|
کدخبر: 322325

بازار خودرو / خودروی داخلی / خرید خودرو

مدیر عامل جدید سایپا منصوب شد

جواد توسلی مهر با موافقت وزارت صمت و هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا به سمت مدیرعاملی منصوب شد.

اقتصاد مدیر عامل جدید سایپا منصوب شد

جواد توسلی مهر با موافقت وزارت صمت و هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا از امروز سکان دار نارنجی پوشان جاده مخصوص می شود، پیش از این وی در سمت مدیرعامل ایران خودرو دیزل در صنعت خودرو مشغول به کار بود. توسلی مهر دانش آموخته مدیریت فناوری اطلاعات است که در کارنامه کاری خود مدیریت شرکت ایسیکو، مدیریت لاستیک پارس، معاونت مدیرعامل ایران خودرو و معاونت برنامه ریزی پژوهشگاه نفت را دارا است.

گفته می شود که جواد توسلی مهر از زمان سکان داری ایران خودرو دیزل این شرکت تولیدی را به از زیان خارج کرده است. محمدعلی تیموری از سال ۱۴۰۰ با سکان داری نارنجی پوشان سعی در توسعه سبد محصولات داشت، باتوجه به اینکه بسیاری از پروژه های وی طی یکسال گذشته به دلیل چالش های مختلف در صنعت از جمله تغییر وزیر صمت به مرحله تیراژ انبوه نرسید، به نظر می آید با ورود توسلی مهر به نارنجی پوشان جاده مخصوص سبد محصولات سایپا متنوع و گسترده تر شود.

بنابراین باید منتظر بود تا جواد توسلی مهر برنامه دیگری مانند ایران خودرو دیزل جهت سوددهی گروه خودروسازی تعریف و آن را اجرا کند.

شرکت سایپا را در ۱۶ تیر ۱۳۵۸ به‌مالکیت خود درآورد و سایپا، از آذر ۱۳۶۰ زیرنظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۷۲، تولید خودروی پراید نخستین خودروی سایپا آغاز و در سال ۱۳۸۷ تیبا دومین خودروی ملی ایران که همهٔ اجزای آن ساخت ایران است، رونمایی شد. این خودرو، عرضهٔ محصولات سایپا در ایران را ادامه بخشید اما در دهه‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ سایپا چندین خودروی انحصاری را طراحی و به بازار عرضه کرد که همگی با استقبال مشتریان روبرو شدند: تیبا ۲، ساینا، کوییک و اطلس. همچنین شاهین که بدنهٔ آن برپایهٔ پلتفرم بی تویوتا و پیشرانهٔ آن برپایهٔ پیشرانهٔ پژو ۳۰۱ است، دومین گام ایران برای ساخت خودروی ملی نامیده شد و در سال ۲۰۲۴ سایپا آریا محصولی جدید از سایپا تولید خواهد شد.

سایپا قانوناً یک شرکت سهامی عام بوده و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود. هرچند دولت در ظاهر سهم کمی در آن دارد اما در حقیقت بازیگران دولتی و شبه‌دولتی نقش بسیار پررنگی در حاکمیت و مدیریت آن دارند.

سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران همچنان بیشترین سهم را در میان صاحبان عمدهٔ این شرکت دارد.

شرکت سایپا با یک برنامهٔ پیچیده توانسته ظرف چند سال پدیدهٔ سهام‌داری چرخه‌ای را محقق کرده و سهام خود را توسط شرکت‌های زیرمجموعهٔ خودش تحت کنترل بگیرد. مطابق بررسی روزنامه دنیای اقتصاد در دی ۱۳۹۶، در مجموع ۴۲٫۹۵٪ سهام این سایپا در اختیار شش شرکت بود، که عمده سهام خود آن‌ها در مالکیت سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش بوده‌است: در آن زمان سایپا مالک ۵۵٪ گروه صنعتی رنا، ۷۳٪ شرکت سرمایه‌گذاری سایپا و ۹۸٪ سهام شرکت توسعهٔ سرمایه رادین بود، در حالی که حاکمیت مدیریتی شرکت‌های پیشگامان ستاره تابان، تجارت الکترونیک خودرو تابان و سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار را نیز در اختیار داشت.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها