|
کدخبر: 319671

واردات خودرو/خودروی داخلی/خرید خودرو

وعده جذاب شهردار تهران / بازار خودرو جانی تازه می گیرد

شهردار تهران، با حضور در صحن شورای شهر، توضیحاتی را در ارتباط با سفر اخیر خود به چین ارائه داد.

اقتصاد وعده جذاب شهردار تهران / بازار خودرو جانی تازه می گیرد

علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرده است که اگر خودروسازان داخلی، خودروی با کیفیت تولید کنند و با قیمت خوب بدهند، خریداری خواهیم کرد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه خرید داخلی برای ما در اولویت است و بر همین اساس برای ۲۵۰۰ اتوبوس پول و ملک دادیم اما اینکه انتظار داشته باشند که مردم را اسیر آنها کنیم هیچ کس راضی نیست و باید بگویم که برخی از تولیدات داخلی برخی شرکت‌ها کیفیت ندارد؛ اما اگر خودروی با کیفیت تولید داخل را با قیمت خوب بدهند؛ میخریم.

علیرضا زاکانی در واکنش به سوالات اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه  این قراردادها ۵ دسته است و بخشی از این تعهدات برای دولت است، گفت: با تعداد واگن‌هایی که اعلام کردم ظرفیت واگن‌های فعلی دو برابر می شود و بخش مالی این موضوع با توجه به تعهدات دولت مشخص است و در مورد بخش دوم هم که در مورد واردات حمل و نقل ، هوشمندسازی و زباله سوز است، جز تعهدات شهرداری تهران و با همکاری و همراهی بانک مرکزی و دولت کار را جلو بردیم و قرار شد ۲۰ درصد اقلام این بخش تأمین شود و ۸۰ درصد چینی ها یوزانس (وام مالیه) می‌کنند که برای اتوبوس سه ساله، موتور یک ساله و تاکسی و ون یک و نیم ساله است.

وی با بیان اینکه تأمین با دولت و تسویه ریالی با ما است، گفت: اما دولت بازگشت این مبالغ را تضمین می‌کند و اینکه چگونه از این وسایل استفاده می‌کنیم باید بگویم که تکلیف واگن‌ها مشخص است و وارد خطوط می شود؛ اما در مورد مابقی وسایل، راننده ما باید به مرحله حرفه ای برسد یعنی ما می خواهیم شرکت سهامی عام تشکیل دهیم و سهام آن را به رانندگان و شهروندان بفروشیم و در بورس خواهیم برد و شهرداری اینکار را نمی‌کند و عناصر و شرکت‌های ما این کار را می‌کنند و شرایطی فراهم شده کاری که خوابش را هم نمی دیدیم ظرف یک ماهه کار به بخش خصوصی و مردم با حساب و کتاب سپرده شود.

زاکانی با تأکید بر اینکه در مورد سه خط ۸، ۹ و ۱۱ و تونل متوسلیان بعد از ۵ درصد شروع کار تهاتر ملک خواهیم کرد؛ اما مسیر را بگونه‌ای طراحی می‌کنیم که مولدسازی شود و درآمد شهرداری بیشتر شود، ادامه داد: پول این سه خط و تونل از طریق تهاتر است و با مولدسازی بیشتر برای شهر دستاورد مالی خواهد داشت و چیزی را نمی دهیم و برای شهردار خلق ثروت می کنیم. برای خط ده نیز ۳ الی ۴ هزار میلیارد تومان پیش پرداخت دادیم که دیگر با این روش پول نمی دهیم.

وی افزود: در مورد برنامه های هتلی و رفاهی باید بگویم که زمین داریم که می‌توانیم خام مثل دوران قبل بفروشیم و مولدسازی کنیم و از طریق بورس در اختیار مردم قرار دهیم و ما تصدی گری نمی کنیم و کمک می کنیم. مثلا در مورد ۲۰۰ هزار مسکن به جای ۵ ساله، دوساله به دستشان می رسد و ما زمین های خودمان را به عنوان قابلیت خودمان می آوریم. ما در بهترین نقطه ۱۰ هکتار زمین داریم که ۵۰ سال است که افتاده و می‌توانیم آن را بسازیم و در اختیار شهر بگذاریم و ما در محضر خدا مسئول هستیم که مسیر نو برویم.

وی بیان کرد: اینکه ما دردمان می‌آید که بیش از ۵۰ درصد مردم اجاره نشین باشند و می‌خواهیم گره از کار مردم باز کنیم و مستقیما مسئولیت ماست، چراکه براساس قانون ما مسئول ساخت مسکن استطاعت پذیر هستیم.

شهردار تهران گفت: هدف گذاری ما بافت فرسوده و زمین های ذخیره شهری است که مردم خانه دار می شوند و می‌توانند در بورس متری یا کلی بخرند و پول درآمدی نیز خرج شهر می شود و ما کارسازی می‌کنیم نه تصدی گری.

وی با بیان اینکه در مورد ساخت ورزشگاه نیز باید بگویم که تصدی گری با ماست چراکه سود ندارد و همه اش خدمت است البته آماده واگذاری هم هستیم، ادامه داد: مجموع این سخنان ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو می شود و تأمین مالی خارجی کردیم که ما به ازای آن توسط دولت و شهرداری تضمین می شود و زمینه عملی آن فراهم شده است.

زاکانی در مورد سیر مراحل داخلی سازی، اظهار کرد: باید بگویم که الگوی واگن سازی ما الگویی است که با چینی ها مطرح کردیم و تفاهم کردند. همچنین ۲۵۰۰ اتوبوس قطعی، ۲۷هزار تاکسی و ده هزار ون قطعی است و لایحه امروز تقدیم شورا کردم و در دستور کار شورا قرار می‌گیرد و نکته بعد هم این است که همه تکنولوژی ها قرار است داخلی شود، از طریق یک شرکت واسط و جزو درآمدهای پایدار شهر است چراکه همه ما می رویم؛ اما شهرداری فعال و مداخله گر می ماند.

شهردار تهران تصریح کرد: در مورد زباله سوز باید بگویم که احداث دو خط سه هزار تنی تفاهم شد اما مشاور در حال بررسی است و ما به کمیسیون مربوطه اصلاحیه طرح جامع را به دلیل ایراد بازرسی دادیم و به هیچ وجهه طرح جامع را نبردیم؛ بلکه اشکال سازمان بازرسی را رفع کردیم و خط ۸ تا ۱۱ قانونی و خطوط اکسپرس و دو خط تراموا و دو خط بی آرتی و «تی آر تی» قانونی است.

وی با بیان اینکه روزی که تهران را تحویل گرفتیم حدود ۸۰۰ اتوبوس فعال بود و الان بیش از دو هزار اتوبوس فعال دارد؛ گفت: سال آینده این تعداد اتوبوس چند برابر می شود و خوب نیست که این ظرفیت ها را نبینیم. وقتی تولید کنندگان داخلی به تعهدات خود عمل نمی کند چه کنیم؟ و برخی به تعهدات خود عمل نمی کنند و به ما  می گویند ممکن است آخر سال آینده به بخشی از تعهدات ساخت و تحویل اتوبوس خود عمل کنند و آیا  با ئتحویل ماهی سی تا ۴۰ اتوبوس مشکل تهران حل می شود؟ و اینکه آیا واقعا اتوبوس داخلی، داخلی است؟ چراکه بخشی از قطعات هم از خارج تهیه می‌کنند و قیمت داخلی ها بالاتر است و تفاوت این دو خرید، کلی پول است.

زاکانی ادامه داد: با این حال با شرکتهای داخلی هم قرار داد بستیم و اتفاقا خودم به وزیر صمت این سخنان را گفتم و او هم به آنها تذکر داد اما در یک جلسه که اتفاقا تعدادی از اعضای شورای شهر هم بودند، نماینده خودرو ساز می گوید ما ۱۹۰۰ مشکل داریم ! خب به من چه! بروید  مشکل را حل کنید، چرا که برای ما رفاه و آسایش مردم مهم است و حالا به هر دلیلی مشکل دارید دیگر به ما ارتباطی ندارد.

زاکانی تاکید کرد: خرید داخلی برای ما در اولویت است و بر همین اساس برای ۲۵۰۰ اتوبوس پول و ملک دادیم اما اینکه انتظار داشته باشند که مردم را اسیر آنها کنیم هیچ کس راضی نیست و باید بگویم که برخی از تولیدات داخلی برخی شرکت‌ها کیفیت ندارد اما اگر خودرو  با کیفیت را با قیمت خوب بدهند؛ میخریم.

وی با بیان اینکه روز سوم سفر چینی ها به مشکل برخورد کردند و به آنها کمک کردیم، گفت: این پول ارز نیمایی است که در سامانه خاک میخورد و پول بلوکه شده ای است که الزاماتی در آن دارد و در آن الزامات قبلا بانک مرکزی در سامانه نیما عرضه کرده بود؛ اما کسی به سراغ آن نرفته بود و روز به روز این پول آب می رفت مثل پول ایران در کشور کره که دولت قبل خطایی کرد که پول آب رفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تولید کنندگان منتقد هستند که شهرداری ملک اصطلاحا ناجور داده است گفت: ما از شرکت عقاب، اسنا، سبلان و شتاب راضی هستیم اما از برخی دیگر ناراضی هستیم و ما لیستی از املاک به این شرکتها می دهیم که کارشناس رسمی قیمت گذاری کرده است و امروز صبح جلسه بود که گره های بیشتری از داخلی سازها حل شود.

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    😂😂😂

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها