|
کدخبر: 321443

قیمت خودرو / بازار خودرو / خودروی داخلی / خرید خودرو

پیش بینی جالب از بازار خودرو / قیمت ها کاهش می یابد؟

صدرایی یکی از کارشناسان صنعت خودرو ضمن پیش‌بینی آینده بازار، نگاهی به سال آینده می‌کند و با توجه به شرایط موجود روند احتمالی قیمت خودروها را توضیح می‌دهد.

اقتصاد پیش بینی جالب از بازار خودرو / قیمت ها کاهش می یابد؟

بازار خودرو، یکی از بخش‌های اقتصادی حائز اهمیت در هر کشور است. در این بازار، خودروهای جدید و دست دوم به فروش می‌رسند. انواع مختلفی از خودروها از جمله اتومبیل، موتورسیکلت، وانت، کامیون، اتوبوس و سایر انواع، در این بازار به دسترسی قرار می‌گیرند.

بازار خودرو به‌ طور معمول توسط شرکت‌های خودروسازی، نمایندگان فروش و بازاریابان خودروها، فروشگاه‌های خودروهای دست دوم و افراد حقیقی که خودرو خود را به فروش می‌گذارند، تشکیل شده است. در این بازار عموماً مشتریان می‌توانند از انتخاب مدل، مشخصات فنی، قیمت و شرایط فروش مناسب برای خودرو خود استفاده کنند.

تغییرات قیمت خودرو در بازار ایران به مولفه‌های بسیاری بستگی دارد. بازار خودرو به طور سنتی زمانی که به شب عید نزدیک می‌شود، نوساناتی را تجربه می‌کند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین سوالات متقاضیان بازار این است که تا پایان امسال، قیمت خودرو چه تغییراتی خواهد داشت.

درحال‌حاضر نوسانات نرخ دلار، میزان عرضه و تقاضای بازار و انتخابات پیش روی مجلس در تاریخ ۱۱ اسفند مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی بازار خودرو به شمار می‌روند. سوال اصلی دیگر این است که عوامل تأثیرگذار فوق چه تغییراتی برای سال آینده خواهند داشت و بازار خودرو را به چه سمت و سویی می‌کشانند؟

صدرایی یکی از کارشناسان صنعت خودرو ضمن پیش‌بینی آینده بازار، نگاهی به سال آینده می‌کند و با توجه به شرایط موجود روند احتمالی قیمت خودروها را توضیح می‌دهد.

به اعتقاد وی دولت قصد دارد به هر روش ممکن، نرخ ارز را حداقل تا چند روز آینده ثابت نگه دارد تا دیگر بازارها نیز به تبعیت آن، تغییری نداشته باشند. از سوی دیگر با توجه به افزایش نسبی تقاضا تا پیش از عید، در صورتی که خودروسازان بتوانند پاسخگوی آن باشند، نوسانات بازار خودرو هم در حد بسیار جزئی خواهد بود؛ اگرچه خودروسازان ثابت کردند که هیچ وقت نمی‌توانند این افزایش تقاضای سالانه نزدیک عید را تأمین کنند.

تغییرات سال آینده نیز وابسته به شرایط سیاسی اقتصادی کشور بوده که از نظر بابک صدرایی، قطعا تغییراتی خواهد داشت و همین موضوع باعث نوسان قیمت خودرو می‌شود.

کارشناسان معتقدند که ثبات در سیاست‌های اقتصادی، کنترل تورم، و افزایش عرضه خودرو می‌تواند به تعدیل قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ کمک کند. اما باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه سرنوشتی در انتظار قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

پیش‌بینی درآمد دولت از واردات خودرو در ۱۴۰۳

درحالیکه درآمد پیش‌بینی شده دولت از محل واردات خودرو در سال ۱۴۰۲، معادل ۳۲ هزارمیلیارد تومان بود، اما براساس جدیدترین اطلاعات به‌دست آمده از بودجه سال ۱۴۰۳، دولت پیش‌بینی کرده که در سال ۱۴۰۳ تنها ۱۰.۶ هزار میلیارد تومان از واردات خودرو، درآمد خواهد داشت که معادل تقریبی ۱۶% کل درآمد گمرکی دولت در آن است.

همچنین درحالیکه طبق آیین‌نامه واردات خودرو، سالانه باید یک میلیارد دلار برای واردات خودروهای خارجی، ارز تامین شود اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، تنها ۵۰۰ میلیون دلار برای واردات خودرو، تخصیص داده شده است.

همچنین مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در روز ۲۱ آذر ماه درباره واردات خودرو گفت نظر آقای منظور در خصوص واردات خودرو این بوده که با توجه به برنامه واردات خودرو که در بودجه در نظر گرفته شده، وقتی واردات طبق برنامه انجام نشود، ناترازی ایجاد می‌شود. رویه دولت در خصوص واردات این است که امسال واردات با قطعیت انجام می‌شود و در بودجه سال آینده نیز واردات بودجه منظور شده و این موضوع بدون خلل انجام می‌شود. برای واردات خودرو به معنای عام مشکل ارزی نداریم و با بانک مرکزی در بحث تخصیص ارز جلسات متعددی داریم تا روند تخصیص را تسهیل کنیم.

وی توضیح داد مثلاً در دو هفته گذشته ۱۱۰ میلیون دلار به شرکت‌ها ارز دادیم اما اعلام کرده‌ایم که یک فرصت طلایی برای واردات خودرو داریم که ظرف ماه آتی بتوانیم عدد قابل توجهی ارز تخصیص دهیم و با بانک مرکزی در این زمینه نیز صحبت کرده‌ایم.

آقای ضیغمی درباره تعداد واردات خودرو تا پایان سال گفت که این مورد بستگی دارد که طی دو الی سه هفته آینده بانک مرکزی چقدر ارز تخصیص دهد. تا پایان سال ظرفیت واردات حداقل ۴۰ هزار خودرو دیگر وجود دارد اما شرط آن است که بانک مرکزی بتواند به سرعت ارز مناسبی را تخصیص دهد.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها