|
کدخبر: 319537

قیمت گاز/گاز خانگی/بازار انرژی

جریمه برای پرمصرف ها / منتظر قبض های نجومی باشید!

یک عضو مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که باید قبض هایی با مبلغ بالا برای مشترکان پرمصرف گاز صادر شود.

اقتصاد جریمه برای پرمصرف ها / منتظر قبض های نجومی باشید!

تعرفه‌گذاری پلگانی گاز خانگی یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توان از طریق آن مصرف گاز را کنترل کرد. این نظریه که باید از پرمصرف ها، پول گاز بیشتری دریافت کرد، به نظر اقدام مناسب و درستی باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره لزوم اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی برای مشترکان پرمصرف پرداخت و گفت: طبیعی است که برای این افراد، قبوض بالا صادر شود.

پرویز محمدنژاد قاضی‌محله، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلگانی گاز خانگی برای کنترل مصرف این فرآورده سوختی در کشور گفت: در کشور ما هیچ‌کس به وضعیت مصرف مردم توجهی نمی‌کند و از سوی دیگر در ادارات و سازمان‌های دولتی هم مصرف گاز ما فوق‌العاده بالاست و بدتر از آن وزارتخانه‌هایی که خودشان متولی مدیریت مصرف انرژی هستند، هم مصرف فوق‌العاده بالایی دارند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: بارها به دولت و رئیس‌جمهور این ایراد را گرفته و به آنها اعلام کرده‌ایم دولتی که خود مسئول مدیریت مصرف است، چرا در بدنه آن در این حد شاهد هدر رفت انرژی هستیم.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: مدیران کل ما هنوز یاد نگرفته‌اند که مصرف بهینه چیست و اصلا نمی‌دانند این حجم عظیم انرژی که در ادارات آنها مصرف می‌شود، چقدر هزینه دارد؟ از کجا می‌آید و چقدر برای دولت هزینه‌بردار است؟.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه برخی از مدیران ما اصلا به سختی کار تولید واقف نیستند، توضیح داد: در کشوری که وزیر، معاونین وزیر و مدیران کل  آن از مدیریت مصرف انرژی چیزی نمی‌دانند، از مردم چه انتظاری داریم.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: اول مسئولان باید خودشان این مسائل را رعایت کنند و مردم بر اساس رفتار مسئولان به سمت مصرف بهینه پیش بروند. متاسفانه بدترین مصارف انرژی را در بخش خانگی و ادارات داریم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: در ادارات ما که مدیران کل قرار دارند اگر واقعا دولت به ‌آن‌ها امر و نهی کند که به میزان معقول و منطقی باید مصرف داشته باشند و به‌عنوان جریمه به آنها اعلام شود که اگر بیش از حد مصرف‌ کنند باید هزینه آن را از جیب خودشان بپردازند، شرایط مصرف گاز در کشور ما برعکس می‌شود و حتی تولید مازاد هم خواهیم داشت.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: متاسفانه شرایط مصرف گاز و سایر انرژی‌ها در کشور ما رها شده و ۲ تا ۳ سال آینده با این حجم مصرف، توان تولید نخواهیم داشت و به واردکننده این انرژی‌ها تبدیل خواهیم شد و نخواهیم توانست به همه مردم خدمات ارائه بدهیم و آنها بتوانند از انرژی استفاده کنند.

محمدنژاد بیان کرد: یکی از راه‌های کنترل مصرف، اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلگانی گاز خانگی است که از سال گذشته در کشور شروع شده و امسال هم فاز دوم این طرح در حال اجراست.

وی بیان کرد: دلیل اجرای این طرح این است که براساس گزارش‌ها، بخش عمده‌ای از مصرف گاز در بخش خانگی مربوط به قشر مرفه جامعه است. این افراد هم مصرف زیاد و بیش از اندازه دارند و هم اینکه مانند مردم عادی از یارانه پنهان انرژی برخوردار می‌شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: اقشار مرفه عمدتا خانه‌هایی با زیربنای بالا و تجهیزات زیادی مانند استخر و جکوزی دارند که باعث مصرف فوق‌العاده بالای گاز می‌شود و در مرحله دوم اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلگانی گاز خانگی، طبیعی است که برای این افراد قبوض بالا صادر شود.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها