|
کدخبر: 322850

حقوق کارگران / افزایش حقوق / واریز حقوق

حقوق باورنکردنی کارگران معدن / مجلس به داد این قشر برسد

به گفته‌ ی کارگران، مدیر معدن، بر همین اساس، مدعی پرداخت چنین دستمزدهایی می‌شوند؛ «در حالی که در نهایت ۳ تا ۴ میلیون تومان آن را به کارگر پرداخت می‌کنند

در سال ۱۴۰۰ نیز گزارشی منتشر شد که بر اساس آن کارگران گفتند: «دستمزد ۱۰ میلیون تومانی را در خواب هم ندیده‌ایم؛ اما این آقایان در جلسات خود با مقام‌‌های استانی مدعی پرداخت آن شده‌اند». مزدِ عملکردی، که بر مبنای تعداد واگن‌های پرشده از زغال، محاسبه می‌شود، در هر یک از معادن خصوصی زرند متفاوت است اما انتظار مدیران اجرایی، استخراج ۵ واگن در طول روز، توسط هر کارگر است که به گفته کارگران در این صورت، مزد مصوب شورای عالی کار، با در نظر گرفتن مزایای جانبی، که برای کارگران مجرد و متاهل متفاوت است و برای متا‌هل‌ها به حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد، به آنها پرداخت می‌شود.

تمام کارگران نمی‌توانند به هدف‌گذاری مدیریت معدن دست یابند؛ در این صورت بخشی از مزد آنها بریده می‌شود. کارگران می‌گویند که مدیران آنها بسته به همین محاسبات در سال جاری دستمزدهای متفاوتی را به آنها پرداخت می‌کنند که دامنه‌ی آن از حدود ۳ میلیون تومان تا ۴ میلیون و خرده‌ای متغیر است. بدین ترتیب به گفته‌ی کارگران، «هرچه‌قدر که کَرم مهندسان باشد را دریافت می‌کنیم». این در حالی است که به گفته‌ی  کارگران مدیران اجرایی معادن خصوصی زرند، هزینه‌های نیروهای انسانی را به گونه‌ای لحاظ می‌کنند که به حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان برای هر نفر در ماه می‌رسد.

به گفته‌ ی کارگران، مدیر معدن، بر همین اساس، مدعی پرداخت چنین دستمزدهایی می‌شوند؛ «در حالی که در نهایت ۳ تا ۴ میلیون تومان آن را به کارگر پرداخت می‌کنند و باقی آن را در رقم سودآوری معدن یا هزینه‌های دیگر حساب می‌کنند؛ حتی در سال ۱۴۰۰ کارگری را داشتیم که تنها ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت کرد». پرداخت چنین دستمزدهایی در حالی است که بخشی از این ۲ هزار کارگر مجرد نیستند و چند سر عائله‌ی تحت تکفل دارند. کارگران می‌گویند که «برخی از همکارانمان باید برای دخترانشان جهیزیه جمع کنند، برخی اجاره خانه دارند، برخی بدهکارند و برخی پسران در آستانه‌ی سن ازدواج دارند اما باید جان بکنند تا حداقل‌های مزدی را دریافت کنند؛ آنچنان که برایِ استخراج زغال بیشتر، ایمنی و امنیت جانی خود را رها می‌کنند و مرگ را به چشم خود می‌‌بینند. مدیر معدن انتظار دارد که کارگر ۸۵ واگن زغال را در هر ماه استخراج کند تا مزد حدود ۴ میلیون تومانی را به او بپردازد.»

منبع: عصر ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها