|
کدخبر: 320591

گردشگری/تهران/درآمد گردشگری

استفاده از ظرفیت های گردشگری برج آزادی /این برج زیبا را بشناسیم

در حاشیه نمایشگاه گردشگری تهران، مدیرعامل بنیاد رودکی اعلام کرد که برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری برج آزادی انجام شده است.

اقتصاد استفاده از ظرفیت های گردشگری برج آزادی /این برج زیبا را بشناسیم

محمد اله یاری فومنی در یک گفت‌وگو در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران، اظهار داشت: برج آزادی نماد ملی ایران، نماد انقلاب اسلامی و نماد هویت شهر تهران است و لازم است در توسعه ظرفیت‌های این مجموعه فرهنگی به این عناوین توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: لزوم پرداخت بیشتر به این بنای مهم نه فقط برای گردشگران و مهمانان پایتخت که برای مردم تهران وجود دارد.

وی در ادامه گفت: سازه داخلی برج و فضای فرهنگی هنری زیرین که الهام گرفته از معماری اصیل ایرانی است آن چنان که باید به مخاطبان معرفی نشده است و ظرفیت هایی مثل نمایشگاه گردشگری تهران فرصت مغتنمی را برای ما مهیا می کند که مردم شریف ایران، گردشگران و هنردوستان با این مجموعه که پیوسته میزبان رویدادهای فرهنگی و هنری است بیشتر آشنا شوند.

مدیر عامل بنیاد رودکی عنوان کرد: در دوره مدیریت جدید، ۲ رویکرد جذب گردشگر و جذب مخاطب تخصصی را در در دستور کار داریم که برای رسیدن به این ۲ هدف مهم همراهی و همکاری مراکز مرتبط همچون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری تهران ضروری است.

میدان و برج آزادی از معماری و طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است و در طراحی آن سعی شده است از المان‌های معماری ایرانی همچون بادگیر، باغ ایرانی، چهار طاقی، کاربندی و انواع کاشی‌کاری استفاده شود. میدان آزادی با مساحت ۵۰ هزار متر مربع، زمینی به‌شکل بیضی دارد که بنای برج در امتداد محور شرق - غرب و در حدود یک‌سوم شرقی آن واقع است. معمار این بنا تلاش داشته است تا گذشته‌ درخشان تاریخ ایران را در این سازه حیرت‌انگیز متبلور کند تا هر کسی که به ایران می‌آید، با دیدن برج آزادی به عمق فرهنگ این سرزمین پی ببرد.

برج آزادی تهران چند متر است؟

برج آزادی ۶۳ متر طول و ۴۵ متر ارتفاع از سطح زمین دارد و از چهار طبقه تشکیل شده که دارای دو راه پله با ۲۸۶ پلکان و دو آسانسور است. در ساخت این اثر از ۲۵ هزار قطعه سنگ مرمر جوشقان اصفهان و ۹۰۰ تن آهن استفاده شده است. درهای اصلی برج آزادی از سنگ گرانیت همدان ساخته شده و سنگ‌های طبقه همکف و همچنین طبقات برج نیز از معدن مروارید کردستان استخراج شده‌اند. 

بنای برج از یک هندسه مربع مستطیلی تشکیل شده است که ۱۶ ضلعی شده و در آخر به یک گنبد منتهی می‌شود که از داخل برج قابل‌مشاهده‌ است.

شکل ظاهری برج آزادی از ترکیب دو جفت قوس بزرگ تشکیل شده است که به هم می‌رسند و سازه بزرگ سفیدرنگی را به وجود می‌آورند. این سنگ‌های سفید نمای ساختمان، با شیارهای فیروزه‌ای‌رنگ تقسیم‌بندی شده‌اند. برج آزادی دارای چهار نما است که هر دو نما با هم متقارن هستند. تزیینات و مقرنس‌کاری‌های زیبایی نیز در وسط طاق اصلی به کار رفته است که آن را چشم‌نواز و دوست‌داشتنی کرده‌ است.

خطوط موازی و کشیده پایه‌‌ها با الهام از سبک معماری هخامنشی هستند؛ قوس اصلی وسط برج، طاق کسری دوره ساسانی را در ذهن تداعی می‌کند و قوس شکسته بالایی آن با استفاده از معماری پس از اسلام طراحی شده است. آب‌نما و فواره‌های میدان نیز نمودی از باغ‌های ایرانی هستند. رسمی‌سازی‌‌های بین این دو قوس، از گنبد مساجد ایران الهام گرفته‌ است. ضمن اینکه کاربندی‌های قسمت‌های مختلف مجموعه و طبقات برج با الهام از کاربندی‌های دوره اسلامی هستند.

طراحی برج آزادی رابطه تنگاتنگی با میدان آزادی دارد که در طراحی‌ها و چمن‌کاری آن مشهود است. به گفته حسین امانت، طراح برج، به‌دلیل نزدیکی بنا به فرودگاه مهرآباد امکان افزایش ارتفاع آن به بیشتر از ۴۵ متر وجود نداشت و برای اینکه افراد هنگام رفتن به‌سمت برج احساس کنند که به‌ طرف بالا می‌روند، یک سرازیری در میدان آزادی ایجاد کرد تا کسانی که از جانب فرودگاه مهرآباد وارد میدان می‌شوند، در مسیری شیب‌دار حرکت کنند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها