|
کدخبر: 325126

واگذاری سرخابی ها با اقتصاد چه خواهد کرد؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در جلسه دیروز به منظور جان تازه گرفتن <حق پخش > پس از واگذاری سهام سرخابی‌ها، بحث و گفتگو کرد.

اقتصاد

ماجرای واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به سال‌ها قبل و اواخر دهه۷۰ بازمی‌گردد؛ از آن زمان تاکنون بحث بر سر واگذاری سهام این دو باشگاه مطرح بود، اما هر بار این واگذاری به دلایل مختلف به در بسته می‌خورد. به ‌طور کلی می‌توان گفت در طول دهه ۸۰ و ۹۰ به ‌دلیل نبود عزم جدی در دولت‌ها این واگذاری‌ها انجام نشد، اما در طول ۲ سال گذشته دولت نشان داد که عزم جدی برای فروش سهام این دو باشگاه و حل مشکلات آنها دارد.

مروری به سوابق گذشته نشان می‌دهد، بحث‌های اولیه درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به اواخر دهه۷۰ باز می‌گردد که ضرورت‌های خصوصی‌سازی‌ در باشگاه‌های فوتبال برای کسب نتایج بهتر مشخص شده بود، اما در این دهه تا اوایل دهه۸۰ موضوع واگذاری سهام سرخابی‌ها در حد حرف و تصمیم‌گیری‌های اولیه باقی ماند.

از اواسط دهه۸۰ و به‌ویژه بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل۴۴ ماجرا جدی‌تر شد، اما در این دوره هم مشکلات بزرگی وجود داشت؛ مشکل اصلی امنیتی فرض کردن فعالیت این دو باشگاه بود که مانع بزرگی بر سر واگذاری سهام بود؛ به همین دلیل تصمیم بر این شد که سهام این دو باشگاه به شرکت‌های بزرگی همچون شرکت‌های خودروسازی‌ واگذار شود؛ بر همین اساس رایزنی‌هایی با دوقلوهای خودروسازی‌ ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا انجام شد، اما این رایزنی‌ها هم به دلایل نامشخصی مسکوت باقی ماند.

در دهه۹۰ نیز سازمان خصوصی‌سازی‌ بارها برای فروش سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی خیز برداشت که همه آنها ناکام ماند. در اواخر دهه۹۰ نیز بحث بر سر واگذاری سهام سرخابی‌ها به شرکت‌های همراه اول و ایرانسل داغ شد.

این رویه تا سال۱۴۰۰ ادامه داشت و در این دوره به ‌دلیل فشارهای کنفدراسیون آسیا برای تغییر مالکیت سرخابی‌ها طرح واگذاری سهام این دو باشگاه جدی‌تر شد. در این دوره بار دیگر نام‌های زیادی به ‌عنوان مالکان سهام سرخابی‌ها مطرح شد و حتی بار دیگر نام همراه اول و ایرانسل به صدر اخبار آمد، اما پس از مدتی مشخص شد این شرکت‌ها تمایلی به فعالیت در این حوزه ندارند.

در این دوره حتی گمانه‌زنی‌هایی درباره واگذاری سهام به آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان نیز مطرح شد، اما این شایعات نیز هرگز جنبه رسمی پیدا نکرد. در آخرین تلاش، سال قبل وزارت اقتصاد تلاش کرد تا سهام پرسپولیس و استقلال را در قالب بدهی‌های دولتی به تامین اجتماعی واگذار کند که با مخالفت تامین اجتماعی مواجه شد.

پس از طی این مراحل از اواخر سال قبل، موضوع واگذاری سهام پرسپولیس به بانک‌ها و استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس جدی شد و در نهایت با رایزنی‌های وزارت اقتصاد این واگذاری روز گذشته انجام شد.

بر اساس اظهارات ابراهیم بازیان، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، این  باشگاه‌ها در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته، سهم بیشتری در تولید محتوا و برنامه‌ها دارند. اعلام حق پخش توسط وزیر، در پی این واگذاری، بهبود قابل توجهی خواهد داشت.

 

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها