|
کدخبر: 321277

خودروسازی / صنعت خودرو / بازار خودرو

تولید خودروی در کشور چقدر است ؟

سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در مورد تولید خودروها از ابتدای سال تا پایان بهمن ۱۴۰۲ اعلام کرد که تعداد حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است.

اقتصاد تولید خودروی در کشور چقدر است ؟

مهرداد خسروی سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: در امسال حدود یک میلیون و ۴۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که در مقایسه با تولید ۹۸۰ هزار دستگاه در مدت مشابه پارسال، رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای سال تا پایان بهمن ۱۴۰۲ یکصد و ۵۲ هزاردستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد رشد داشته همچنین حدود ۳۴ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) با رشد ۱۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید شده است.

خسروی ادامه داد: در یازده ماهه امسال، بخش خصوصی با تولید حدود ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو، سهم ۲۳ درصدی در میان خودروسازان کشور داشته که نشان می‌دهد در مقایسه با آمار ۱۷۳ هزار دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته، این بخش رشد حدود ۶۱ درصدی را در تولید ثبت کرده است.

سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور در طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود؛ یعنی کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودرو‌های ناقص و همچنین تلاطم بازار خودرو، براساس برنامه‌های اجرا شده، مدیریت شده است طوری‌که در تولید داخل امسال هم همانند سال گذشته رشد تولیدخودروی کامل را خواهیم داشت.

آقای خسروی گفت در ده ماهه امسال بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۵۱ هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود ۶۶ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. همچنین در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ ‌درصد بوده است. از آنجا که اعتقاد دارم ارائه تصویری روشن مبتنی براعداد و ارقام می‌تواند نقش مهمی در ارتقای یک صنعت و اصلاح کاستی‌های صنعت داشته باشد؛ از این‌رو دفتر صنایع خودرو به‌صورت منظم از سال گذشته گزارشی تحلیلی همراه با نمودارهای متنوع از تولید و سایر مختصات صنعت خودروی کشور را تحت عنوان آمارنامه صنعت خودرو منتشر می‌کند که هم اکنون آمارنامه ماه دی نیز منتشر شده است.

وی افزود از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه حدود یک میلیون و صد و هفت هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است. می‌توان گفت که شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم، به‌گونه‌ای که جریان تولید وعرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد. با عملی شدن واردات خودرو به سمت رقابتی شدن بازار خودروی کشور پیش رفته‌‎ایم، بنابراین دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور در طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، یعنی کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروهای ناقص و همچنین تلاطم بازار خودرو، براساس برنامه‌های اجرا شده، مدیریت شده است؛ به‌طوری‌که در تولید داخل امسال هم همانند سال گذشته رشد تولیدخودروی کامل را خواهیم داشت.

وی توضیح داد در امسال حدود ۹۳۷ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که در مقایسه با ۸۶۳ هزار دستگاه تولید مدت مشابه پارسال، رشد ۹% را نشان می‌دهد. در مدت یاد شده ۱۳۵ هزاردستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۴ درصد رشد برخوردار بوده ولی حدود ۳۱ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۱۸ درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها