|
کدخبر: 322438

شناور/ساعت کاری/ماه رمضان

تصمیم دولت برای زمان شروع کار در ماه رمضان اعلام شد/ساعت کاری شناور چیست؟

با تصریحات "علی بهادری جهرمی"، در رابطه با آغاز ماه مبارک رمضان، براساس تصمیم هیأت وزیران، از روز سه‌شنبه - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت شروع کار در تمامی ادارات استانی، به استثنای واحدهای عملیاتی خدمت‌رسان، آموزشی، بهداشتی و غیره، به صورت شناور از ساعت ۷:۰۰ الی ۹:۰۰ صبح خواهد بود. ساعت پایان کار نیز براساس قوانین و مقررات مربوط، متناسب با ساعت شروع تعیین خواهد شد.

اقتصاد تصمیم دولت برای زمان شروع کار در ماه رمضان اعلام شد/ساعت کاری شناور چیست؟

سخنگو و دبیر هیأت دولت، ساعت شروع به کار در روزهای بعد از شب‌های قدر، ساعت ۹:۰۰ صبح و پایان آن مطابق با قوانین و مقررات مربوط است.

برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها ساعات کاری خود را به نحوی تنظیم می‌کنند تا در ساعاتی غیر از ساعات معمول کاری و یا روزهای تعطیل نیز امکان فعالیت کاری وجود داشته باشد. همچنین برخی دیگر از سازمان‌ها برای کارکنان خود امکانی را فراهم می‌آورند تا چنانچه در ساعت مقرر نتوانند در سر کار خود حاضر شوند، امکان فعالیت در ساعاتی دیگر را داشته باشند. عموما این ساعات کاری به ساعت کاری منعطف یا شناور شناخته می‌شوند. در این مقاله به تعریف ساعت کار شناور، انواع ساعت کاری شناور و قوانین و مقررات آن پرداخته‌ایم:

ساعت کاری شناور چیست؟

ساعت کاری شناور یا منعطف(flexible hours) به برنامه کاری گفته می‌شود که در آن کارکنان می‌توانند ساعات کاری خود را به دلخواه و بر اساس نیازهای خود تنظیم کنند. در این نوع برنامه کاری، کارکنان معمولا حداقل تعداد ساعات کاری را در یک دوره زمانی مشخص انجام دهند، اما می‌توانند این ساعات را در طول روز یا هفته به دلخواه خود توزیع کنند. ساعت کاری منعطف مزایای زیادی برای کارکنان و کارفرمایان دارد. برای کارکنان، این نوع برنامه کاری می‌تواند کمک کند تا تعادل بهتری بین کار و زندگی ایجاد کنند. برای کارفرمایان، این نوع برنامه کاری می‌تواند به بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

قانون و بخشنامه ساعت کاری شناور

در خصوص ساعت کار منعطف، با توجه به مطرح شدن آن در سال‌های اخیر قانون لازم الاجرایی وجود نداشت. در آخرین مورد اما، هیئت وزیران در جلسه یکم آبان ۱۴۰۱، به پیشنهاد استانداری تهران، دستگاه‌های اجرایی مستقر در تهران را مکلف کرد تا پایان آبان ماه همان سال، نسبت به اجرای طرح شناورسازی ساعت آغاز فعالیت خود از ساعت ۷ الی ۹ صبح به مدت ۲ ساعت اقدام نمایند. با توجه به این قرارداد میزان کار کارمندان طبق ضوابط و مقررات مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری سقف ۴۴ ساعت در هفته است.

انواع ساعت کاری منعطف و شناور

بخش قابل توجهی از کارکنان تمایل به شناور شدن ساعت کار خود دارند. ساعت کاری منعطف را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

ساعت کاری شناور با حداقل ساعت کاری مشخص

در این نوع برنامه کاری، کارکنان باید حداقل تعداد ساعات کاری را در یک دوره زمانی مشخص انجام دهند، اما می‌توانند این ساعات را در طول روز یا هفته به دلخواه خود توزیع کنند. برای مثال، یک کارمند ممکن است مجبور باشد ۴۰ ساعت در هفته کار کند، اما می‌تواند این ساعات را در طول ۵ روز کاری یا ۴ روز کاری با ساعات کاری طولانی‌تر توزیع کند.

 

ساعت کاری شناور بدون حداقل ساعت کاری مشخص

در این نوع برنامه کاری، کارکنان نیازی به کار در تعداد ساعت کاری مشخصی ندارند. آنها می‌توانند ساعات کاری خود را بر اساس نیازها و تمایلات خود تنظیم کنند. برای مثال، یک کارمند ممکن است تصمیم بگیرد که فقط در ساعات خاصی از روز یا هفته کار کند.

کدام مشاغل ساعت کاری شناوری دارند؟

تا بدینجا به سوال شناورسازی ساعت کاری یعنی چه؟ جواب دادیم و انواع آن را معرفی کردیم اما سوال دیگر در این خصوص این است که کدام کسب و کارها می‌توانند از شناور شدن ساعت کار استفاده کنند؟ باید گفت ساعت کاری شناور می‌تواند در مشاغل مختلف ارائه شود. برخی از مشاغلی که معمولا ساعت کاری شناور دارند عبارتند از:

مشاغل فناوری

بسیاری از مشاغل فناوری، مانند توسعه نرم‌افزار، طراحی وب و بازاریابی دیجیتال، به ساعت کاری شناور نیاز دارند تا کارکنان بتوانند با مشتریان و شرکای جهانی خود همکاری کنند.

مشاغل خدماتی

برخی از مشاغل خدماتی، مانند مشاوره و امور مالی، به ساعت کاری شناور نیاز دارند تا کارکنان بتوانند با مشتریان خود در ساعاتی که برای آنها مناسب است ملاقات کنند.

مشاغل خلاقانه

برخی از مشاغل خلاقانه، مانند نویسندگی، طراحی و موسیقی، به ساعت کاری شناور نیاز دارند تا کارکنان بتوانند در زمان‌هایی که بیشترین خلاقیت را دارند کار کنند.

مشاغل دورکاری

مشاغل دورکاری معمولا به ساعت کاری شناور نیاز دارند تا کارکنان بتوانند ساعات کاری خود را با نیازهای خود هماهنگ کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها