|
کدخبر: 323509

خودرو ایرانی/خودرو داخلی/قیمت خودرو

افزایش چشم گیر تولید خودروی داخلی/سال گذشته چند دستگاه تولید شد؟

سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری اعلام کرده است که تولید حدود ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو در ایران در سال میلادی گذشته رشدی حدود ۱۲ درصد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

اقتصاد افزایش چشم گیر تولید خودروی داخلی/سال گذشته چند دستگاه تولید شد؟

سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری در گزارش جدیدترین خود اعلام کرده است که تولید 1 میلیون و 188 هزار و 471 دستگاه خودرو در ایران در سال میلادی گذشته را به تعدادی اعلام کرده است.

از این رقم  ۱ میلیون و ۸۷ هزار و ۲۹۵ دستگاه مربوط به خودروهای سواری و بقیه شامل خودروهای تجاری سبک و سنگین بوده است.

تولید خودرو ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد ۱۲ درصدی داشته است. ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱ میلیون و ۶۴ هزار و ۲۱۵ دستگاه خودرو تولید کرده بود.

کل تولید خودرو جهان در سال ۲۰۲۳ نیز با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۹۳ میلیون و ۵۴۶ هزار دستگاه رسیده است.

ایران حدود ۱.۳ از کل تولید خودرو جهان در سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص داده و شانزدهمین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان شناخته شده است.

تولید خودرو ایران در این سال بیشتر از کشورهایی مثل انگلیس، سوئد، ایتالیا، هلند، بلژیک، اتریش، روسیه، مالزی و تایوان بوده است. انگلیس در این سال ۱ میلیون و ۲۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. فرانسه نیز که زمانی بازار ایران را در اختیار داشت تنها ۳۱۷ هزار دستگاه خودرو بیشتر از ایران در سال ۲۰۲۳ تولید کرده است.

چین ۳ برابر آمریکا خودرو تولید کرد

چین بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۳ بوده است. تولید خودرو چین در این سال با افزایش ۱۲ درصدی به ۳۰ میلیون و ۱۶۰ هزار دستگاه رسیده است. آمریکا با تولید ۱۰ میلیون و ۶۱۱ هزار دستگاه در رده دوم و ژاپن با ۸ میلیون و ۹۹۷ هزار دستگاه در جایگاه سوم جهان قرار گرفته‌اند. کشورهای هند، کره جنوبی، آلمان، مکزیک، اسپانیا، برزیل، تایلند، کانادا، فرانسه، ترکیه، چک و اندونزی نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا پانزدهم قرار گرفته اند.

انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا از رشد ۱۰ درصدی تولید خودرو در جهان طی سال میلادی گذشته خبر داده است. کل خودرو‌های تولیدی دنیا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل حدود ۷ میلیون دستگاه افزایش یافته و به ۷۵ میلیون و ۶۱۵ هزار دستگاه رسیده است.در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۸ میلیون و ۵۹۸ هزار دستگاه خودرو در دنیا تولید شده بود.

تولید بیش از ۱ میلیون خودرو در ایران

این انجمن تخصصی اروپایی از تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در ایران طی سال ۲۰۲۳ خبر داده است. تولید خودرو ایران در این سال ۶۹ هزار و ۵۲۹ دستگاه کمتر از سال قبل بوده است. ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۹۵ دستگاه خودرو تولید کرده بود، اما در سال ۲۰۲۳ تولید خودرو در ایران به ۱ میلیون و ۶۶۶ دستگاه رسیده است.

تولید خودرو ایران بیشتر از ایتالیا، انگلیس و فرانسه

به گزارش ارائه شده، در سال ۲۰۲۳، ایران تنها ۱.۳ درصد از کل تولید خودروهای جهان را تولید کرده است. با این حال، با وجود کاهش تولید خود، ایران همچنان بیشتر از بسیاری از کشورهای صنعتی خودرو تولید کرده است.

تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۳ از کشورهایی مثل انگلیس، روسیه، ترکیه، تایلند، فرانسه، ایتالیا، مجارستان،‌ رومانی، سوئد و بلژیک بیشتر بوده است. ایران حدود دو برابر ایتالیا و ۴ برابر سوئد در این دوره خودرو تولید کرده است.

چین ۳ برابر آمریکا خودرو تولید کرد

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو جهان در سال ۲۰۲۳ بوده و  ۲۵ میلیون و ۳۴۷ هزار دستگاه خودرو در این مدت تولید کرده و سهم حدود ۳۳ درصدی از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است. تولید خودرو چین ۹ درصد در مقایسه با سال قبل از آن رشد داشته است.

ژاپن با تولید ۷ میلیون و ۷۳۴ هزار دستگاه خودرو در رتبه دوم و آمریکا با تولید ۷ میلیون و ۶۲۹ هزار دستگاه خودرو در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند. ژاپن با افزایش ۱۷ درصدی تولید خودرو خود توانسته آمریکا را از رتبه دوم جهان به پایین بکشد. البته تولید خودرو آمریکا نیز در این سال ۸ درصد رشد داشته است. تولید خودرو چین بیش از ۳ برابر آمریکا بوده است.

میزان تولید خودرو در برخی کشور‌های دیگر در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: ترکیه ۹۶۰ هزار دستگاه، هند ۴  میلیون و ۶۶۹ هزار دستگاه، کره جنوبی ۳ میلیون و ۹۲۶ هزار دستگاه، اندونزی ۱ میلیون و ۱۴۷ هزار دستگاه، آلمان ۳ میلیون و ۹۵۹ هزار دستگاه، ایتالیا ۵۴۲ هزار دستگاه، سوئد ۲۷۶ هزار دستگاه و فرانسه ۹۵۹هزار دستگاه.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها