|
کدخبر: 320451

واردات خودرو / قیمت خودرو / بازار خودرو

سود بازرگانی واردات خودرو اعلام شد + جزئیات

با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، درصد سود بازرگانی واردات خودروها با استفاده از امور انتظامی و امنیتی به یک درصد تعیین شد.

اقتصاد سود بازرگانی واردات خودرو اعلام شد + جزئیات

با ابلاغ محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، سود بازرگانی برای هر نوع واردات خودرو که با تأیید وزارت‌خانه‌های کشور و برای استفاده انتظامی و امنیتی مقرر شده است، به میزان یک درصد تعیین شده است. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهییه و بالاغ می‌شود.

بخش-نامه

سود بازرگانی واردات خودرو برقی

بهمن ۱۴۰۲: وزارت صمت طی نامه‌ای که در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ به دفتر واردات گمرک ابلاغ کرده، نرخ سود بازرگانی واردات خودروهای برقی را در سال ۱۴۰۳ مطابق جدول زیر اعلام کرده است:

نرخ سود بازرگانی خودروهای برقی

قیمت خودرو برقی

  نرخ سود ۱۴۰۳  

تا ۲۰ هزار یورو

۱ درصد

۲۰ تا ۳۰ هزار یورو

۱۱ درصد

بیشتر از ۳۰ هزار یورو

  ۲۶ درصد

اطلاعات فوق از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت اعلام شده است.

گفتنی است نرخ سود بازرگانی واردات خودرو برقی، از سوی هیات وزیران در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ به تصویب رسیده‌ بود.

سود بازرگانی واردات خودرو جانبازان

بهمن ۱۴۰۲: براساس مصوبه هیات وزیرات در تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ که در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ به گمرکات کشور ابلاغ شده است، نرخ سود بازرگانی واردات خودرو جانبازان، معادل صفر درنظر گرفته شده و تجهیزات موردنیاز برای متناسب‌سازی خودرو ایثارگران نیز از پرداخت عوارض معاف هستند. جزییات دیگر این مصوبه، به شرح زیر هستند:

۱. ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان هفتاد درصد (۷۰) دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع تا سقف سی و پنج هزار (۳۵٫۰۰۰) یورو سایر جانبازان هفتاد درصد (۷۰) تا سقف سی هزار (۳۰،۰۰۰) یورو و برای جانبازان پنجاه درصد (۵۰) تا شصت و نه درصد (۶۹) تا سقف بیست و پنج هزار (۲۵٫۰۰۰) یورو (سیف) باشد.

۲. مشمولانی که ظرف ۱۰ سال گذشته از هیچ گونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده‌اند در اولویت قرار دارند.

۳. مشمولان از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب‌سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض معاف هستند.

۴. بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

۵. مشمولان واردات خودرو به مدت پنج سال، حق فروش رسمی، عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذیربط از جمله دفاتر ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسؤولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.

کاهش سود بازرگانی واردات خودرو ۱۵۰۰ سی سی

دی ۱۴۰۲: هیات وزیران در جلسه ششم دی ماه سال ۱۴۰۲ به پیشنهاد ارائه شده در تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۲ وزارت صمت، اصلاحات فصل ۹۸ کتاب مقررات صادرات و واردات و کاهش سود بازرگانی انواع خودروی سواری با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی را تصویب کردند؛ این مصوبه سپس در ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۲ توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد.

براساس مصوبه جدید هیات وزیران، سود بازرگانی واردات خودروهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، که قبلا معادل ۶۶% بود، به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته و از این به بعد، معادل ۵۱% محاسبه می‌شود.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها