|
کدخبر: 323227

وام ودیعه مسکن/ وام مسکن/ وام بانکی

خبر مهم درباره وام ودیعه مسکن / سود وام چقدر است؟

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن اعلام کرد که دولت بر تقویت همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات مالی برای نهضت ملی مسکن تمرکز دارد. طبق این اعلام، تاکنون قرارداد بیش از ۷۵۸ هزار واحد مسکن در این طرح توسط بانک‌های عامل امضا شده است. این اقدام نشان دهنده تلاش دولت برای تسهیل و تسریع در فرایند ارائه تسهیلات مسکن به شهروندان است.

اقتصاد خبر مهم درباره وام ودیعه مسکن / سود وام چقدر است؟

احمد خادمیان، مدیرکل دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن، میزان مشارکت بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد. وی اظهار داشت: از آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲، بیش از یک میلیون و ۷۱۳ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند، اما تاکنون بانک‌ها تنها با ۷۵۸ هزار و ۷۱ واحد قرارداد منعقد کرده‌اند. این اعداد نشان می‌دهند که هنوز بخشی از درخواست‌های تسهیلات مسکن در انتظار بررسی و برآورد توسط بانک‌ها هستند.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن ادامه داد: عملکرد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در ابتدای سال ۱۴۰۲ معادل ۲۵۵ هزار و ۴۷۸ واحد انعقاد قرارداد بود که رقم انعقاد قرارداد در اسفند سال گذشته به ۷۵۸ هزار و ۷۱ واحد رسید.

خادمیان افزود: رقم انعقاد قرارداد در یکسال گذشته معادل ۵۰۲ هزار و ۵۹۳ واحد بوده است که نشان از تلاش دولت و همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارد.

وی میزان مشارکت بانک مسکن را در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بیش از سایر بانک‌ها عنوان کرد.

خادمیان تصریح کرد: در سال جدید با توجه به تعیین شعار سال توسط رهبر انقلاب، ضرورت دارد تا مشارکت بانک ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن برای واحدهای معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تقویت شود.

بررسی داده های مربوط به وضعیت وام‌های پرداختی به خانوارها در 11ماهه سال 1402 در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 از رشد تسهیلات تعمیر مسکن حکایت دارد؛ موضوعی که نشان دهنده تمایل خانوار ایرانی برای دریافت این نوع از تسهیلات است.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن ادامه داد: همکاری بانک‌ها در یکسال گذشته با تاکید شورای عالی مسکن و وزارت راه و شهرسازی تقویت شد و پیش‌بینی می‌شود تا همکاری بانک‌ها در سال جدید بیشتر شود.

نحوه دریافت وام ودیعه مسکن

نحوه دریافت وام ودیعه مسکن از مسیر سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن که زیرنظر وزارت راه وشهرسازی فعالیت می‌کند، می‌گذرد و در قدم اول احتیاجی به مراجعه حضوری و رفتن به بانک نیست. اقساط وام ودیعه مسکن نیز طبق مصوبه شورای پول و اعتبار با سود ۲۳ درصد محاسبه می‌شود و بسته به محل سکونت مستاجر بین ماهی یک میلیون و ۱۲۷ هزار تومان تا پنج میلیون و ۶۳۸ هزار تومان تغییر می‌کند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از ابلاغ و تخصیص تسهیلات وام کمک ودیعه مسکن تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها خبر داد.

میثم آذرسا از ابلاغ و تخصیص تسهیلات وام کمک ودیعه مسکن تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها از جمله شهر اهواز خبر داد و گفت: اعطای این تسهیلات برای کمک به مستاجران و تامین ودیعه مسکن آن‌ها است که مرحله جدید ثبت‌نام این وام به ‌تازگی به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی افزود: متقاضیان دریافت این تسهیلات باید در سامانه saman.mrud.ir بخش تسهیلات ودیعه نام‌نویسی و مراحل و روند نام‌نویسی را ادامه داده و مدارک موردنیاز را بارگذاری کنند.

آذرسا ادامه داد: متقاضی باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای رمز رهگیری باشد و تاریخ آن حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه باشد.

وی عنوان کرد: متقاضی و همسرش باید در زمان نام‌نویسی، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند و چنانچه، هر زمان سابقه مالکیت آن‌ها محرز شود از فرایند پرداخت تسهیلات حذف خواهند شد.

آذرسا ادامه داد: متقاضی باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای رمز رهگیری باشد و تاریخ آن حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه باشد.

وی عنوان کرد: متقاضی و همسرش باید در زمان نام‌نویسی، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند و چنانچه، هر زمان سابقه مالکیت آن‌ها محرز شود از فرایند پرداخت تسهیلات حذف خواهند شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به اینکه متقاضی دریافت تسهیلات باید متاهل باشد، افزود: این وام در صورت تامین اعتبار از سوی بانک‌ها، به زنان مجرد بالای ۳۵ سال و یا سرپرست خانوار و مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن نیز تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بازپرداخت این تسهیلات حداکثر پنج ‌ساله خواهد بود، عنوان کرد: شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن تابع قوانین مصوب و ابلاغی بانک‌ها بوده و چنانچه متقاضی دارای تسهیلات جاری در حوزه مسکن باشد، با درخواست وی موافقت نمی‌شود.

آذرسا گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار کشور و در راستای حمایت از مستاجران کم‌درآمد، سقف مبلغ کمک ودیعه مسکن در مراکز استان‌ها مانند شهر اهواز ۱۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرهای استان ۱۰۰میلیون تومان تعیین شده است.

وی در بیان دیگر اقداماتی که در مجموعه معاونت مسکن و ساختمان انجام شد، گفت: در سال گذشته با تلاش‌ های دولت سهمیه تسهیلات ودیعه مسکن از ۴۰ به ۸۰ همت افزایش یافت. همچنین، کاهش نرخ سود تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد از دیگر تسهیل‌گری هایی بود که در سال گذشته توسط دولت برای متقاضیان مسکن انجام شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها