|
کدخبر: 323637

ساخت مسکن / سند زمین / بازار مسکن

زمین‌های ملی سنددار شد / پایان سال ها انتظار

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد اذعان داشت: در سال گذشته، ۷۲ هزار هکتار از زمینهای ملی این شهرستان به منظور اجرای سیاست های ابلاغی منابع طبیعی و آبخیزداری، مورد تأیید سند قرار گرفت.

اقتصاد زمین‌های ملی سنددار شد / پایان سال ها انتظار

مجتبی محرابی روز سه شنبه اعلام کرد: با هدف اجرای سیاست‌های ابلاغی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اراضی ملی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی، سندبندی شدند.

وی تصریح کرد: بر این اساس به منظور جلوگیری از زمین‌خواری و تعرض به انفال و بیت المال متعلق به مردم ۲۵ سند مالکیت در مجموع به وسعت ۷۲ هزار هکتار در ۱۵ پلاک ثبتی نیستان، سیاه دره، چاه اسد، رباط کمتیی، برگز، چاه قنداب، حصارده، میرمحراب، چاه آهنی، چاه منار، موات چاه زینه، سنگین در، کلاته شمس، سنگ سیلاخ، میر قلمان و چرک آباد کهنه دارای سند کاداستر و یا تک برگی شدند.

رفع تصرف ۵۵ هزار و ۸۴۸ متر از زمینهای ملی گناباد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد همچنین از رفع تصرف ۵۵ هزار و ۸۴۸ متر مربع از زمینهای ملی این شهرستان در سال گذشته خبر داد.

محرابی گفت: در این راستا ۶ فقره پرونده تخریب اراضی ملی به مساحت ۶۷ هزار و ۴۴۶ متر مربع تشکیل و برای بررسی و صدور حکم مقتضی به مراجع قضایی شهرستان گناباد ارسال شد.

۸۵ درصد از عرصه پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربعی گناباد را منابع طبیعی تشکیل می دهد که چهار کانون فرسایش بادی آن با گستره ۲۳۱ هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارند و حدود ۵۰ درصد از وسعت ۵۷۰ هزار هکتاری منابع طبیعی این شهرستان در معرض فرسایش بادی قرار دارد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

ضرورت سند دار شدن زمین های ملی

سند دار شدن زمین های ملی می‌تواند برای چندین دلیل ضروری باشد. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد:

حفظ حقوق مالکیت: سند دار شدن زمین های ملی به مالکان قانونی اجازه می‌دهد تا حقوق مالکیت خود را بر زمین هایی که در اختیار دارند، ثابت کنند. این امر به مالکان زمین اطمینان می‌دهد که حقوقشان به طور قانونی تأیید شده است و تصرف غیرقانونی از زمین هایشان را کاهش می‌دهد.

تشویق به سرمایه‌گذاری و توسعه: وجود سند مالکیت برای زمین های ملی می‌تواند سرمایه‌گذاران را ترغیب کند تا در آن زمین ها سرمایه‌گذاری کنند. وجود سند مالکیت، تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاران قانونی حقوق و امتیازات مربوط به زمین را خواهند داشت و این امر اعتماد را بین سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

ارزش‌افزوده اقتصادی: سند دار شدن زمین های ملی می‌تواند به توسعه اقتصادی کمک کند. زمین های ملی با ارزش می‌توانند به عنوان منابع برای تولید کشاورزی، صنعتی، مسکن، گردشگری و سایر فعالیت‌های اقتصادی استفاده شوند. با سند دار شدن این زمین ها، افراد و شرکت‌ها می‌توانند به طور قانونی و برنامه‌ریزی شده از این منابع استفاده کنند و ارزش‌افزوده اقتصادی را افزایش دهند.

منابع مالی برای دولت: با انجام فرآیند سند دار شدن زمین های ملی، دولت می‌تواند درآمدهایی را از فروش سند‌ها به دست آورد. این منابع مالی می‌توانند برای تأمین بودجه دولت و پروژه‌های عمومی مورد استفاده قرار بگیرند.

لزوم سند دار شدن زمین های ملی در هر کشور به سیاست‌ها و قوانین آن کشور بستگی دارد. در برخی کشورها، زمین های ملی به طور معمول به شکل سند به افراد و شرکت‌ها انتقال داده می‌شوند، در حالی که در برخی دیگر این فرایند ممکن است محدودتر باشد و دولت یاز زمین های ملی به عنوان منابع استفاده می‌کند. همچنین، برخی کشورها ممکن است برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، زمین های ملی را در اختیار خود نگه دارند و اجازه سند دار شدن آن‌ها را ندهند.

در هر صورت، تصمیم در مورد سند دار شدن زمین های ملی باید با توجه به شرایط و نیازهای خاص هر کشور و با رعایت مصالح عمومی و حفظ منافع ملی اتخاذ شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها