|
کدخبر: 319709

معافیت مالیاتی

هشدار به صاحبان خانه و خودرو های گران قیمت / میزان مالیات مشخص شد

آنگونه که محاسبات نشان می‌دهد مالکان خانه‌های لوکس باید به ازای هر یک میلیارد تومان مازاد دو میلیون تومان و به ازای هر پنج میلیارد تومان سالانه ۱۰ میلیون تومان و ماهانه حدود ۸۳۰ هزار تومان بپردازند. این مالیات بر عهده شخصی قرار می‌گیرد که در ابتدای سال مالک املاک بوده است.

اقتصاد هشدار به صاحبان خانه و خودرو های گران قیمت / میزان مالیات مشخص شد

در قانون بودجه برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، یک پایه جدید مالیاتی به نام "اخذ مالیات از خانه و خودروهای گران‌قیمت" تعریف شده است. بر اساس این پایه، سازمان امور مالیاتی مسئول محاسبه، مطالبه و وصول مبالغ مالیات است، با توجه به اطلاعاتی که از سایر دستگاه‌های ذی‌ربط دریافت می‌کند.

سال ۱۴۰۱ اینگونه بود که خودروهایی که بالای یک میلیارد تومان و خانه‌هایی هم که بالای ۱۵ میلیارد تومان قیمت داشتند، لوکس تلقی شده و در نتیجه مشمول مالیات می‌شدند. برای امسال این رقم افزایش یافت. قرار شد از خودروهای بالای سه میلیارد و خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان، یک درصد مالیات دریافت شود. در این صورت، یک خودرویی که سه میلیارد تومان قیمت دارد، ۳۰ میلیون تومان مالیات می‌دهد و مالکان خانه‌های ۲۰ میلیاردی هم ۲۰۰ میلیون تومان مالیات می‌دهند.

صاحبان خانه‌های لوکس چقدر باید مالیات بدهند؟

حالا متن لایحه بودجه ۱۴۰۳ هم نشان می‌دهد قرار است این پایه مالیاتی جدید برای سال آینده هم ادامه داشته باشد. بر اساس آنچه در لایحه آمده صاحبان زمین، ویلا، یاغ یا منازلی که ارزش آنها بالای ۲۵ میلیارد تومان است، باید مالیات بدهند. در ضمن، مالیات روی مبلغی که مازاد بر این مبلغ است به میزان دو در هزار محاسبه خواهد شد.

آنگونه که محاسبات نشان می‌دهد مالکان خانه‌های لوکس باید به ازای هر یک میلیارد تومان مازاد دو میلیون تومان و به ازای هر پنج میلیارد تومان سالانه ۱۰ میلیون تومان و ماهانه حدود ۸۳۰ هزار تومان بپردازند. این مالیات بر عهده شخصی قرار می‌گیرد که در ابتدای سال مالک املاک بوده است.

مالیات بر خودروهای لوکس در ۱۴۰۳

اما چه خودروهایی لوکس محسوب می‌شوند و چقدر باید مالیات بدهند؟ آنگونه که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب کرده در صورتی که در صحن علنی مجلس و شورای نگهبان تصویب شود، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتطامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد شوند.

چگونه سازمان امور مالیاتی مبالغ مالیات را اخذ می کند؟

سازمان امور مالیاتی معمولاً از روش‌های زیر برای مطالبه و وصول مبالغ مالیات استفاده می‌کند:

ارسال اطلاعات: سازمان امور مالیاتی اطلاعات مربوط به درآمدها و دارایی‌های مالی افراد را از منابع مختلف مانند ارائه دهندگان خدمات مالی، کارفرماها، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی دریافت می‌کند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی: افراد مکلف هستند اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کرده و اطلاعات درآمدی و مالی خود را اعلام کنند. سازمان امور مالیاتی بر اساس این اطلاعات محاسبات لازم را انجام می‌دهد.

بازرسی‌ها و حسابرسی‌ها: سازمان امور مالیاتی ممکن است بازرسی‌ها و حسابرسی‌های مالی را درباره افراد و شرکت‌ها انجام دهد تا صحت و سقم اظهارنامه مالیاتی و صحت مبالغ مالیاتی پرداخت شده را بررسی کند.

ارسال اطلاعیه و اخطارها: در صورت وجود اختلافات یا عدم پرداخت مالیات به موقع، سازمان امور مالیاتی اطلاعیه‌ها و اخطارهای لازم را به افراد و شرکت‌ها ارسال می‌کند.

اجرای تحصیل: در صورت عدم پرداخت مالیات به موقع، سازمان امور مالیاتی می‌تواند اقدامات قانونی برای تحصیل مبالغ مالیاتی را انجام دهد. این شامل مسائلی مانند حجز دارایی‌ها، پیگیری در دادگاه‌ها و استفاده از روش‌های دیگر برای وصول مبالغ مالیاتی می‌شود.

منبع: تجارت نیوز
  • مسعود ارسالی در

    قطعا این مالیات را اقشار مردم پرداخت خوا هند کرد!این ظاهر قضیه است و اصل قضیه این است که دارندگان خودرو و خانه به زعم شما لوکس،این پول را از کارخانه یا کسب و کار خود در می آورند و به جیب دولت واریز میک نند و در نهایت باز هم فشار بر روی عموم م ردم متوسط و فقیر خواهد بود!کلاه شرعی غیر مستقیم بر سر رعایا!

  • ناشناس ارسالی در

    با این افزایش سرسام آور ساعتی به جایی می رود که مالک باید بعد چند سال ملک را به سازمان امور مالیاتی واگذار نماید. و خودش برود کارتون خوابی.

  • Candidate ارسالی در

    سلام خیلی از افراد در آپارتمان‌های کوچک زندگی می کنند و مالیات می پردازند ولی کش اورزانی که هکتارها زمین و خانه های بی سن د دارند به ریش امثال ما می خندند یعنی چ گونه می شود طرف فیش آب، برق ، گاز تلفن و همه این امتیازها را دارد ولی سند خانه ها دستنویس هست بدبخت امثال ما که طبق قان ون پیش می رویم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها