|
کدخبر: 323233

وضعیت طلا/ بازار طلا/ قیمت طلا

قیمت طلا صعودی می ماند؟ / پیش بینی جدید از وضعیت بازار

قیمت طلا و سکه در اسفند ۱۴۰۲ با تاثیر از جهش قیمت دلار، روندی صعودی را در پیش گرفت. این در حالی بود که این فلزات گران‌بها از تابستان سال گذشته تحت تاثیر سیاست‌های انقباضی دولت و خبردرمانی مسئولان روند باثباتی را طی کرده‌ بودند. اما با این روند قیمت طلا و سکه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، چه روند قیمتی برای این فلزات در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود؟

اقتصاد قیمت طلا صعودی می ماند؟ / پیش بینی جدید از وضعیت بازار

از اوایل سال ۱۴۰۲، دولت با استفاده از سیاست‌های انقباضی، تلاش کرد بازارهای مالی و سرمایه‌ای را از التهاب پیشین خود دور کند. این سیاست‌ها همراه با استفاده از خبردرمانی برای کنترل اذهان عمومی و انتظارات تورمی به کار گرفته شدند. نتیجه این سیاست‌ها این بود که قیمت دلار ماه‌ها در حالت فشرده قرار گرفت و در نتیجه تا ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲، قیمت این اسکناس آمریکایی در محدوده ۵۰ هزار تومان ثابت ماند.

البته همان‌طور که تاریخ اقتصاد نیز بیانگر آن است، این نگهداشت قیمت، در حالی‌که اقدام موثری برای کنترل آن صورت نگرفت، نتوانست برای همیشه ادامه داشته باشد و در نهایت فنر دلار از دستان دولت خود را آزاد کرد.

این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد که نرخ دلار بار دیگر با فتح قله‌های تاریخی خود در روزهای انتهایی سال، تا نزدیک ۶۱ هزار تومان پیش رفت. از سوی دیگر نوسانات ناگهانی دلار باعث شد قیمت طلا و سکه نیز در بازارهای موازی جهش قیمت بالایی را تجربه کنند؛ قیمت طلا در حال حاضر در کانال سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قرار دارد و قیمت سکه نیز از مرز ۳۸ میلیون تومان عبور کرده است. اما با این شرایط در ماه‌های آینده قیمت طلا و سکه چه روندی را طی خواهد کرد؟

چشم‌انداز قیمت طلا و سکه

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی درباره روند قیمت دلار در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ به «تجارت‌نیوز» گفت: «باتوجه به اینکه قیت دلار نشان داد پایین‌تر از حد فعلی تغییر قیمت نمی‌دهد، افزایش تقاضا برای خرید طلا در پایان سال اتفاق افتاد.»

وی افزود: «از سوی دیگر اطمینان سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت انس طلای جهانی نیز دلیلی برای بالا رفتن تقاضا بود. همچنین بانک مرکزی نیز با قیمت‌گذاری و فروش سکه، نکته تاثیرگذاری در جهت کف قیمت دلار برای طلا نشان داد و این تفکر برای سرمایه‌گذاران طلا به‌وجود آمد که احتمالا قیمت طلا و دلار رقم‌های بالاتر از محدوده فعلی را نیز خواهد دید.»

طباطبایی همچنین در خصوص افق دید خود از بازار طلا و سکه در ماه‌های آینده توضیح داد: «به‌نظر می‌آید انس جهانی در آینده با روند معقولی به رشد خود ادامه می‌دهد. همچنین گمان می‌رود محدوده ۷۵ تا ۹۰ هزار برای دلار برای قیمت‌گذاری طلا، قیمت معقولی خواهد بود. این در حالی‌ست که سیستم هم برای طلای خود چنین محدوده‌ای را در نظر گرفته بود که آن سبک و سیاق را برای قیمت‌گذاری سکه پیاده کرد.»

کارشناسان معتقدند قیمت دلار و در نتیجه قیمت طلا و سکه در ماه‌های آینده عقب‌گرد چشم‌گیری را تجربه نمی‌کنند و همین موضوع دلیلی بر این موضوع خواهد بود که افزایش تقاضا در این بازه ادامه داشته باشد.

عوامل موثر بر قیمت طلا

چندین عامل می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا برای طلا می‌تواند قیمت آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تقاضا برای طلا افزایش یابد و عرضه ثابت بماند یا کاهش یابد، قیمت ممکن است افزایش یابد.

نرخ بهره: نرخ بهره تعیین کننده قدرت خرید و سرمایه‌ گذاری است. زمانی که نرخ بهره پایین است، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا می‌گردند و این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 نرخ تورم: در صورت وجود تورم، ارزش پول کاهش می‌یابد و سرمایه‌ گذاران به دنبال سرمایه‌ گذاری در دارایی‌ های آلترناتیو مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 وضعیت اقتصادی جهانی: در زمان‌های ناپایداری اقتصادی یا بحران‌ های سیاسی، سرمایه‌ گذاران به دنبال سرمایه‌ گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 تغییرات ارزش ارز: طلا به عنوان یک دارایی جهانی محسوب می‌شود و قیمت آن تحت تأثیر تغییرات ارزش ارزها قرار می‌گیرد. اگر ارز ملکه طلا (مانند دلار آمریکا) کاهش یابد، قیمت طلا ممکن است افزایش یابد.

عوامل جغرافیایی و سیاسی: عواملی مانند بحران‌ های سیاسی، جنگ‌ها و تنش‌ های جهانی نیز می‌توانند قیمت طلا را تحت تأثیر قرار دهند. در زمان‌های ناپایداری، سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن مانند طلا می‌گردند.

مهم است بدانید که قیمت طلا تحت تأثیر تعداد زیادی عامل قرار می‌ گیرد و تحلیل صحیح قیمت طلا نیازمند بررسی و تحلیل چندین عامل است.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها