|
کدخبر: 322394

قیمت گاز/بازار انرژی/قیمت نفت

هزینه نجومی برای فشار افزایی میدان مشترک پارس جنوبی

وزیر نفت اعلام کرده است که فشار افزایی پارس جنوبی به ۲۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد.

اقتصاد هزینه نجومی برای فشار افزایی میدان مشترک پارس جنوبی

میدان گازی پارس جنوبی، پروژه ای مهم و دارای ارزش است که اگر بحث فشار افزایی آن صورت گیرد، می توان شاهد اتفاقات خوبی در کشور بود.

وزیر نفت در آئین امضای قرارداد اجرایی طرح فشار افزایی میدان مشترک پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی گفت: بار مالی این پروژه ۲۰ میلیارد دلار و برای تأمین امنیت کشور است.

جواد اوجی وزیر نفت در آئین امضای قرارداد اجرایی طرح فشار افزایی میدان مشترک پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی گفت: بار مالی این پروژه ۲۰ میلیارد دلار و برای تأمین امنیت کشور است و از این حیث می‌توان آن را مهمترین پروژه کشور تلقی کرد.

وی ادامه داد: این پروژه را می‌توانستیم ۸ سال پیش کار اجرایی آن را آغاز کنیم مطالعات انجام می‌شد اما اجرا نمی‌شد و تصمیم شجاعانه ای بود.

به گفته وزیر نفت در این دولت رکورد جدیدی در برداشت گاز وجود داشت و ۷۰۷ میلیون متر مکعب برداشت گاز وجود داشت.

اوجی ادامه داد: افت فشار به معنای کاهش تولید است و در ۴ و ۵ سال آینده تأثیر خود را می‌گذارد آن هم برای کشوری که ۹۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها گاز است. همچنین این صنعت کارشناسان زبده بسیاری دارد و فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست این افراد ساخته و به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: تولید از میادین مشترک یک دقیقه که به تعویق بیفتد حق مردم ضایع می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه قبل از افت فشار قابل توجه به کمک پیمانکاران بهره برداری از این میدان انجام می‌شود که اشتغال و ارز آوری به همراه خواهد داشت.

اوجی اضافه کرد: فشار افزایی مهمترین و ملی‌ترین که قرارداد آن امروز به امضا می‌رسد و اولویت را فازهای مرزی قرار می‌دهیم

طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌دلیل تأثیر قابل‌توجه بر تأمین گاز و میعانات گازی مورد نیاز کشور، اکنون یکی از مهم‌ترین طرح‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران است.

با توجه به اهمیت و فوریت اجرای این طرح، استفاده حداکثری از توان تخصصی، مدیریتی و زیرساختی کشور در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

با توجه به تجارب موفق متخصصان ایرانی در اجرای فازهای مختلف میدان مشترک گازی پارس جنوبی، مقرر شد چهار پیمانکار فعال در توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور شامل شرکت‌های پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و مپنا اجرای این طرح را عهده‌دار شوند، به‌گونه‌ای که کل طرح به چهار بخش تقسیم شده و هر بخش از سوی یکی از این پیمانکاران اصلی اجرا می‌شود.

مهندسی مفهومی طرح فشارافزایی میدان گازی مشترک پارس جنوبی انجام شده و هم‌اکنون شرکت مشاور در حال تکمیل مرحله مهندسی پایه مقدماتی و پیشرفته این طرح است.

براساس طراحی و مطالعات مهندسی، این طرح در قالب احداث سکوهای فشارافزایی در خلیج فارس انجام می‌شود.

با اجرای طرح یادشده با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری، مقدار افزایش برداشت گاز و میعانات گازی به‌ترتیب ۹۰ تریلیون فوت مکعب (TCF) و ۲ میلیارد بشکه خواهد شد که در نتیجه حدود ۹۰۰ میلیارد دلار برای کشور درآمد به همراه خواهد داشت.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها