|
کدخبر: 323715

بازار مسکن / قیمت مسکن / قیمت خانه / ساخت خانه

چشم انداز وحشناک قیمت مسکن / بازار چشم انتظار دولت است

از یک دهه گذشته فاصله قیمت مسکن و درآمد مردم هر روز بیشتر شد به‌طوریکه امروز به یک شکاف تبدیل شده و همین امر عامل رکود بازار مسکن شده، چراکه قدرت خرید مردم به خرید خانه‌ای با قیمت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان (در شهر تهران) نمی‌رسد.

اقتصاد چشم انداز وحشناک قیمت مسکن / بازار چشم انتظار دولت است

با توجه به رکودی که در حال حاکمیت بر بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ بود، نوسان قیمت بالایی در این بازار تجربه نشد. اما با ورود به سال جدید، چشم‌اندازی برای آینده این بازار چگونه است؟

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره گفت: «با توجه به تورم قیمت‌ها، سهم مسکن در سبد زندگی مردم بالا رفته است و در نتیجه طبقه ضعیفی که باید به آن کمک شود توان اقتصادی بسیاری از مسائل را ندارد.»

وی افزود: «بنابراین زمانی که افراد توان اقتصادی خرید و اجاره مسکن را ندارند به‌نظر می‌آید با هر شرایطی قیمت‌ها در همان شرایط باقی بماند و در سال ۱۴۰۳ نیز رشد چندانی را تجربه نکند. البته در هر صورت مسکن تابع تورم است.»

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به تغییرات اخیر قیمت ارز در بازار غیررسمی، گفت: در اسفندماه گذشته، به‌محض اینکه قیمت دلار آزاد از محدوده ۵۰ هزار تومان به سمت ۶۰ هزار تومان خیر برداشت، همان فروشندگان مسکن که دنبال مشتری بودند و برای جذب مشتری تخفیف هم می‌داند، دست از فروش کشیدند و قیمت‌های پیشنهادی را ۲۰ درصد بالا بردند تا ببینند در سال ۱۴۰۳ قرار است چه اتفاقی رخ دهد.

گودرزی تأکید کرد: همه اتفاقات به حوزه حاکمیت و دولت برمی‌گردد و سرنوشت بازار مسکن منوط به این است که دولت چه تدابیری اتخاذ کند تا این بازار که تأثیر پذیرفته از سایر بازارهاست، تحت کنترل باقی بماند.

او ادامه داد: در ابتدای سال حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرده و قیمت نهاده‌های ساختمانی نیز متأثر از تورم و نرخ ارز، مترصد افزایش است. در این میان وضعیت بازارهای موازی هم باید مشخص شود و درمجموع، اگر اتفاق خارج از انتظاری در این حوزه‌ها رخ ندهد، می‌توان انتظار داشت که بازار مسکن هم اثر کمتری بپذیرد.

گودرزی افزود: در شرایط فعلی، بازار مسکن منتظر این متغیرهاست و طبق روال همه ساله، بعد از تعطیلات نوروزی منتظر کشف قیمت‌های جدید خواهد بود.

افزایش-قیمت-مسکن

از یک دهه گذشته فاصله قیمت مسکن و درآمد مردم هر روز بیشتر شد به‌طوریکه امروز به یک شکاف تبدیل شده و همین امر عامل رکود بازار مسکن شده، چراکه قدرت خرید مردم به خرید خانه‌ای با قیمت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان (در شهر تهران) نمی‌رسد.

اما در حالی که مشتری برای خانه‌های عرضه شده بازار وجود ندارد و در شرایط طبیعی در مقابل افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت کالا باید کاهش پیدا کند اما مسکن با تاثیرپذیری از سایر عوامل به ویژه نرخ دلار گران‌تر می‌شود.

در شرایطی که قیمت مسکن در ۸ ماه اول سال گذشته کنترل شد و بازار از نوسانات قیمتی در امان بود اما با رشد قیمت ارز، بازار مسکن هم خیز صعودی را برداشت. کارشناسان مسکن می‌گویند بازار مسکن با فاصله‌ای از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان دید.

همزمان با شروع سال جدید اعلام نرخ تورم خود عامل اثرگذار در قیمت‌گذاری در بازار مسکن است و می‌دانیم که در کشورمان همواره بین عرضه و تقاضای واقعی فاصله‌ای وجود دارد اما عامل مهمی که اجازه رشد افسارگسیخته قیمت‌ها را در بازار مسکن نمی‌دهد، درآمد خانوار و قدرت ضعیف خرید در جامعه است بطوریکه طبق گفته دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران میزان قرارداد خرید اولی‌ها در بازار به حداقل ممکن رسیده‌است.

باید دید در ابتدای سال جدید کفه ترازوی کدام عامل سنگین‌تر است و کدام عامل بیشترین اثرگذاری را در تعیین قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد داشت.

از آنجایی که مرجع قیمت‌گذاری‌ها بازار مسکن، پایتخت است و تغییرات قیمتی از بازار مسکن تهران به سایر شهرها سرایت می‌کند در جدول زیر قیمت خانه در محله‌های مختلف تهران بررسی می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها