|
کدخبر: 324463

قیمت نفت / بازار انرژی / اوپک پلاس

شوک تازه به بازار نفت / موشک های ایران کار خودش را کرد

قیمت نفت در روز جمعه و با انتظار حمله ایران افزایش یافته و به بالاترین رقم از ماه اکتبر رسیده بود.

اقتصاد شوک تازه به بازار نفت / موشک های ایران کار خودش را کرد

قیمت نفت در منطقه آسیا در روز دوشنبه کاهش یافته است، زیرا شرکت کنندگان در بازار نفت به دنبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی در روز یکشنبه، ریسک‌پذیری خود را کاهش داده‌اند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۷ سنت معادل ۰.۱۹ درصد کاهش به ۹۰ دلار و ۲۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۱ سنت معادل ۰.۳۶ درصد کاهش ۸۵ دلار و ۳۵ سنت معامله می‌شود.

پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی با ۳۰۰ موشک و پهپاد اولین حمله به این رژیم توسط یک کشور دیگر طی بیش از سه دهه گذشته بود. این رویداد نگرانی در مورد تشدید درگیری‌های منطقه‌ای را افزایش داده که می‌تواند حمل و نقل نفت از خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند این حمله ایران را تلافی می‌کنند، آمریکا تاکید کرده در هیچ حمله‌ای علیه ایران شرکت نخواهد کرد. قدرت‌های جهانی و سایر کشورهای عربی و دبیرکل سازمان ملل هم خواستار خویشتن‌داری شده اند.

قیمت نفت در روز جمعه و با انتظار حمله ایران افزایش یافته و به بالاترین رقم از ماه اکتبر رسیده بود.

اما قیمت نفت یک درصد طی یک هفته گذشته کاهش یافته که می‌تواند تاثیر پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی در مورد کند شدن رشد تقاضای جهانی در سال جاری میلادی باشد.

تحلیلگران انتظار یک افزایش قیمت کوتاه‌مدت را پس از حمله ایران به رژیم صهیونیستی داشتند. اما عقیده دارند تاثیر بلند مدت بر قیمت نفت در شرایطی ایجاد می‌شود که عرضه فیزیکی این کالا تحت تاثیر قرار بگیرد مانند محدود شدن حمل و نقل نفت از تنگه هرمز توسط ایران.

جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس تا امروز تاثیر چندانی بر عرضه جهانی نفت نگذاشته است.

درآمد-های-نفتی

یکی از مصرف کنندگان نفت، آمریکا است که گفته می شود رتبه اول جهانی را در مصرف دارد. آمارها نشان می دهند که این کشور، واردات نفت از عراق را افزایش داده است.

اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارشی اعلام کرد که میانگین صادرات نفت عراق به امریکا طی هفته گذشته به ۱۴۲هزار بشکه در روز رسید.

 در گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا آمده است: امریکا طی هفته گذشته به طور میانگین ۵ میلیون و ۹۷ هزار بشکه در روز از ۹ کشور نفت وارد کرده است.

مریکا در هفته گذشته روزانه به طور میانگین ۱۴۲ هزار بشکه نفت خام از عراق وارد کرده و این رقم نشان دهنده افزایش واردات نفت امریکا از عراق نسبت به هفته پیش از آن است که ۹۱ هزار بشکه در روز نفت خام وارد کرده بود.

اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد بیشترین میزان واردات نفت طی هفته گذشته به ترتیب از کانادا به طور میانگین ۳.۵۴۶ میلیون بشکه در روز، مکزیک ۵۳۱ هزار بشکه در روز و برزیل ۲۵۷ هزار بشکه در روز بوده است.

امریکا همچنین به طور میانگین ۲۳۱ هزار بشکه در روز از اکوادور، ۲۰۹ هزار بشکه در روز از عربستان، ۱۱۴ هزار بشکه در روز از کلمبیا، ۴۳ هزار بشکه از نیجریه و ۲۴ هزار بشکه نفت خام در روز از لیبی وارد کرده است.

بنابر گزارش مذکور امریکا طی هفته گذشته هیچ مقدار نفت خام از روسیه وارد نکرده است.

امریکا پرمصرف ترین کشور در زمینه نفت است که با مصرف روزانه ۱۹.۴ میلیون بشکه که ۱۹.۷ درصد از حجم مصرف جهانی را تشکیل می دهد، در جایگاه اول جهانی قرار دارد.

قیمت گرید نفتی سنگین در منطقه گلف کاست آمریکا، در هفته‌های اخیر صعود کرده و به نزدیک قیمت گریدهای نفتی سبک‌تر رسیده که علامت محدودتر شدن عرضه و گرانتر شدن بنزین است.

این ریسک وجود دارد که افزایش مداوم قیمت نفت، به هزینه مصرف کننده لطمه زده و پیشرفت حاصل شده در کنترل تورم را بی‌اثر کند. این امر ممکن است باعث شود فدرال رزرو، کاهش نرخ بهره را به تاخیر بیاندازد و سرمایه‌گذاران در وال استریت، به وحشت بیافتند.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد آژانس اعتبارسنجی مودیز در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: این جدی‌ترین تهدید برای اقتصاد است. هیچ چیز سریع‌تر از قیمت بالاتر نفت، به اقتصاد صدمه نمی‌زند.

اگر قیمت بنزین به بالای چهار دلار در هر گالن صعود کند و در آن سطح بماند، پیامدهای سیاسی عظیمی را به دنبال خواهد داشت.

مودیز اوایل امسال، مدلی را منتشر کرد که نشان داد قیمت بنزین، یک متغیر کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر است که ممکن است اوضاع را به نفع ترامپ تغییر دهد. اقتصاددان مودیز گفت: اگر قیمت بنزین به مدت بیش از دو تا سه ماه، بالای چهار دلار بماند، ترامپ پیروز خواهد شد.

قیمت نفت آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار از اواخر اکتبر، به بالای ۸۷ دلار در هر بشکه صعود کرد و نرخ رشد حدود ۲۱ درصد را از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون نشان می‌دهد.

زندی گفت:‌ ما می‌توانیم نفت ۸۵ یا ۹۰ دلار را هضم کنیم. اگر نفت به بالای ۹۰ دلار و نزدیک به ۱۰۰ دلار برساند، در آن صورت، مشکل خواهد بود. مصرف کنندگان، به خصوص خانواده‌های کم درآمد، صدمه می‌بینند و اعتماد تضعیف می‌شوند. مردم برای محک زدن وضعیت مالی خود، به قیمت بنزین نگاه می‌کنند.

منبع: تسنیم
  • طبا ارسالی در

    وقتی تقریباً مفت میدین به چین چه فرقی می کنه که چقدر رفته بالا !!؟؟؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها