|
کدخبر: 327560 هادی خرسند

استیل پرایس برگزار می کند

اولین کنفرانس زغال سنگ ، کک، الکترود گرافیت در تاریخ ۶خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.

اقتصاد استیل پرایس برگزار می کند

کنفرانس زغال سنگ ، کک، الکترود گرافیت در ۳ بخش مجزا  برگزار می گردد .

بخش اول: با حضور مدیران کلیدی بخش معدن کشور تشکیل 

بخش دوم: ارائه دیدگاه ها و بررسی مشکلات معدنی و پیشنهادات. 

بخش سوم: مسائل تخصصی زغال سنگ ارائه می شود.

همچنان بخشی از برنامه هم به مسائل الکترود کشور نیز پرداخته شده است.

پهنه معدنی زغال دار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰۰۰کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲/۵۷ میلیارد تن زغال سنگ کک شو حرارتی در ۴ناحیه پروده، نایند، مزینو و آبدوغی، بزرگترین حضه زغالی در خاورمیانه است که ۷۶درصد ذخایر ذغالی را در خود جای داده است.

با توجه به مصرف روز افزون کک و برنامه توسعه صنایع فولادسازی کشور، سالانه مقدار قابل توجهی زغال سنگ و کک با ارزبری بالا از خارج کشو وارد می شود. بهره برداری از ذخایر داخلی خودکفایی، صرفه جویی ارزی ، توسعه اجتماعی و اقتصادی و بالاخص اشتغالزایی را در پی خواهد داشت.

هرمز ناصر نیا؛ دبیر کنفرانس زغال سنگ کوک و الکترود گرافیتی گفت: از زمان احداث اولین کارخانه ذوب آهن ایران در اصفهان برای تامین کک و صنعت زغال سنگ ایران راه اندازی شد. کارخانه‌های ذوب آهن به روش کوره بلند برای تولید ۵.۱ میلیون تن در سال برنامه‌ریزی شده‌اند و در مجموع حداقل ۳.۲ میلیون تن کک در سال مصرف می‌کنند. در حدود ۵۰ میلیون تن در سال نیز فولاد به سایر روش‌ها تولید می‌شود که نیاز بسیار کمی به زغال سنگ دارند. 

ناصرنیا اظهار کرد: مجموعه زغالسنگ کنستانتره مورد نیاز برای کک سازی‌ها حدود ۵ میلیون تن در سال است. زغال سنگ استخراج شده از معادن غالباً دارای مواد ناخالصی مختلف هستند که به طور کلی به عنوان خاکستر نامیده می‌شوند. این خاکستر در کارخانه‌های زغالشویی با فرایندهای مختلف کاهش پیدا می‌کند و زغال سنگ کنستانتره تولید می‌شود تا محتوای خاکستر آن در حدود قابل قبولی برای کک سازی باشد.

وی افزود: در مناطق مختلف معدنی کشور ۸ کارخانه زغالشویی در حال فعالیت هستند که مجموع کلی ظرفیت این ۸ کارخانه در تولید در بیش از ۳ میلیون تن در سال است و کمتر از زغال سنگ کنسانتره مورد نیاز کک سازی ها است. برای بهبود کیفیت و همچنین برای جبران کمبود مواد زغال سنگ کنسانتره واردات مقداری زغال سنگ مرغوب از خارج اجتناب ناپذیر است.

 دبیر کنفرانس زغال سنگ کوک و الکترود گرافیتی گفت: در طرح جامع زغال سنگ کوکشو مقدار تولید زغال سنگ استخراجی از معادن مختلف بر پایه توان بالقوه هر معدن تا سال ۱۴۱۵  پیش بینی شده است طبق این برنامه چنانچه معادن بتواند به مقدار پیش بینی شده در برنامه تولید کنند. مجموعه زغال سنگ خام تولید شده به حدود ۶.۸ میلیون تن در سال خواهد رسید. بر پایه طرح معادن جامع زغال سنگ حرارتی مجموع نیاز های کشور حداکثر به ۱/۹  میلیون تن در سال و توان بالقوه تولید معادن کشور  به ۲.۹ میلیون تن در سال خواهد رسید.

امیرحسین نادری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین تاصیکو گفت: تا انتهای سال ۲۰۲۳ کلیه ذخایر قطعی زغال سنگ در جهان حدود ۱.۰۱۲.۲۰۵ میلیون تن بوده که ایران در میان سایر کشورهای جهان رتبه ۳۱ را در میزان ذخایر دارا است.   برآورد حجم کل تولیدی زغال سنگ در سال ۲۰۲۳ برابر ۸.۷۴۱ میلیون تن بوده است.

جدول-کک

جدول-۲۰۲۶

تا سال  ۲۶ ۲۰هند و چین به تنهایی بیش از ۷۰ درصد مصرف زغال سنگ را به خود اختصاص می‌دهند این در حالیست که تا سال ۲۰۰۰ اقتصادهای پیشرفته تقریباً ۵۰ درصد مصرف را به خود اختصاص داده بودند.

ایران با تولید کمتر از ۲ میلیون تن کنستانتره زغال سنگ رتبه ۴۷ در تولید زغال سنگ جهان و با مصرف حدود ۳ میلیون تن زغال سنگ رتبه ۳۷ را در جهان به خود اختصاص داده است.

حدود ۳۶ درصد از کل تولید برق دنیا توسط زغال سنگ تامین می گردد این در حالیست که در ایران با وجود تاکید برنامه چهارم پنجم و ششم توسعه بر استفاده از نیروگاه‌های زغال سنگسوز  در سبد انرژی کشور کماکان استفاده از این پتانسیل برای تولید مغفول مانده است.

سخنرانی دکتر اردشیر سعد محمدی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن فلزات در اولین کنفرانس استیل پرایسبا موضوع  زغال سنگ،  کک، گرافیک 

طی ۳۰ سال آینده انرژی تجدید پذیر دریافت شده از زغال سنگ  به ۹۰ درصد تولید جهانی انرژی خواهد رسید. 

هیدروژن یک جایگزین "جدی" برای سوخت های فسیلی است.‌

نیاز داریم به بررسی سیاست های تولید انرژی برای آینده 

مس یک عنصر استراتژیک برای آینده جهان است. 

متاسفانه به آموزش  بخش زغال سنگ توجه کافی نشده است. 

ما به ۵ میلیون تن کنسانتره نیاز داریم در حالی که حدود ۱.۵ میلیون تن تولید داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها