|
کدخبر: 319021

مهاجرت کارگران/نرخ تورم/سرمایه گذار خارجی

موج مهاجرت نیروهای فنی و حرفه ای/حداقل حقوق کشور خارجی چقدر است؟

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در بیانیه ای اظهار داشت که لازم است دستمزد کارگران بر اساس تخصص و سندیکای کاری که عضو آن هستند، تعیین و به هر کارگر به صورت جداگانه پرداخت شود و از یک نسخه استاندارد برای همه کارگران استفاده نشود. هدف از این اقدام افزایش رضایت کارگران از دریافت دستمزد است.

اقتصاد موج مهاجرت نیروهای فنی و حرفه ای/حداقل حقوق کشور خارجی چقدر است؟

 سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران در روزهای گذشته نگرانی خود را از مهاجرت کارگران حرفه‌ای به عراق، ترکیه و عمان بیان کرد. او اعلام کرد که تقاضای کارگران شامل اجرای ماده ۴۱ قانون کار برای حفظ قدرت خرید و تعیین حقوق با در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه‌های معیشت است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مهاجرت کارگران ماهر از کشور به کشورهای دیگر از جمله عراق، ترکیه و عمان در حال افزایش است.

وی ادامه داد: جایگزینی این نیروی مهارتی بسیار کند است و این در حالی است که حتی سرمایه‌گذاران هم در سایر کشورها بیشتر از کشور خودمان سرمایه‌گذاری می‌کنند.وقتی حداقل حقوق در کشورهای ذکر شده ۲۵و ۳۰میلیون تومان باشد کارگر ترجیح می‌دهد مهاجرت کند که نباید به راحتی از کنار این موضوع گذشت.

این موضوع باعث حساسیت نمایندگان مجلس شد و ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی درباره اظهار نگرانی رئیس انجمن صنفی کارگران از افزایش مهاجرت کارگران مهارتی و حرفه‌ای کشور به کشورهای همسایه؛ عنوان کرد: ما هیچ آمار رسمی از مهاجرت کارگران حرفه‌ای نداریم. شاید در موضوع نخبگان و پزشکان و متخصصان آماری در دست باشد، اما به عنوان کمیسیون اجتماعی آمار رسمی راجع به مهاجرت کارگران حرفه‌ای و مهارتی نداریم؛ بنابراین نمی‌توان قطعی در این باره اظهار نظر کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: البته ما باید به تخصص کارگران کشور ،به‌ویژه در بحث دستمزدی که یک ماه بعد در لایحه بودجه مشخص خواهد شد، این قشر را ویژه ببینیم. باید با توجه به تخصص و سندیکای کاری که کارگران دارند، دستمزد آن‌ها را مشخص کنیم و یک نسخه برای همه کارگرها نپیچیم. قطعا این روند در میزان رضایت آن‌ها موثر است و موجب کمتر شدن مهاجرت احتمالی آن‌ها خواهد شد.

اسماعیلی تاکید کرد: با توجه به اینکه ما در حال حاضر آمار رسمی از میزان مهاجرت کارگران مهارتی و حرفه‌ای کشور نداریم که بدانیم این مسئله به معضل و بحران تبدیل شده یا خیر؛ بنابراین باید آن را در کمیسیون اجتماعی مجلس طرح و بحث کنیم؛ نامه‌نگاری به سازمان و نهادهای مربوطه را انجام دهیم و اگر دریافتیم که آمارنسبت به گذشته بیشتر و این موضوع به معضل بدل شده است، هم ما و هم دولت باید رسیدگی جدی داشته باشیم.

 

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    این حجم از خروج اسمش مهاجرت نیست فرار دس ته جمعیه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها