|
کدخبر: 320930

مدیرعامل «ومعادن» در بازدید از پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی مطرح کرد:

نقش مهم «هیمکو» در توسعه بخش لجستیک معدن و صنایع‌ معدنی

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به‌همراه جمعی از مدیران این هلدینگ روز دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه از پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی شرکت جاده ریل دریا(هیمکو) بازدید کرد.

اقتصاد نقش مهم «هیمکو» در توسعه بخش لجستیک معدن و صنایع‌ معدنی

در این بازدید که به همراهی مرتضی علی‌اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی و اعضای هیأت مدیره این مجموعه برگزار شد، آخرین پیشرفت‌های پروژه از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت.

محسن نادری مدیرعامل «هیمکو» در مقدمه گزارش خود عنوان کرد: قرارگیری این ترمینال مواد معدنی که دارای یارد ریلی است در مجاورت یکی از مهمترین مراکز جذب و تولید بار کشور یعنی بندر شهید رجایی، ضرورت و پتانسیل بالایی جهت توسعه ریلی «هیمکو» ایجاد می‌کند.

وی افزود: اثرات منفی حمل جاده‌ای نسبت به ریلی از نگاه منافع ملی و لزوم کاهش هزینه‌های تمام شده در بخش حمل‌ونقل و یارانه‌های انرژی، توجه ویژه به این بخش را ضروری کرده است.

نادری در خصوص حمل‌ونقل در حوزه مواد معدنی ومحصولات فولادی خاطرنشان کرد: با تحقق کامل طرح جامع فولاد در کشور، مواد معدنی و محصولات فولادی حجم بالایی را در بخش حمل‌ونقل به خود اختصاص می‌دهند. شرکت جاده ریل دریا (هیمکو) در جهت توسعه زیرساختهای لجستیک در این صنعت و به طور خاص، کاهش هزینه‌ها و سودآوری شرکتهای سهامدار خود فعالیت می‌کند.

مدیرعامل هیمکو در تشریح وضعت فعلی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود پایانه‌های تخصصی مناسب، عملا از واگن‌های موجود به‌عنوان انبار سیار ریلی در بندرعباس استفاده می‌شود و این به معنای خواب سرمایه لجستیکی و کاهش بازدهی واگن‌ها تا حد تنها دو سیر در ماه از آن‌هاست. همچنین حمل بار از طریق جاده، هزینه‌های حمل و نقل به بندرعباس را تا دوبرابر نسبت به هزینه‌های ریلی افزایش می‌دهد. عدم بازدهی کافی پایانه‌های مبداء و تاثیر منفی این امر بر بازرگانی مواد فله را نیز باید به موارد یادشده اضافه کرد. مجموع این عوامل افزایش هزینه‌های تولید و کاهش حاشیه سود شرکتهای معدنی و فولادی را درپی دارد.

نادری اجرای طرح احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندرشهید رجایی را دارای مزیت‌های متعددی در راستای کمک به حل مشکلات لجستیک در این صنعت دانست و گفت: دسترسی ریلی و جاده‌ای به معادن بزرگ کشور، امکان استفاده از اسکله‌های موجود و بهره‌برداری زودهنگام از پایانه، قابلیت توسعه آتی طرح، افزایش ظرفیت ریلی و بندری مواد فله معدنی در منطقه بندرعباس و امکان ساماندهی انبارهای مواد فله از روش سنتی به مکانیزه و حذف آلایندگی‌های موجود برای بهبود محیط زیست را از جمله مزیت‌های اجرای این طرح به‌شمار می‌رود.

دکترسعدمحمدی مدیرعامل هلدینگ «ومعادن» در این بازدید، ضمن تشکر از مدیران و دست‌اندرکاران پروژه، اجرای این طرح را برای صنعت بسیار ارزشمند شمرد و گفت: بسیار مهم است که مطالعات اقتصادی چنین پروژه‌هایی توسط تیم‌های حرفه‌ای و متخصص به دقت انجام شده و در مقاطع زمانی مختلف، حین اجرای طرح، بازبینی‌ها و تغییرات مناسب بنا به شرایط و مقتضیات در آن‌ها لحاظ شود.

وی افزود: در تحلیل‌ بازارها، باید تغییرات شرایط بازار بین‌الملل و داخلی به طور مداوم رصد شود تا موفقیت اجرای طرح‌ها به درستی تضمین گردد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ظرفیت‌های موجود در بخش لجستیک صنعت و توانمندی مجموعه شرکت جاده ریل دریا(هیمکو) را قابل توجه دانست و اضافه کرد: انتظار می‌رود این شرکت با برنامه‌ریزی درست و اجرای به‌موقع بتواند نقش مهم و موثری در حل مشکلات لجستیک صنعت ایفا کرده و به‌عنوان مجموعه‌ای پویا و موفق مسیر رشد و توسعه خود را طی کند.

در ادامه این سفر، مدیران شرکتهای «ومعادن» و تجلی از پروژه احیا مستقیم مگامدول ۱.۷ میلیون تنی ستاره سیمین هرمز نیز بازدید نموده و از نزدیک در جریان روند پیشرفت این طرح بزرگ فولادی قرار گرفتند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها