|
کدخبر: 324634

عرضه دارو/فروش دارو/تولید دارو

صرفه جویی ۲۰۰ میلیون دلاری ارز دارو/ ۹۶ داروی جدید به بازار عرضه شد

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که ۴۴ خط تولید جدید و ۹۶ داروی جدید وارد بازار دارویی کشور شده است.

اقتصاد صرفه جویی ۲۰۰ میلیون دلاری ارز دارو/ ۹۶ داروی جدید به بازار عرضه شد

دکتر محمد پیکان پور بیان کرد که با رفع مشکلات بروکراتیک و تسهیل و سرعت بخشی به فرایند تولید داخلی، داروهایی نظیر تراستوزومب امتانسین، سیستئامین، الترومبوپگ، اپرمیلاست، تیوتروپیوم استنشاقی، گوسلکومب، اتوپوزاید تزریقی، ایمیکیمود، ویگاباترین، ایربزارتان، تاکرولیموس تزریقی، لارونیداز، تراستوزومب دروکستکان، روپی واکائین، وینورلبین خوراکی، نیولومب، فولوسترانت، بوپی واکائین، پاپاورین تزریقی، رانیبیزومب و سیتارابین به بازار دارویی کشور عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی برای خرید دارو‌های جدید تولید شده صرفه جویی شده است، گفت: به منظور احصا مشکلات صنعت، طی مدت کوتاهی از حدود دو سوم از شرکت‌های داروسازی اصلی بازدید میدانی شد و اقدامات لازم جهت رفع چالش‌ها در سطح اختیارات سازمان صورت پذیرفت. 

به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو ۵۶ مولکول جدید نیز طی ۱.۵ سال گذشته و پس از تایید شورای بررسی فهرست رسمی دارو‌های ایران وارد فهرست شده‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به دارو‌هایی نظیر کلادریبین، سیلودوسین، اتزولیزومب، سفتازیدیم-آوی باکتام، ودولیزومب، دورناز آلفا، انسولین رایزودگ و سولیکوا، توپوتکان، انزالوتاماید، پالیویزومب، رگورافینیب، اوزانیمود، فوسکارنت، ایبروتینیب، الاپاریب و اسیمرتینیب اشاره کرد و این در حالیست که در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ داروی جدیدی وارد فهرست دارو‌های رسمی کشور نشده بود.

پیکانپور خاطرنشان کرد: با توسعه برون سپاری در برخی از اجراییات سازمان، تسریع قابل ملاحظه‌ای در روند اقدامات شرکت‌های دارویی صورت گرفته است که با ایجاد مسیر موازی "بررسی پرونده‌های ثبت" در خصوص پرونده‌های مشمول مسیربندی چهار و پنج، زمان انتظار ارزیابی و تایید این پرونده‌ها به کمتر از یک چهارم مدت قبل، کاهش پیدا کرده و شرکت‌های دارویی می‌توانند بنا به درخواست خود، از مسیر موازی استفاده کنند.

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی روز (دوشنبه، ۲۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکری خود به وضعیت بازار دارو اشاره کرد. وی بیان کرد که در جلسه علنی ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲، در جمع‌بندی گزارش ماده ۱۰۷ کمیسیون بهداشت در خصوص دارو، ۴ بار گزارش نظارتی در ارتباط با دارو در حوزه بهداشت و درمان در صحن علنی برگزار شده است و به علاوه دو ماه مهلت داده شده است تا وضعیت بازار دارو بهبود یابد و نظارت بر بازار به شدت تشدید شود.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین تاکید شد که وزارت بهداشت و درمان گزارشی در خصوص وضعیت بازار به صحن مجلس ارائه کند، سوال این است که امروز دو ماه از آن زمان گذشته چه اتفاقی رخ داده است؟ هنوز هم مردم در تهیه برخی دارو‌ها از جمله دارو‌های بیماران پیوندی با مشکلات جدی مواجه هستند که باید فورا رسیدگی شود.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، ضمن تائید اظهارات نماینده تذکر دهنده در خصوص برگزاری جلسه درباره وضعیت دارو، گفت: در این زمینه گزارش دیوان محاسبات به هیات رئیسه و کمیسیون بهداشت ارائه شده و معاونت نظارت نیز گزارش را جمع بندی کرده و کمیسیون بهداشت این موضوع را در دستورکار خود دارد.

رئیس مجلس افزود: در جلسات هیات رئیسه تصمیم گیری خواهد شد که روال جلسات علنی احتمالا به همان روز‌های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه بازگردد و ما در روز‌های سه شنبه نظارت ستادی خواهیم داشت و موضوع دارو را اولویت کار خود قرار خواهیم داد.

دکتر قالیباف ادامه داد: در رابطه با موضوع ارز نیز که نماینده سیرجان تذکری داد، کمیسیون اقتصادی چند ماه قبل گزارشی درباره وضعیت بازار ارز به دولت ارائه کرد و روز گذشته نیز مجددا نامه‌ای از طرف کمیسیون به دولت ارسال شد که در این رابطه حتما باید جلساتی را با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برگزار کنیم، چون موضوع مسئله مهمی است بتوانیم آن را به صورت مشترک بین دولت و مجلس حل و فصل کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نرخ تعرفه ویزیت پزشکی تنها در مسیر شورای عالی بیمه باید انجام شود اظهار کرد: تعرفه‌گذاری روال قانونی دارد و باید از مسیر شورای عالی بیمه انجام شود و اگر انجمنی از این قانون تمرد کند بر خلاف قانون است و هویت خود را زیر سوال می‌برد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه نرخ تعرفه ویزیت پزشکی تنها از مسیر شورای عالی بیمه باید انجام شود، اظهار کرد: هرگونه تعرفه گذاری خارج از مسیر شورای عالی بیمه غیرقانونی است.

وی ادامه داد: اینکه هر انجمنی تعرفه‌ای مشخص کند خلاف قانون است. قانون مجلس تعیین کرده است که شورای عالی سلامت و بیمه‌ها باید تعرفه‌ها را مشخص کنند این تعرفه‌ها به برنامه بودجه ارسال شود و پس از تایید این بودجه‌ها به هیئت دولت ارسال شود تا هیئت دولت آن را تصویب کند.

عین اللهی تاکید کرد: تعرفه گذاری روال قانونی دارد و اگر انجمنی از این قانون تمرد کند بر خلاف قانون است و هویت خود را زیر سوال می‌برد. حرمت امامزاده به متولی آن است و ما باید خودمان حرمت خود را نگه داریم و اگر ما با هم همراه نباشیم دیگر مردم به ما اعتماد نمی‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها