|
کدخبر: 326275

مسیر خانه دار شدن هموار شد / وزیر چراغ اول را روشن کرد

وزیر راه و شهرسازی خبر داد که ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر بدون هزینه اضافی به متقاضیان ارائه خواهد شد و وام بانکی نیز در این برنامه قابل دریافت است. وی افزود: هزینه آماده‌سازی زمین را پس از ارائه واحدهای مسکن به مردم بر عهده خود قرار خواهیم داد.

اقتصاد مسیر خانه دار شدن هموار شد / وزیر چراغ اول را روشن کرد

مهرداد بذرپاش با بیان این‌که مهم‌ترین مولدسازی تاریخ حوزه مسکن در حال روی دادن است، توضیح داد: پروژه‌های ساخت ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در حال اجرا هستند و تاکنون متقاضیان هیچ مبلغی را به عنوان پیش پرداخت واریز نکرده‌اند و همچنین هیچگونه وام بانکی در این پروژه‌ها صادر نشده است. این پروژه‌ها در بودجه هیچ منبعی را به خود اختصاص نداده‌اند، اما تمامی آنها به پایان رسیده‌اند.

وی افزود: عملیات آماده سازی پروژه‌های واحدهای مسکونی در حال انجام است و در اراضی شهری و روستایی بیش از ۱۰۰هزار هکتار زمین در مدار آمده است.

وی با بیان این‌که هزینه های عملیات آماده سازی اراضی باید از افراد گرفته شود، گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد از این هزینه ها از افراد گرفته نمی شود و آن را به سال های آتی انتقال می دهیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: گلوگاه‌ اصلی ما در حال حاضر  تامین منابع مالی است که بخشی از آن شبکه مالی  و بانکی کشور است. سال گذشته نسبت به سال قبل عملکرد بانک‌ها بهتر بود اما فاصله هزینه‌ها با پرداختی‌ها بسیار است و امسال نیاز است که بانک‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.

بذرپاش با اعلام این‌که در حوزه  صنعت شهرها تفاهمنامه ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی امضا شده است از هدف‌گذاری تامین یک میلیون زمین روستایی خبر داد و اضافه کرد:‌ تاکنون ۶۷۰ هزار قطعه زمین تامین شده و امیدواریم تا تابستان یک میلیون زمین روستایی را تامین کنیم.

بدری-مجلس

صندوق ملی مسکن منابع ندارد

صدیف بدری نایب رییس کمیسیون عمران مجلس: در سال‌جاری صندوق خالی از منابع است و حتی از محل تبصره ۱۸ منابع پیش‌بینی شده و تعهدات انجام نشده و امکان حمایت از گروه‌های نیازمند به مسکن وجود ندارد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: صندوق ملی مسکن در حال حاضر منابع خاصی ندارد و باید به فعال شدن آن با پیشوانه مالی مناسب اقدام کرد.

صدیف بدری اظهار کرد: قرار است از طریق صندوق ملی مسکن منابع حاصل از فروش زمین و سایر فعالیت‌های حوزه مسکن اندوخته شده تا در مواقع مورد نیاز از منابع صندوق برای حمایت از اقشار مختلف مردم در تأمین مسکن و سرپناه استفاده شود.

وی تصریح کرد: در سال‌جاری صندوق خالی از منابع است و حتی از محل تبصره ۱۸ منابع پیش‌بینی شده و تعهدات انجام نشده و امکان حمایت از گروه‌های نیازمند به مسکن وجود ندارد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس به بالا بودن قیمت تمام شده مسکن و گلایه متقاضیان از آورده‌های سنگین اشاره کرد و گفت: دولت در صورت منابع صندوق می‌تواند بخشی از آن را به عنوان یارانه بلاعوض در نظر بگیرد تا مشکلات متقاضیان مسکن در تأمین آورده اولیه برطرف شود.

بدری افزود: ما حتی پیشنهاد دادیم به صورت مشارکتی زمین در اختیار سازندگان قرار گیرد تا واحدهای مسکونی به قیمت یارانه‌ای تهیه و امکان ساخت و ساز مناسب و با کیفیت فراهم آید که این امر نیز هنوز جامع عمل نپوشیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار کاهش بازپرداخت اقساط طرح نهضت ملی مسکن تا سقف پنج میلیون تومان، تلاش بر این است تا نرخ سود این تسهیلات نیز تعدیل شود تا متقاضیان دغدغه‌ای از بابت بازپرداخت تسهیلات نداشته باشند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: انتظار می‌رود در سال آینده دولت با فعال کردن صندوق ملی مسکن یارانه‌ای را برای تولید مسکن در نظر گرفته و پرداختی‌ها را به موقع و مناسب انجام دهد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها