|
کدخبر: 319221

قیمت گاز/گاز خانگی/بازار انرژی

افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز / کمبود ها برطرف شد؟

ذخیره سازی گاز یکی از مهم ترین اقداماتی است که می تواند در زمستان کمک بسیار بزرگی باشد.

اقتصاد افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز / کمبود ها برطرف شد؟

یکی از راه های گذر از زمستان های سرد، ذخیره سازی مطلوب گاز است. این اقدام می تواند ناترازی در این حوزه را در فصل سرد سال برطرف کند.

مجری طرح‌های ذخیره سازی گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: پیشرفت فاز دوم طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان سراجه قم به ۳۵ درصد رسید.

محمد زمان جوکار، درباره این طرح راهبردی، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز از یک میلیارد به یک و نیم میلیارد متر مکعب است. همچنین با اجرای فاز دوم طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان سراجه قم، برداشت گاز، از ۱۰ به ۱۵ میلیون متر مکعب در روز می رسد.

وی با تأکید به اهمیت این طرح افزود: میدان سراجه قم به‌دلیل نزدیک بودن به مناطق پرجمعیت کشور، از جمله شهرهای تهران و قم و همچنین مجاورت با خط لوله سراسری گاز پنجم تهران، به لحاظ استراتژیک از اهمیت خاصی برخوردار است و می تواند پشتیبانی مطمئن برای جبران ناترازی و تأمین بخشی از کمبود گاز در روزهای اوج مصرف در فصل زمستان و شرایط بحرانی باشد.

طبق اعلام وزارت نفت، وی با اشاره به مشخصات این طرح بیان کرد: فاز دوم طرح توسعه ذخیره سازی گاز در میدان سراجه قم، مشتمل بر احداث یک واحد نم‌زدایی به ظرفیت ۵ میلیون متر مکعب در روز، احداث خط لوله ۱۶ اینچ به طول ۵ کیلومتر، تأسیسات لخته‌گیر و اندازه‌گیری گاز است. این طرح از ابتدای سال‌جاری آغاز شده و بنا بر زمان‌بندی تا آذر ماه سال ۱۴۰۳ وارد مدار میشود. ضمناً علاوه بر فعالیت‌های جاری در پایین دست این میدان، فعالیت‌های بالادست و حفر چاه نیز تا پایان سال‌جاری به پیمانکار سپرده می‌شود.

ذخیره کردن گاز در زیر زمین برای اطمینان از تامین انرژی در زمان اوج مصرف، یکی از مزیت‌های اصلی صنعت ذخیره‌سازی است. در این باره توضیح دهید. در زمستان‌ها که مصارف خانگی چند برابر می‌شود، نیازمند منابعی مازاد بر ذخایر موجود هستیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای مصرف‌کنندگان در زمان اوج مصرف باشیم.

ایران با در اختیار داشتن منابع گازی متعارف، در جایگاه سومین تولیدکننده و مصرفکننده گاز طبیعی در جهان، از نظر توسعه مخازن ذخیرهسازی گاز در ابتدای مسیر توسعه قرار دارد. تعیین استراتژیهای توسعه در بخش ذخیره سازی گاز طبیعی براساس شرایط تولید ومصرف گاز، اقلیمهای مختلف آب و هوایی کشور، الگوی رفتار مصرفی هر یک از بخشهای مختلف مصرف کننده گاز و انواع روش ها و مخازن ذخیره سازی، ضمن ترسیم نقشه راه توسعه ذخیره سازی گاز طبیعی در افق چشم انداز بیست ساله صنعت گاز، تضمین کننده افزایش پایداری و امنیت عرضه در شرایط اوج مصرف گاز در شبکه گسترده انتقال و توزیع کشور بوده و از سرمایه گذاریهای جهت پاسخگویی سیستم تولید، پالایش و انتقال گاز کشور جلوگیری می کند.

کارشناسان عقیده دارند، با توجه به بررسی شرایط زمین شناسی ایران، مراکز ثقل مصرف گاز در کشور و مزایا و معایب هریک از انواع مخازن ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی، به نظر می آید هدفگذاری برای توسعه مخازن پیش گفته و سهم هریک از آنها در ایجاد ظرفیت مورد نیاز ذخیر هسازی، از الگوی ۷۰ درصد در مخازن هیدروکربوری تخلیه شده، ۲۰ درصد در ساختارهای نمکی و ۱۰ درصد در آبخوان ها پیروی نماید.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها