|
کدخبر: 323032

نرخ بیکاری / اقتصاد ایران / کمبود نقدینگی

این شهرها پرچمدار بیکاری هستند / کدام شهر گوی سبقت را ربود؟

بر اساس بررسی‌ها، نتایج نشان می‌دهند که در زمستان سال ۱۴۰۲، نرخ بیکاری در استان‌های مختلف با یکدیگر در رقابت بوده است. استان قزوین با نرخ ۴.۷ درصد، کمترین میزان بیکاری را داشته و در عین حال استان کرمانشاه با نرخ ۱۷.۴ درصد، بیشترین نرخ بیکاری را به ثبت رسانده است.

اقتصاد این شهرها پرچمدار بیکاری هستند / کدام شهر گوی سبقت را ربود؟

علی‌رغم اینکه نرخ بیکاری در زمستان ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ کاهش یافته است، تغییرات این شاخص در استان‌ها به‌گونه‌ای متفاوت رقم خورده است. مشاهدات حاکی از آن است که بیشترین نرخ بیکاری در استان کرمانشاه به ثبت رسیده و کمترین آن در استان قزوین با نرخ کمتر از ۵ درصد رقم خورده است.

همچنین مشاهده می‌شود ۱۵ استان نرخ بیکاری بیش از ۸.۶ درصد در زمستان امسال را تجربه کرده‌اند درحالیکه در زمستان سال گذشته، تعداد این استان‌ها به ۱۹ استان می‌رسید.

کاهش نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۲ در قیاس با فصل مشابه در ۱۴۰۱

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از درگاه ملی آمار، نرخ بیکاری در زمستان ۱۴۰۲ منتشر شده است. بر این اساس مشاهده می‌شود در آخرین فصل ۱۴۰۲ حدود ۸.۶ درصد فعالان بازار کار نتوانسته‌اند به هیچ شغلی دست پیدا کنند. به عبارت دیگر نرخ بیکاری کل کشور در زمستان ۱۴۰۲ حدود ۸.۶ درصد بوده است. این درحالیست که در فصل مشابه ۱۴۰۱ نرخ بیکاری ۹.۷ درصد اعلام شده بود.

علاوه بر این موضوع، بیشترین نرخ بیکاری در استان کرمانشاه با رقم ۱۷.۴ درصد به ثبت رسیده است که در قیاس با زمستان ۱۴۰۱ حدود ۲.۳ درصد افزایش یافته است. در مقابل مشاهده می‌شود نرخ بیکاری در استان کردستان از زمستان ۱۴۰۱ از نرخ ۲۰.۵ درصد کاهش یافته و به ۱۴.۳ درصد رسیده است.

در ادامه استان اردبیل و لرستان در آخرین فصل ۱۴۰۲ با ۱۲ تا ۱۳ درصد نرخ بیکاری مواجه بوده‌اند. مشاهده می‌شود استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان شمالی، هرمزگان، کرمان، اصفهان، همدان، چهارمحال و بختیاری، زنجان و مرکزی به ترتیب با بیکاری ۱۱.۷ تا ۹ درصد در زمستان ۱۴۰۲ دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. به همین ترتیب در مجموع ۱۵ استان با نرخ بیکاری بیش از میانگین کشور مواجه بوده‌اند.

قزوین، رکورد دار کمترین در بیکاری زمستان ۱۴۰۲ از میان استان‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد کمترین نرخ بیکاری در استان قزوین با نرخ ۴.۷ درصد به ثبت رسیده که کاهشی ۳ درصدی در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ را تجربه کرده است.

در مقام بعدی استان خراسان جنوبی حدود ۵ درصد بیکاری در آخرین فصل ۱۴۰۲ تجربه کرده است که مشاهده می‌شود حدود ۲.۳ درصد کمتر از زمستان ۱۴۰۱ است. همچنین بر اساس داده‌ها استان‌های بوشهر، خراسان رضوی، تهران، سمنان و ایلام حدودا نرخ بیکاری ۶ درصدی داشته‌اند. این درحالیست که استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، یزد، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، البرز و قم با حدود ۷ تا ۸.۶ درصد بیکاری طی زمستان ۱۴۰۲ مواجه شده‌اند

نرخ-بیکاری

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها