|
کدخبر: 322377

وام مسکن / بازار مسکن / وام ودیعه مسکن

وام ۲۰۰ میلیونی برای ودیعه‌ مسکن / شرایط ثبت نام اعلام شد

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: مستاجران این استان می‌توانند ودیعه مسکن به مبلغ ۲ میلیارد ریال را نام‌نویسی کنند تا از تسهیلات آن بهره‌مند شوند.

اقتصاد وام ۲۰۰ میلیونی برای ودیعه‌ مسکن / شرایط ثبت نام اعلام شد

عبدالرضا غفوری خبر داد که تسهیلات کمک ودیعه مسکن تا سقف ۲ میلیارد ریال برای شهر تهران و یک میلیارد ریال برای سایر شهرهای این استان ابلاغ و تخصیص یافته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اعطای این تسهیلات برای کمک به مستأجران و تأمین ودیعه مسکن آنان بوده که مرحله جدید ثبت‌نام تقریبا از اوایل اسفند ماه به استان‌ها ابلاغ شده است.

او افزود: متقاضیان دریافت این تسهیلات باید در سامانه saman.mrud.ir بخش تسهیلات ودیعه مسکن نام‌نویسی و مراحل و روند نام‌نویسی را ادامه داده و مدارک موردنیاز را بارگذاری کنند.

غفوری اظهار داشت: متقاضی باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای رمز رهگیری باشد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران یادآور شد: متقاضی و همسرش متعهد هستند که در زمان نام‌نویسی، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی باشند و چنانچه، هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف خواهند شد.

غفوری با اشاره به این که متقاضی دریافت تسهیلات باید متأهل باشد، افزود: این تسهیلات در صورت تأمین اعتبار از سوی بانک‌ها، به زنان مجرد بالای ۳۵ سال و یا زنان سرپرست خانوار و مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن نیز تعلق می‌گیرد.

او با بیان این که بازپرداخت این تسهیلات حداکثر پنج‌ساله خواهد بود، توضیح داد: شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن تابع قوانین مصوب و ابلاغی بانک‌ها بوده و چنانچه متقاضی دارای تسهیلات جاری در حوزه مسکن باشد، با درخواست وی موافقت نمی‌شود.

این مسئول اضافه کرد: بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار کشور و در راستای حمایت از مستأجران کم‌درآمد، سقف مبلغ کمک ودیعه مسکن در شهرهای استان تهران نیز یک میلیارد ریال و در روستاها ۴۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.»

رییس کل بانک مرکزی چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست هیات دولت از تصویب اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی اعطای تسهیلات ودیعه مسکن خبر داد. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز از تصویب کاهش ۵ درصدی نرخ سود این تسهیلات در جلسه شورای عالی سران قوا خبر داده بود؛ به گفته وزیر راه، ۵ درصد از نرخ سود وام ودیعه مسکن یارانه محاسبه و از ۱۸ به ۱۳ درصد کاهش می‌یابد.

 یکی از برنامه‌های مصوب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در نشست ۳۰ خرداد امسال به ریاست رئیس جمهور با موضوع ساماندهی بازار اجاره مسکن، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران بود.

این مصوبه همچنین در شورای پول و اعتبار نیز تصویب و سهمیه هر بانک که پیش از این تعیین شده بود، مورد تأیید قرار گرفت.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز چهارشنبه هفته گذشته (یک تیر ماه امسال) در حاشیه نشست هیئت دولت از تصویب تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان به تسهیلات کمک ودیعه مسکن در نشست سه شنبه ۳۱ خرداد این شورا خبر داد.

به گفته دبیر شورای پول و اعتبار، سقف این تسهیلات برای مستأجران تهران ۱۰۰، کلانشهرها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان است.

پیش از این نرخ سود وام ودیعه مسکن ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله بود که سبب شده بود تا مبلغ اقساط این تسهیلات ماهانه ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان باشد؛ رقمی که با انتقاد برخی فعالان بازار مسکن مواجه شده و مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به خبرنگار مهر گفته بود: وام ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد و اقساط ۲.۵ میلیون تومانی، بیش از آنکه به سود مستأجران باشد، به سود بانک هاست.

با این حال در صورت ابلاغ وام جدید ودیعه مسکن به بانک‌های عامل، با نرخ سود ۱۳ درصد، مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای مستأجران تهرانی ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان، تسهیلات ودیعه ۷۰ میلیون تومانی برای مستأجران ساکن کلانشهرها یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومان و تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی برای مستأجران سایر شهرها ۹۱۰ هزار تومان است.

منبع: انصاف نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها