|
کدخبر: 320903

وام نوسازی مسکن / بازار مسکن / سود وام

کاهش سود این وام قطعی شد

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اعلام کرد که در حال حاضر نرخ سود وام نوسازی در بخش‌های حمایتی ۱۸ درصد است. او اظهار داشت که در قالب برنامه هفتم توسعه، قصد دارند نرخ سود را کاهش داده و حداقل برای مالکانی که واحدهای آنها تخریب می‌شود، مانند مسکن روستایی، تعیین نمایند.

اقتصاد کاهش سود این وام قطعی شد

در نمایشگاه رسانه‌های ایران، محمد آیینی اعلام کرد که بر اساس آخرین آمار در دولت سیزدهم، تاکنون ۲۲۶ هزار پروانه نوسازی در محدوده بافت‌های فرسوده صادر شده است. این آمار بیانگر این است که در دولت سیزدهم، بیش از ۲۰ درصد کل فعالیت‌های نوسازی پس از انقلاب را شامل می‌شود.

وی افزود: بسته تشویقی ۱۹ بندی شهرسازانه مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده در حدود ۳۵۰ شهر به مرحله اجرا رسیده که ۷۰ درصد محدوده مصوب بافت فرسوده را در بر می گیرد. برای ۳۷۰ شهر نیز اجرای این بسته‌ها را پیگیری می‌کنیم و از ساکنان ۷۱۰ شهری که دارای بافت فرسوده هستند می‌خواهیم از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ عدم اجرای این بسته‌ها در شهرهای خود را به ما اعلام کنند.

آیینی با بیان اینکه موضوع بسته اداری کار را نیز به عنوان مشوق جدید نوسازی در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: بسته اداری کار در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده که یک مجوز قانونی خیلی سریع برای تسریع در صدور پروانه شکل بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بر اساس بسته اداری کار، شهرداری‌ها مکلفند تا حداکثر سه ماه پروانه را در بافت‌های فرسوده صادر کنند. این یک قانون است و ضمانت اجرایی دارد.

وی، بسته مالی کار را از دیگر مشوق‌های جدید نوسازی دانست و گفت: با نگاه وزیر راه و شهرسازی به دنبال این هستیم تا سود تسهیلات بانکی در بافت فرسوده را کاهش دهیم. در حال حاضر نرخ سود وام نوسازی در بخش‌های حمایتی ۱۸ درصد است و قصد داریم نرخ سود را مشابه مسکن روستایی تعیین کنیم. دست کم برای مالکانی که واحد آنها تخریب می‌شود نرخ سود مشابهت‌هایی با مسکن روستایی داشته باشد.

عوامل موثر بر کاهش سود وام های مسکن

عوامل متعددی می‌توانند بر کاهش سود وام‌های مسکن تأثیرگذار باشند. در ادامه، برخی از این عوامل را ذکر می‌کنم:

سیاست‌های دولتی: تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های دولت در زمینه سود وام‌های مسکن می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش نرخ سود داشته باشد. اگر دولت تصمیم بگیرد از طریق تسهیلات مالی و حمایت‌های دیگر، نرخ سود وام‌های مسکن را کاهش دهد، می‌تواند به کاهش آنها کمک کند.

شرایط بازار مسکن: وضعیت بازار مسکن و عرضه و تقاضای آن نیز می‌تواند نقشی در تعیین سطح سود وام‌های مسکن ایفا کند. در صورت وجود رقابت قوی و فراهم بودن شرایط مساعد برای مشتریان، بانک‌ها و نهادهای مالی می‌توانند نرخ سود را کاهش دهند تا جذابیت وام‌های مسکن را بیشتر کنند.

نرخ بهره بانکی: نرخ بهره بانکی یکی از عوامل مهم در تعیین سود وام‌های مسکن است. در صورتی که نرخ بهره بانکی کاهش یابد، ممکن است بانک‌ها تمایل داشته باشند نرخ سود وام‌های مسکن را هم کاهش دهند تا جذابیت آنها بیشتر شود.

ریسک و عوارض: برای تعیین نرخ سود وام‌های مسکن، بانک‌ها و نهادهای مالی به عوامل ریسک و عوارض مرتبط با اعطای وام توجه می‌کنند. مثلاً در صورت وجود خطرات احتمالی مانند نقصان در قرارداد، عدم توانایی پرداخت وام توسط متقاضی و غیره، بانک ممکن است نرخ سود را بالاتر تعیین کند تا خطرات خود را پوشش دهد.

شرایط اقتصادی عمومی: شرایط اقتصادی کشور و عواملی مانند نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و سیاست‌های پولی نیز می‌توانند بر نرخ سود وام‌های مسکن تأثیرگذار باشند. در صورتی که شرایط اقتصادی بهبود یابد و عوامل تورمی کاهش یابند، بانک‌ها ممکن است تمایل داشته باشند نرخ سود را کاهش دهند.

در نهایت، تعیین نرخ سود وام‌های مسکن به ترکیو اراده‌ی بانک‌ها و نهادهای مالی بستگی دارد و عوامل فوق تنها برخی از عوامل موثر در این تصمیم هستند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها