|
کدخبر: 325398

فوری / قیمت جدید روغن مایع و جامد اعلام شد + جدول

قیمت جدید روغن مایع در تاریخ ۸ اردیبهشت به شرح زیر اعلام شد.

اقتصاد فوری / قیمت جدید روغن مایع و جامد اعلام شد + جدول

در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، قیمت روز روغن مایع در بازار به شرح زیر اعلام شد: هر بسته روغن سرخ کردنی به حجم ۱۸۰۰ میلی لیتر با قیمت ۳۱۹ هزار تومان قابل تهیه می‌باشد.

قیمت روغن مایع امروز

قیمت روغن اصیل مایع ۱.۵ لیتر ی ۲۷۳ هزار تومان است.

قیمت روغن جامد

قیمت روغن جامد ۴ کیلویی در بازار ۲۲۵ هزار تومان اعلام شده است و برای خرید روغن اصیل جامد باید ۱ میلیونو ۱۱۰ هزار تومان پرداخت کنید.

قیمت سرخ کردنی

قیمت روغن سرخ کردنی نیز در بسته های ۱.۵ لیتری ۷۲ هزار تومان است.

قیمت انواع روغن مایع

نام محصول وزن قیمت / تومان
روغن نیمه جامد لادن ۵ کیلوگرم ۲۹۰,۰۰۰
روغن نیمه جامد امگا آبی لادن ۲.۷ کیلوگرم ۱۶۷٫۴۲۴
روغن نیمه جامد لادن طلایی ۹۰۰ گرم ۸۳٫۰۰۰
روغن اصیل مایع کانولا ۱.۵ لیتر ۲۷۳٫۰۰۰
روغن کانولا ویتامینه لادن ۱.۵ لیتر ۹۶٫۳۰۰
روغن سرخ کردنی غنچه ۱.۵ لیتر ۷۲٫۲۰۰
روغن گیاهی نیمه جامد حاوی امگا ۳ غنچه ۴ کیلوگرم ۲۲۵٫۰۶۲
روغن اصیل جامد ۴ کیلوگرم ۱٫۱۱۰٫۰۰۰

بهترین روغن‌های خوراکی کدامند؟

روغن‌هایی که در ادامه از آن‌های نام می‌بریم از بهترین روغن‌های خوراکی هستند که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، تناسب‌اندام و بدنی سالم مفید خواهند بود:

    روغن زیتون

یکی از سالم‌ترین روغن‌های خوراکی چندمنظوره روغن زیتون است که برای مزه دار کردن انواع سالاد، پخت‌وپز و سرخ کردنی‌های ملایم مناسب است. البته روغن زیتون انواع مختلفی دارد؛ اما نوع فرا‌ بکر آن در دسته روغن‌های چندمنظوره قرار می‌گیرد.

روغن زیتون فرا بکر حاوی مقدار زیادی چربی تک غیراشباع و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه است که در مقایسه با روغن‌های دیگر نقطه دود نسبتاً کمتری دارد بنابراین برای پخت‌وپز با حرارت کم و متوسط یک انتخاب ایده آل است.

روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین E و فنول‌ها بوده، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان تغذیه بر این باورند که این روغن دوست و حامی سلامت قلب است.

    روغن کانولا

این روغن از دانه‌های گیاه کانولا یا کلزا استخراج می‌شود. روغن کانولا یا روغن کلزا دارای مقدار بالایی از اسیدهای چرب غیراشباع، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌های مفیدی است که به سلامت قلب و عروق آن کمک می‌کند.

در بین تمامی روغن‌های گیاهی، روغن کانولا کمترین میزان چربی اشباع‌شده و بالاترین نقطه دود را دارد؛ بنابراین یک انتخاب بسیار خوب برای پخت‌وپز با حرارت بالا است.

روغن نارگیل برای سلامتی بدن

    روغن نارگیل

روغن کوکونات یا روغن نارگیل از گوشت نارگیل استخراج می‌شود و منبع خوبی از اسیدهای چرب اشباع‌شده است. به همین دلیل برخی‌ها معتقدند نباید از این روغن در مقدار زیاد استفاده کرد.

طبق بیانیه انجمن قلب آمریکا بدن انسان همواره به مقداری اسیدهای چرب اشباع‌شده نیاز دارد که می‌توان آن را از یک منبع گیاهی سالم مانند روغن نارگیل تأمین کرد تا سطح کلسترول و فشارخون در حالت طبیعی قرار بگیرد.

یکی دیگر از دلایل سالم بودن روغن نارگیل وجود ترکیبات مفیدی همچون اسید لوریک و اسید کاپریلیک است که خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارند و به تقویت مغز و قلب کمک می‌کند.

از این روغن می توان در خام‌خواری، پخت‌وپز و سرخ‌کردنی های ملایم استفاده کرد.

    روغن آفتابگردان

از دانه‌های آفتابگردان استخراج می‌شود. این روغن دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب ناسالم اشباع‌شده، ویتامین E، امگا ۳ و امگا ۶ است.

روغن آفتابگردان عطروطعم قوی ندارد؛ بنابراین بر طعم نهایی غذا اثر چشمگیری نخواهد گذاشت. ازآنجایی‌که نقطه دود نسبتاً بالایی دارد یک انتخاب خوب برای پخت‌وپز با درجه حرارت بالا است. این روغن می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند و میزان کلسترول بد را کاهش دهد.

بدترین روغن خوراکی برای سلامتی بدن

    روغن سبزیجات

 آن را با نام «روغن نباتی» می‌شناسیم. این روغن مخلوطی از روغن‌های کلزا، ذرت، سویا، گلرنگ، خرما و آفتابگردان است. برخی‌ها بر این باورند که روغن سبزیجات نمی‌تواند یک روغن سالم باشد و در دسته بهترین روغن‌ها برای پخت و پر قرار نمی‌گیرد.

باید بگوییم این موضوع تماماً درست نیست. شاید روغن نباتی به‌اندازه روغن زیتون فرا بکر مفید و سالم نباشد؛ اما مصرف آن مضر نیست. در صورت رعایت اعتدال در استفاده از این روغن شما کاملاً ایمن خواهید ماند.

خوب است که بدانید روغن سویا، گلرنگ، خرما یا هر نوع سبزیجات دیگری که در این روغن به کار می‌رود، زیرمجموعه ای از روغن نباتی هستند.

    روغن آووکادو

یکی از سالم‌ترین روغن‌های خوراکی که هم‌رده روغن زیتون فرا بکر تصفیه نشده بوده، روغن آووکادو است. این روغن نقطه دود بالاتری نسبت به روغن زیتون فرابکر دارد. به همین دلیل برای پخت‌وپز در حرارت بالا و سرخ کردن بسیار مناسب است.

روغن آووکادو حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع، مقدار کمی اسید چرب غیر اشباع و ویتامین E است؛ اما در دسته روغن‌های سالم خوراکی گران‌قیمت قرار دارد.

بین متنی همه به جز افزایش وزن

روغن سالم برای پخت و پز

    روغن بادام‌زمینی

این روغن انواع مختلفی دارد. طعم و مزه غنی آن باعث می‌شود که غذای شما عطروطعم بیشتری از دانه‌های خوراکی را به خود بگیرد. روغن بادام‌زمینی یکی از بالاترین میزان چربی‌های تک غیراشباع را در میان روغن‌های پخت و پز دارد و می‌توان از آن برای سرخ کردن مواد در حرارت متوسط هم استفاده کرد.

    روغن گردو

از  سالم‌ترین روغن‌های خوراکی روغن گردو است؛ اما به دلیل پایین بودن نقطه دود نمی‌توان از آن برای پخت‌وپز یا سرخ کردن استفاده کرد.

روغن گردو حاوی مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ است که به کنترل التهاب کمک می‌کند. این روغن را می‌توان به همراه سالاد، میوه یا برای مزه دار کردن دسرهایی مانند پنکیک به کار گرفت.

    روغن کنجد

این روغن عطرو طعم بسیار قوی دارد و حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع و اسیدهای چرب غیراشباع است. روغن کنجد برخلاف روغن آووکادو و زیتون از مواد مغذی کمتری برخوردار است؛ اما نقطه دود بالایی دارد. به همین دلیل برای آشپزی با حرارت بالا کاندید مناسبی است.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها