|
کدخبر: 323251

قیمت طلا/ قیمت سکه/ قیمت ارز

بازدهی سرمایه گذاری در دلار و یورو / چه کسی بیشتر سود کرد؟

در پایان سال گذشته، شیطنت‌هایی که در بازار ارز و طلا رخ داد، منجر به بازدهی سالانه ۲۹ درصد برای سرمایه‌گذاران دلار و سکه شد. بر اساس داده‌های رسمی، نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ کمی بیش از ۳۲ درصد است.

اقتصاد بازدهی سرمایه گذاری در دلار و یورو / چه کسی بیشتر سود کرد؟

سکه امامی در همان زمانی که آخرین خرید و فروش رسمی سال قبل انجام شد، به میزان تقریبی ۳۹ میلیون تومان ارزش خود را افزایش داد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. این سکه برای خریداران خود بازدهی سالانه ۲۵ درصد داشت. از سوی دیگر، قیمت دلار آزاد همزمان با شیطنت‌هایی که در ماه‌های پایانی سال رخ داد، از محدوده قبلی خارج شد و اما در کل سال، رشد قیمت آن از نگاه سرمایه‌گذاری به نرخ ۱۸ درصد نرسید.

دسته‌ای از سرمایه‌گذاران که طلا را مامن بهتری می‌دانستند، موقع حساب و کتاب متوجه می‌شوند در سالی که پشت‌سر گذاشتیم از سکه‌باز‌ها و خریداران دلار اوضاع بهتری نداشتند و عایدی آن‌ها فراتر از ۲۵ درصد نمی‌رود. مرکز آمار ایران در قالب گزارشی تحت‌عنوان شاخص قیمت مصرف‌کننده که اتفاقا آن را اولین روز سال نو دراختیار عموم مردم گذاشته، نرخ تورم عمومی را ۳۲.۳ درصد اعلام کرده است. رقمی که برآیندی از میزان افزایش هزینه‌ها درمقایسه با سال گذشته معرفی می‌شود.

بازدهی دلار و یورو؛ ۱۸ درصد

قیمت دلار در بازار آزاد اواخر اسفند پارسال و همزمان با افزایش تقاضای مرسوم در روز‌های پایانی سال، به مرز ۶۰ هزار تومان نزدیک شد و طبق اعلام سایت‌های مرجع در حوزه ارز و طلا، آخرین روز ۱۴۰۲ روی پله ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان ایستاد.

دلار آزاد تقریبا تمام روز‌های نیمه اول سال قبل را در محدوده ۵۰ هزار تومان پشت‌سر گذشت و روند نسبتا آرام بازار ارز تقریبا تا دهه سوم آذر ادامه پیدا کرد. بیستم خرداد سال قبل نرخ دلار تا کانال ۴۶ هزار تومان عقب رفت، اما دلار نهایتا در نیمه دوم سال تحت‌تاثیر عوامل زیادی مثل سیگنال‌های مربوط به وقایع سیاسی منطقه و به‌خاطر تقاضایی که با نزدیک شدن به سفر‌های نوروزی برای اسکناس‌های رایج پیش می‌آید در مسیر صعودی قرار گرفت.

قیمت دلار در بازار آزاد نهایتا سال گذشته را با افزایش تقریبا ۹ هزار تومانی یا از دید سرمایه‌گذاری با بازدهی ۱۸ درصدی به‌پایان رساند و یورو نیز در این مدت پابه‌پای اسکناس آمریکایی حرکت کرد. قیمت یورو در بازار آزاد نزدیک ۱۰ هزار تومان بالا آمد و با عبور از مرز ۶۵ هزار تومان، رشد ۱۸ درصدی را به چشم دید. خرید پوند انگلیس جایگزینی بابت دلار و یورو برای سرمایه‌گذاران بازار ارز است، اما سرنوشت این یکی هم با رشد قیمت ۲۰ درصدی تفاوت زیادی با آن‌ها نداشت.

سکه تمام‌بهار آزادی یا همان طرح قدیم، سال گذشته در بازار ارز و طلا بیشترین بازدهی را تجربه کرده است

بازدهی طلا ۱۸ عیار؛ ۲۵ درصد

قیمت طلا ۱۸ عیار آخرین روز معاملاتی ۱۴۰۲ با قرار گرفتن در محدوده گرمی سه میلیون و ۲۵۳ هزار تومان، بالاترین سطح تاریخی خودش را تجربه کرد.

طلافروش‌ها در اولین خریدوفروش‌های سال گذشته یعنی نیمه اول فروردین پارسال، نرخ هر گرم طلا ۱۸ عیار را معادل دو میلیون و ۵۸۲ هزار تومان درنظر می‌گرفتند و ظرف یک سال قیمت طلا ۱۸ عیار به ازای هر گرم ۶۷۱ هزار تومان رشد پیدا کرد.

طلا ۱۸ عیار خرداد پارسال تا دو میلیون و ۲۴۷ هزار تومان عقب رفت، اما نیمه دوم سال همزمان با وقایع بازار ارز، طلا ۱۸ عیار با عبور از قله‌های فتح‌شده قبلی و مرز سه میلیون، روز ۲۸ اسفند معادل سه میلیون و ۲۵۳ هزار تومان معامله شد. طلا ۱۸ عیار با این اوصاف در سال ۱۴۰۲ برای آن‌هایی که به گران شدن طلا امید داشتند یا برای حفظ ارزش پولشان به ناچار سراخ خرید طلا رفتند، حدود ۲۵ درصد عایدی داشته که این عدد هم نسبت به نرخ تورم عمومی پایین‌تر است.

بازدهی سکه؛ نهایتا ۲۹ درصد

سکه امامی که از سکه تمام‌بهار آزادی گران‌تر است، در آخرین معاملات رسمی ۱۴۰۲ به‌شکل تکفروشی ۳۸ میلیون و ۹۳۴ هزار تومان یعنی نزدیک‌تر از هر موقع دیگری به مرز ۴۰ میلیون فروخته شد. نسبت به ابتدای سال قبل شاهد رشد ۲۵ درصدی قیمت سکه امامی بودیم، اما از نگاه سرمایه‌گذاری این عدد برای سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم بیشتر بوده است.

سکه تمام‌بهار آزادی یا همان تمام‌سکه طرح قدیم هشت میلیون و ۲۸۳ هزار تومان در سال گذشته گران شد. صراف‌ها تمام‌سکه طرح قدیم را آخرین روز سال گذشته ۳۶ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان فروختند که به معنی رشد ۲۹ درصدی است.

قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه ۲۴ و ۲۳ درصد ارتقا پیدا کرد. قیمت نیم‌سکه در سال گذشته از ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان به ۲۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید و ربع‌سکه انتهای سال درحالی ۱۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان قیمت خورد، که اولین روز معاملاتی بازار سکه در سال ۱۴۰۲ به‌طور میانگین ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان ارزش داشت.

سکه گرمی هم که کمترین بازدهی را بین تمام سکه‌ها داشته، کارش را با رشد قیمت چهار درصدی در سال گذشته به پایان رسانده است.

مقایسه بازدهی سکه، طلا و ارز در سال 1402

انواع ارز، سکه و طلا

ابتدای 1402

انتهای 1402

میزان افزایش قیمت

بازدهی

دلار

50 هزار و 780 تومان

59 هزار و 900 تومان

9 هزار و 120 تومان

18 درصد

یورو

55 هزار و 750 تومان

65 هزار و 730 تومان

9 هزار و 980 تومان

18 درصد

پوند

63 هزار و 840 تومان

76 هزار و 780 تومان

12 هزار و 940 تومان

20 درصد

هر گرم طلا 18 عیار

دو میلیون و 582 هزار تومان

سه میلیون و 253 هزار تومان

671 هزار تومان

25 درصد

سکه امامی

31 میلیون و 21 هزار تومان

38 میلیون و 934 هزار تومان

هفت میلیون و 913 هزار تومان

25 درصد

سکه تمام طرح قدیم

27 میلیون و 822 هزار تومان

36 میلیون و 105 هزار تومان

هشت میلیون و 283 هزار تومان

29 درصد

نیم‌سکه

18 میلیون و 730 تومان

23 میلیون و 260 هزار تومان

چهار میلیون و 530 هزار تومان

24 درصد

ربع‌سکه

11 میلیون و 720 هزار تومان

14 میلیون و 440 هزار تومان

دو میلیون و 720 هزار تومان

23 درصد

سکه گرمی

شش میلیون و 710 هزار تومان

هفت میلیون و 20 هزار تومان

310 هزار تومان

چهار درصد

 
منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها