|
کدخبر: 323234

قیمت طلا/ قیمت سکه/ بازار طلا

سکه کانال ۴۰ میلیون تومانی را رد می کند؟ / وضعیت جدید بازار طلا

به نظر رییس اتحادیه طلا و جواهر، به دلیل ثبات قیمت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، احتمال افزایش قیمت در آینده کمتر است و قیمتها باید تثبیت شوند.

اقتصاد سکه کانال ۴۰ میلیون تومانی را رد می کند؟ / وضعیت جدید بازار طلا

نادر بذرافشان، در پاسخ به این سوال که آیا وقتی بازار طلا و سکه در سال جدید شروع شود، فکر می‌کنید قیمت سکه به ۴۰ میلیون تومان خواهد رسید، اظهار داشت که در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد. او بیان کرد که هنوز در ماه اول سال، قیمت‌ها افزایش کافی را طی نکرده‌اند.

وی افزود: این صحبتی است که من همیشه می‌کنم. اگر قیمت‌ها بعد از یک ماه که تثبیت شود، دیگر احتمال کاهش آن خیلی کم است، ولی احتمال افزایش باز هم وجود دارد. ولی به دلیل این‌که این قیمت‌ها در روزهای پایانی سال بوده است، به نظر من احتمال افزایش قیمت کم است، چون باید تثبیت قیمت هم داشته باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: البته امکان دارد بعد از تعطیلات، اصلاح ۲، ۳ میلیون تومانی قیمت سکه و یا ۵۰، ۶۰ هزار تومان قیمت طلا را داشته باشیم؛ البته در صورتی که نوسان نرخ ارز و اونس طلا را نداشته باشیم. ولی اگر به پایان فروردین‌ماه برویم و قیمت‌ها در همین حد کنونی بماند و یک ماه قیمت تثبیتی را طی کند، احتمال کاهش قیمت خیلی کم است.

بذرافشان عنوان کرد: در کل درباره تغییر قیمت‌ها در سال جدید، زود است که اظهارنظر کنیم. اما در رابطه با بازار جهانی طلا، پیش‌بینی این بوده که در سال میلادی جدید، افزایش قیمت را داشته باشیم.

وی متذکر شد: در طی ۱۰ روز گذشته هم اونس طلا سقف‌شکنی کرده است. پیش‌بینی کارشناسان هم اونس ۲۵۰۰ دلاری در سال جدید میلادی بوده است. در صورتی که این افزایش قیمت را در بازار جهانی طلا داشته باشیم، به تبع بازارهای داخلی دنیا را هم تحت‌تاثیر می‌گذارد.

عوامل موثر بر قیمت طلا

چندین عامل می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا برای طلا می‌تواند قیمت آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تقاضا برای طلا افزایش یابد و عرضه ثابت بماند یا کاهش یابد، قیمت ممکن است افزایش یابد.

نرخ بهره: نرخ بهره تعیین کننده قدرت خرید و سرمایه‌ گذاری است. زمانی که نرخ بهره پایین است، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا می‌گردند و این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 نرخ تورم: در صورت وجود تورم، ارزش پول کاهش می‌یابد و سرمایه‌ گذاران به دنبال سرمایه‌ گذاری در دارایی‌ های آلترناتیو مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 وضعیت اقتصادی جهانی: در زمان‌های ناپایداری اقتصادی یا بحران‌ های سیاسی، سرمایه‌ گذاران به دنبال سرمایه‌ گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 تغییرات ارزش ارز: طلا به عنوان یک دارایی جهانی محسوب می‌شود و قیمت آن تحت تأثیر تغییرات ارزش ارزها قرار می‌گیرد. اگر ارز ملکه طلا (مانند دلار آمریکا) کاهش یابد، قیمت طلا ممکن است افزایش یابد.

عوامل جغرافیایی و سیاسی: عواملی مانند بحران‌ های سیاسی، جنگ‌ها و تنش‌ های جهانی نیز می‌توانند قیمت طلا را تحت تأثیر قرار دهند. در زمان‌های ناپایداری، سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن مانند طلا می‌گردند.

مهم است بدانید که قیمت طلا تحت تأثیر تعداد زیادی عامل قرار می‌ گیرد و تحلیل صحیح قیمت طلا نیازمند بررسی و تحلیل چندین عامل است.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها