|
کدخبر: 322147

انتقال خون/اهدای خون/گروه خونی

جراحی های زیاد در اسفند ماه بانک خون را خالی کرد/انتقال خون فراخوان زد

دکتر مصطفی جمالی، در خصوص وضعیت ذخایر خون کشور اظهار کرد که مقدار ذخایر خون به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

اقتصاد جراحی های زیاد در اسفند ماه بانک خون را خالی کرد/انتقال خون فراخوان زد

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران،وی بیان کرد که در صورت عدم مراجعه مردم برای اهدای خون، احتمال وجود دارد که میزان ذخایر خون در آستانه تعطیلات نوروزی به شرایطی نگران‌کننده برسد. دکتر جمالی همچنین افزود که به طور معمول، در اسفند ماه تعداد جراحی‌ها افزایش می‌یابد و این باعث استفاده بیشتر از خون می‌شود. او بر اهمیت حضور و همکاری مردم در اهدای خون تأکید کرد و توصیه کرد تا هرکسی که شرایط صحیح را دارد، به سازمان انتقال خون مراجعه کرده و خون خود را اهدا کند.

وی ادامه داد: میزان مراجعه مردم برای اهدای خون در اسفند ماه سال جاری به دلیل برودت هوای سرد کاهش یافت. کاهش میزان مراجعه برای اهدای خون با افزایش جراحی‌ها همراه شد و به همین دلیل میزان ذخایر خون مقداری کاهش یافته است.

او اظهار کرد: اگرچه میزان ذخایر خون ایده‌آل به حساب نمی‌آید اما شرایط نگران‌کننده نیست. با توجه به مقداری کاهش در ذخایر خون از مردم می‌خواهم برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره ضرورت مراجعه مردم برای اهدای خون خاطرنشان کرد: اگر مردم برای اهدای خون مراجعه نکنند این احتمال وجود دارد میزان ذخایر خون در آستانه تعطیلات نوروزی دچار شرایط نگران‌کننده شود.

جمالی با بیان اینکه عمر پلاکت خون ۳ روز است، افزود: عمر پلاکت خون کوتاه است و با توجه به کوتاه بودن عمر پلاکت خون، مردم باید همواره برای اهدای خون مراجعه کنند تا سازمان انتقال خون بتواند این محصول را تولید کند.

وی درباره نقش رسانه‌ها در ارتباط با میزان افزایش ذخایر خون گفت: من از رسانه‌ها می‌خواهم که در زمینه وضعیت ذخایر خون اطلاع‌رسانی کنند و از مردم بخواهند که برای اهدای خون مراجعه کنند تا دغدغه‌های سازمان انتقال خون درباره میزان ذخایر خون برطرف شود.

حمیدرضا محققیان با اشاره به کمبود ذخایر خونی استان اصفهان و نیاز شدید این استان به گروه‌های خونی O و B منفی گفت: گردشگرانی که در سفر به استان اصفهان با مراجعه به مراکز اهدای خون، در این امر انسان‌دوستانه و خداپسندانه مشارکت کنند، یک شب اقامت رایگان در هتل‌ها و مراکز اقامتی، مهمان مردم مهمان‌نواز اصفهان خواهند بود.

 

او با بیان این که این کار به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی و نیز جامعه هتلداران استان اصفهان انجام می‌شود، اظهار کرد: گردشگران داخلی و خارجی که در بازه زمانی ۱۵ الی ۱۸ اسفندماه جاری (سه‌شنبه تا پایان روز جمعه) خون اهدا کنند می‌توانند در هتل‌ها و مراکز اقامتی اصفهان یک شب به صورت رایگان اقامت داشته باشند.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان یادآور شد: این تصمیم به‌منظور ایجاد مشوق برای اهدای خون و تامین ذخایر خونی استان اتخاذ شده و جامعه هتل‌داران استان در این امر خداپسندانه مشارکت دارد.

محققیان در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: گردشگران برای بهره‌مندی از مزایای این طرح می‌توانند با شماره تلفن ۰۳۱۳۲۲۲۶۳۶۴ تماس بگیرند و بعد از اهدای خون، از یک شب اقامت رایگان در هتل‌ها و مراکز اقامتی این استان بهره‌مند شوند.

هتل-اصفهان

چندی پیش مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به کم بودن میزان ذخیره خون استان و نیاز شدید انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و B منفی اعلام کرد: با توجه به کاهش ذخایر خون به زیر پنج روز، نیاز به تمام گروه‌های خونی به ویژه O و B منفی احساس می‌شود تا در تأمین نیازهای بیماران مشکلی وجود نداشته باشد.

کمبود گروه‌های خونی O و B منفی در ذخایر خونی سازمان انتقال خون منجر به صدور ابلاغیه جدید از سوی سازمان انتقال خون و سازمان گردشگری شده است در این ابلاغیه از گردشگران خارجی و داخلی دعوت شده تا به ازای انتقا خون در یک بازه زمانی مخصوص از تسهیلات هتل های اصفهان بهره مند شوند.

به غیر از بحث بشر دوستانه این ابلاغیه نکته مهم در آن دعوت از گردشگران خارجی به این پویش است که در کشور ما از نظر شرعی حرام بوده و طبق مستندات موجود و پیگیری های خبرنگار گسترش نیوز افرادی که برای تفریح به ایران می آیند برای اهدا خون مجاز نیستند و اتباع خارجی مقیم ایران درصورت داشتن کارت ملی و یا کد آمایش (مربوط به اتباع افغانی) میتوانند خون اهدا کنند. اشاره به نام گردشگر یعنی شخصی که بعنوان توریست جهت تفریح به ایران آمده است.

گردشگر-اصفهان

نکته دیگر در این ابلاغیه حرکت جالب هتل ها است که بیشتر گمان برده میشود به نوعی تبلیغ برای جذب گردشگری است در غیر اینصورت چه کسی برای یک شب اقامت رایگان در هتل اصفهان به دنبال اهدا خون است. اکثریت جامعه اهدا کنندگان خون نیز به دنبال خیر و ثواب دنیوی و اخروی خود هستند و در ازای این کار انسان دوستانه خود طلب هیچگونه خدمات و امتیازی را ندارند. در نهایت هم برای این طرح های خلاقانه جامعه هتلداران کف مرتبی می زنیم.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها