|
کدخبر: 319592

صنعت دارو/بازار دارو /فروش دارو

افزایش ۱.۵ میلیارد دلاری ارزش بازار دارو در یک سال

یک کارشناس حوزه مالی با اشاره به اینکه ارزش بازار دارو در ایران در طی ده سال گذشته از حدود ۳.۵ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار افزایش یافته است، بیان کرد که رشد جمعیت و افزایش درصد افراد بالای ۵۵ سال دو عامل اصلی در این رشد بازار هستند.

اقتصاد افزایش ۱.۵ میلیارد دلاری ارزش بازار دارو در یک سال

محمد طاهری، تحلیل‌گر بازار سرمایه، با بیان اینکه صنعت دارو از جمله صنایع بورسی است که توانسته سود خود را در سال‌های اخیر حفظ کند، اظهار داشت: سود شرکت‌های دارویی بورسی از سال ۱۳۹۰ از ۵۵۰ میلیون دلار به ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است. در صنعت دارو، شاهد افزایش تقسیم سود بین سهامداران نیز بوده‌ایم. با تضعیف شاخص کل صنعت، با افزایش ۳.۵ برابر سود شرکت‌ها، شاخص کل صنعت نیز ۳.۵ برابر شده است.

وی افزود: با وجود اینکه صنعت دارو ماهیت ریالی دارد، توانسته است که سود خود را طی جهش‌های ارزی حفظ کند. چه بسا در بلند مدت افزایش نیز داشته است. در طول ۱۳ سال اخیر، صنعت دارو در جهش‌های ارزی کاهش سود کوتاه مدتی را تجربه کرده است اما با گذشت یک سال و سال‌های بعد، سود شرکت‌ها مجدد به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون بازگذشته است. همین شرایط سبب شده تا سرمایه‌گذاران جذب این بازار شوند.

پیری افزایش جمعیت و رشد سرانه مصرف دو عامل افزایش ۵۰ درصدی مصرف دارو

این کارشناس مالی با اشاره به عرضه نخستین صندوق بخشی حوزه دارو  در فرابورس در خصوص علت افزایش سود شرکت‌های دارویی در ایران و جهان گفت: برای آنکه بدانیم این سود از کجا نشئت گرفته است باید شرایط بازار جهانی را نیز بررسی کنیم. بازار دارو جهانی حدود ۱۰ سال پیش هزار میلیارد دلار بوده است که این رقم در حال حاضر به ۱۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است. در حقیقت شاهد رشد ۵۰ درصدی بوده است.

ریشه اصلی این افزایش به رشد جمعیت و رشد سرانه مصرف باز می‌گردد. پیرتر شدن جمعیت جهان نیز در افزایش سرانه مصرف تاثیرگذار بوده است. در ایران نیز شاهد چنین رشدی هستیم. ۱۰  سال قبل در کشور حدود ۴۰ میلیارد عدد دارو مصرف می‌شد که این رقم امروزه به ۶۵ میلیارد عدد دارو رسیده است.

افزایش ۱.۵ میلیارد دلاری ارزش بازار دارو در یک سال

وی با اشاره به اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که مصرف دارو تا پایان امسال به ۶۶ میلیارد عدد برسد، گفت: به همین تناسب ارزش بازار دارو افزایش داشته است. در سال گذشته بازار دارو معادل ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار ارزش داشته است این رقم امروز به ۴.۵ تا ۵ میلیارد دلار رسیده است. بنابراین گسترش بازار دارو توانسته سود شرکت های دارویی را افزایش دهد.

تداوم رشد صنعت دارو با ۲۲ میلیونی شدن افراد بالای ۵۵ سال

طاهری در ادامه گفت: سرانه مصرف دارو در ایران برای هر شخص حدود ۵۰ دلار است که این رقم در جهان برابر ۱۸۰ دلار است. در نتیجه می‌توان این انتظار را داشت که رشد بازار دارو در ایران حتی بیشتر از بازار جهانی ادامه دار  باشد.

وی افزود: ۱۰ سال بیش حدود ۱۲ درصد جمعیت کشور بالای ۵۵ سال سن داشت که حدود ۱۰ میلیون نفر را شامل می‌شد. امروز شاهد رقم ۱۶ درصد(حدود ۱۵ میلیون نفر) هستیم. متاسفانه ۱۰ سال بعد این رقم به ۲۳ درصد یعنی ۲۲ میلیون نفر متقاضی اصلی دارو خواهد رسید. این موارد نشان می‌دهد که برخلاف عدم انتظار رشد عمده صنایع کشور رشد سود صنعت دارو می تواند در آینده نیز ادامه دار باشد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها