|
کدخبر: 324612

اختصاصی گسترش نیوز

تعرفه یکسان تعویض زیپ شلوار با ویزیت یک پزشک/ ۱.۶همت مازاد بودجه دستیاران نصیب چه کسی خواهد شد؟

تعرفه ویزیت حیوانات در مقایسه با انسان حدود ۲ و نیم برابر بیشتر است.(۴۰۰ هزار تومان) حق ویزیت پزشکان کمتر از دو دلار (کمتر از حق الزحمه تعویض زیپ شلوار) و پزشک متخصص کمتر از سه دلار (کمتر از یک پیرایش موی مردانه) است.

اقتصاد تعرفه یکسان تعویض زیپ شلوار با ویزیت یک پزشک/ ۱.۶همت مازاد بودجه دستیاران نصیب چه کسی خواهد شد؟

تعرفه تصویب شده توسط وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی منتشر شده که در آن خبری از افزایش   ۴۸ درصد نبود این عدد به ۳۵ درصد اعلام شده بود. در این گزارش قصد داریم میزان افزایش این عدد  در مقایسه با سایر مشاغل و همچنین با کشورهای همسایه ایران بررسی کنیم. وضعیت عجیب تر اینجاست که حق ویزیت حیوانات در مقایسه با انسان حدود ۲ و نیم برابر بیشتر است. بصورت  عملی حق ویزیت پزشکان کمتر از دو دلار (کمتر از حق الزحمه تعویض زیپ شلوار) و پزشک متخصص کمتر از سه دلار (کمتر از یک پیرایش موی مردانه) است.

ویزیت

ده سال پیش همین حق ویزیت حدود ۵ و نیم دلار بود و اکنون به یک سوم رسیده است. گفته میشود تعرفه صنوف مختلف در رابطه با دلار ثابت مانده مثلا در گذشته اگر خدماتی ۶۰ هزار تومان یا ۲۰ دلار بود در حال حاضر همان خدمات  ۲۰ دلار است و حدود یک میلیون و دویست هزار تومان است. ولی اتفاقی که برای تعرفه و دستمزد پزشکان افتاده این است که این تعرفه نه تنها افزایشی در آن مشاهده نشده بلکه کاهش چشمگیری نیز محسوس است. بسیاری از افراد جامعه با انتقاد از این صحبتها  ادعا میکنند که مگر سایر مشاغل با دلار حقوق دریافت میکنند که پزشکان مدعی حقوق دلاری باشند؟ و باید گفت هر چیزی بهایی دارد دولت و بیمه در مقابل با بیماران باید به وعده های خود به درستی عمل کند نه آنکه با عددهای دروغی و وعده های غیر عملی دست در جیب پزشکان و بیماران کند در تمام دنیا حق ویزیت پزشکان زیر ۱۵۰ دلار نیست. که مجدد باید خاطر نشان شد که این هزینه را بیمار پرداخت نمیکند بلکه به عهده بیمه ها است و تمامی این هزینه ها را برای رفاه بیمار دول و بیمه تقبل نموده اند. در اینجا باید از دولت پرسید سهم شما از ارائه خدامت سلامت و رفاه و امکانات اولیه به جامعه چیست؟

دوخت لباس

در ادامه با اشاره به وضعیت پرداخت مالیات پلکانی توسط پزشکان باید منصفانه گفت این افزایش هیچ تاثیری نه تنها در دریافتی پزشکان ندارد بلکه ممکن است آنها هزینه ای را از جیب خود بپردارند. حال اگر خدای نکرده شکایت و پرداخت دیه ای نیز مطرح شود بنابراین از همان عدد دریافتی  به منفی خواهد رسید.

جالب است بدانیم که معاون سازمان نظام پزشکی ایران گفته است؛ نرخ تعرفه‌های پزشکی ترکیه، پاکستان و افغانستان به ترتیب ۱۸، ۸ و ۸ برابر و نرخ تعرفه‌های پزشکی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق به ترتیب ۳۰ و ۲۵ برابر نرخ تعرفه‌های پزشکی ایران است. نکات تعرفه خدمات تشخیصی درمانی در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳: تعرفه ویزیت پزشکان عمومی و دندانپزشکان عمومی در بخش خصوصی ۱۲۶۰۰۰۰ ریال میباشد که افزایش تعرفه ویزیت پزشکان عمومی و دندانپزشکان عمومی به میزان ۴۰ درصد است. تعرفه ویزیت پزشکان متخصص و دندانپزشکان متخصص در بخش خصوصی ۱۸۹۰۰۰۰ ریال است که  افزایش تعرفه ویزیت پزشکان متخصص و دندانپزشکان متخصص به میزان ۳۴ درصد میباشد. تعرفه ویزیت پزشکان فوق تخصص ۲۴۱۰۰۰۰ ریال میباشد که افزایش تعرفه ویزیت پزشکان متخصص وفوق تخصص به میزان ۴۰ درصد است. ضریب ریالی جزء حرفه ای خدمات دندانپزشکی ۶۲۹۰۰۰ ریال است که افزایش ضریب ریالی جزء حرفه ای درمان‌های دندانپزشکی به میزان ۴۴/۹ درصد است. افزایش ضریب ریالی جزء حرفه‌ای یا همان کای حرفه ای از ۶۹۷۰۰۰ ریال به ۱۰۱۱۰۰۰ریال ، به میزان ۴۵ درصد میباشد. افزایش ضریب ریالی جزء فنی از ۲۱۰۶۰۰۰ ریال به ۲۸۴۳۰۰۰ریال،  به میزان ۳۴/۹ درصد میباشد.

افزایش ضریب ریالی جزء فنی خدمات دندانپزشکی از ۸۶۰۰۰۰ ریال به ۱۱۶۱۰۰۰ریال، به میزان ۳۵ درصد است. افزایش ضریب ریالی جزء مواد مصرفی خدمات دندانپزشکی از ۳۲۶۰۰۰ ریال به ۵۵۴۰۰۰ ریال، به میزان ۶۹/۹ درصد میباشد. تعرفه ویزیت پزشکان عمومی با سابقه بیش از ۱۵ سال کار بالینی ، به میزان ۱۵ درصد علاوه بر تعرفه مصوب میباشد. تعرفه ویزیت افراد با سن کمتر از ۷ سال، برای کلیه گروه های تخصصی به میزان ۲۰ درصد نسبت به گروه پایه افزایش می یابد.

وزیزت حیوانگ

در انتها نیز باید به صحبت های وزیر بهداشت در خصوص تخصیص بودجه برای حقوق دستیاران تخصص توجه کنیم یک موضوع مبهم وجود داردکه بنر حل نشدنی می آید وزیر بهداشت به خبرنگار صدا وسیما میگوید :اختصاص ۳ همت(هزار میلیارد تومان) ردیف بودجه ی اختصاصی برای حقوق دستیاری  وزیر بهداشت :حقوق  دستیاران امسال به ۱۲ میلیون مجرد ۱۵ میلیون متاهل پرداخت خواهد شد.لاری پور، سخنگوی سابق نظام پزشکی :حدود  ۱۵۰۰۰ دستیار در حال حاضر داریم . ( وزارت بهداشت به عنوان متولی آموزش رزیدنتی، از ارائه آمار رسمی تعداد دستیاران تخصصی سر باز می زند.)اگر نسبت دستیاران متاهل به مجرد را نصف فرض کنیم ( با اینکه از واقعیت دور است ) کل پرداختی در سال ۱۴۰۳ برابر ۲.۴ همت خواهد بود در حالیکه مقدار تخصیص یافته ۳ همت است! مجموع پرداختی در سال ۱۴۰۲ با حقوق ۸-۱۰میلیونی برابر با ۱.۶همت بود با دریافت ردیف بودجه ی جدید ۳همتی  ، این منبع ۱.۶همتی صرف چه چیزی خواهد شد؟!

بهتر است کمی با صبر و حوصله دقت کنیم چه کسی از افزایش و یا کاهش های اعدادی ایجاد شده منتفع میشود ؟ در هیچ کجای این موضوع منفعت مردم به چشم نمیخورد اما کاش به نحوی باشد که حداقل عده ای قلیل که زحمت کش هم هستند سودی نسیب شان گردد، که بعید و دور از واقعیت بنظر می رسد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها