|
کدخبر: 323288

خودرو/ بازار خودرو/ خودروسازی

آخرین آمار از وضعیت تولید ۲ غول خودروسازی + جدول

در سال ۱۴۰۲، عرضه انواع خودروی سواری توسط دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا با کاهش ۱۴ درصدی روبرو شد.

اقتصاد آخرین آمار از وضعیت تولید ۲ غول خودروسازی + جدول

آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که دو شرکت ایران‌ خودرو و سایپا با مشکلاتی روبرو شده‌اند و از برنامه‌ های تولید خود عقب‌ مانده‌اند. در این سال، عرضه خودرو های این دو شرکت باعث منفی شدن آمار تولید و کاهش آن شده است.

تولید انواع خودروی سواری با تخلیه اثر تحریم ها مجددا از سال ۱۴۰۱ به بالای یک میلیون دستگاه افزایش یافت و این روند در سال ۱۴۰۲ هم ادامه پیدا کرد.

نکته مهم آن که تولید خودرو های سواری در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ درصد رشد داشت اما رشد آن در سال ۱۴۰۲ کند شد و به ۶ درصد رسید که علت آن، کاهش تولید ایران‌ خودرو و سایپا بود.

افت فاحش تولید ایران‌ خودرو و سایپا در سال گذشته نکته قابل تامل صنعت خودروسازی بود. ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴۴ هزار خودروی سواری تولید و بیش از ۶۰ هزار دستگاه هم که از سال‌های قبل ناقص مانده بود، تکمیل و عرضه کرد. بدین ترتیب ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری به بازار عرضه کرد. اما این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۵۲۰ هزار دستگاه کاهش یافت.

شرکت سایپا هم در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود که با تکمیل‌کاری ۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص،‌ مجموع عرضه سایپا در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه رسیده بود. اما مجموع عرضه این خودرو ساز در سال گذشته به ۳۶۳ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.

رشد خودروسازان مونتاژی

برخلاف ایران‌خودرو و سایپا که به علت ضعف مدیریت با افت فاحش تولید مواجه شدند، اکثر خودرو سازان مونتاژی خصوصی در سال گذشته با رشدهای چشمگیر، کار خود را پایان دادند. رشد تولید برخی خودروسازان خصوصی در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد بود، یعنی عرضه محصولات سواری این شرکت‌ ها بیش از ۲ برابر شد.

جدول

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها