک هزار و ۸۰۰ تومانی نرخ تخم‌مرغ نسبت به یک ماه اخیر در بازار خبر داد. رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ تومان است که این نرخ نسبت به یک ماه اخیر کاهش چشمگیری در بازار داشته است.

نبی‌پور با اشاره به دلایل اُفت نرخ تخم‌مرغ در بازار افزود: افزایش تولید، شوک واردات و عدم شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان دلیل اصلی کاهش نرخ تخم‌مرغ در بازار به شمار می‌رود. وی نرخ تخم‌مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به افزایش عرضه ناشی از گله‌های جدیدی که به تولید نشسته اند، پیش‌بینی می‌شود که روند کاهش نرخ در بازار ادامه یابد، اما هم اکنون نمی‌توان رقم دقیقی برای اُفت تولید در بازار اعلام کرد.

بندر شهید رجایی، در میان۱۰۰ بندر برتر دنیا قرار گرفت مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بندر شهید رجایی در فهرست ۱۰۰ بندر برتر کانتینری جهان، جایگاه ۶۸ را دارد. الله‌مراد عفیفی پور بیش از ۸۲درصد صادرات مواد معدنی کشور از طریق بندر شهید رجایی انجام می‌شود. مدیرکل بنادر هرمزگان خاطرنشان کرد: بیش از ۶۵ درصد از ارزش کالاهای غیرنفتی که در ایران جابه‌جا می‌شود، شامل کالاهای کانتینری، فله، فله مایع، جنرال کارگو و کالاهای پروژه‌ای در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شود.

منابع: ایسنا، اقتصاد آنلاین، باشگاه خبرنگاران، ایبنا، مهر، دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها