|
کدخبر: 327629

اتفاق نگران کننده برای گندمکاران

قیمت تضمینی گندم در ۱۴۰۳ / اتفاق تلخ برای گندمکاران رخ داد

مجری طرح خرید تضمینی گندم در کشور اعلام کرد که تاکنون بیش از دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم با ارزش تقریبی ۴۱ هزار میلیارد تومان خریداری و تضمین شده است.

اقتصاد قیمت تضمینی گندم در ۱۴۰۳ / اتفاق تلخ برای گندمکاران رخ داد

سهراب سهرابی اظهار کرد که تاکنون حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به کشاورزانی که گندم اضافی خود را به مراکز رسمی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، توسط دولت پرداخت شده است. باقی وجوه نیز با تلاش و پیگیری‌های وزارت جهادکشاورزی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه پرداخت خواهد شد.

وی با بیان این که برداشت گندم در کشور ادامه دارد، اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد در سال زراعی جاری ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ میلیون تن گندم در کشور تولید و حدود ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن گندم خرید تضمینی شود که در این صورت به خودکفایی کامل در تولید و خرید تضمینی این محصول می‌رسیم.

مجری طرح گندم کشور در همین حال از کشاورزان خواست گندم تولیدی خود را به مراکز رسمی خرید تضمینی گندم تحویل دهند و از تحویل این محصول به دلال‌ها و واسطه‌ها اجتناب کنند تا دچار عواقب نشوند.

وی ادامه داد: گندم آبی در سطح دو میلیون هکتار و گندم دیم ۴ میلیون هکتار در سال زراعی جاری نهایی شده است.

سهرابی تصریح کرد: در اقلیم‌های سرد به ویژه کردستان، زنجان، همدان، آذربایجان شرقی و غربی و قزوین با دو موضوع آفت سن و بیماری‌های گندم به ویژه زنگ زرد روبرو هستیم و از این رو از کشاورزان می‌خواهیم با مشورت کارشناسان با این آفات و بیماری‌ها مبارزه کنند تا از بروز خسارت جلوگیری شود.

اتفاق نگران کننده برای گندمکاران

قیمت گندم ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص شد. بر اساس داده‌های منتشرشده، نرخ گندم تضمبنی ۱۷هزارو ۵۰۰ تومان و دوروم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

 گندم یکی از اقلام اساسی است که خربد آن سالانه توسط دولت انجام می‌شود. طبق قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، دولت به منظور حمایت از تولید کالا‌های اساسی کشاورزی، ابجاد تعادل در نظام تولید و همین‌طور جلو‌گیری از ضرر و زیان کشاورزان،  اقدام به خرید محصولات کشاورزی نظیر گندم، جو، برنج، ذرت، حبوبات، چغندر، پنبه و ... می‌کند.

دولت موظف است قیمت‌های مصوب را تا قبل از شروع سال زراعی در آخر شهریور ماه از طریق رسانه‌ها اعلام کند. علاوه بر این، دولت موظف است اگر ضرر و زیانی اتفاق افتاد، آن را از طریق منابع مالی خود تأمین کند.

کاشت-گندم

میزان گندم خریداری‌شده از سوی دولت

علی قلی ایمانی، مدیر‌عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور اظهار کرد که تا کنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم از ۱۲  استان  کشور خریداری شده است.

وی درباره مطالبات گندمکاران اظهار کرد که مطالبات بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است. ولی فعلا فقط ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به گندم‌کاران پرداخت شده است.

طبق قانون شورای قیمت‌گذاری عواملی نظیر هزینه‌های تولید، نرخ تورم، نرخ بازار جهانی در تعیین قیمت گندم تأثیر‌گذار بوده است.

طبق جلسه برگزار شده در ۲۲ شهریور ۱۴۰۲،  بر طبق گزارش  رسانه تحلیل بازار، قرار بود قیمت گندم با تورم ۳۰ درصدی محاسبه شود. بر همین اساس، قیمت گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. در این جلسه تعیین شد اگر تورم افزایش داشت، قیمت گندم هم افزایش داشته باشد.

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها