|
کدخبر: 318856

بازار مسکن/قیمت/رکود بازار

ممنوع المعالمله شدن این املاک

با تصویب مجلس، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی، منتقل کردن یا واگذاری املاکی که برای آنها مالیات تعیین شده، ممنوع است.

اقتصاد ممنوع المعالمله شدن این املاک

نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه، بخشی از لایحه بودجه ۱۴۰۳ را که شامل بند ژ تبصره ۶ جزء ۴ در بخش هزینه‌ای می‌باشد، تصویب کرده‌اند.

طبق این مصوبه، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۳ پرداخت نمایند.

ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد. مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیاتهای مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

خانه های لوکس زیادی را در اطرافمان مشاهده می کنیم که این خانه ها مالیات های سنگینی هم دارند و باید آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

 

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: ۱۱۴ هزار واحد مسکونی مجلل و لوکس در سال ۱۴۰۲ شناسایی شده که از طریق پیامک به اطلاع مالکان آن می رسد.

 

شاهین مستوفی درباره مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت گفت: رقم ۳۹۰ میلیارد تومان برای عملکرد ۱۴۰۰ و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای عملکرد ۱۴۰۱ مالیات بر خانه های مجلل محاسبه شده و وصول آن نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با بیان جزییات خانه های گران قیمت شناسایی شده افزود: برای عملکرد سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزارو ۲۰۰ واحد مسکونی گران قیمت به سازمان امور مالیاتی اعلام شد و برای سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی اعلام شد. در سال ۱۴۰۰ خانه های به ارزش بیش از ده میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ ذعدد ۱۵ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ عدد ۲۰ میلیارد تومان به بالا مشمول این مالیات می شدند.

وی افزود: برای امسال هم اطلاعات کامل نشده ولی تاکنون توسط پایگاه های سازمان امور مالیاتی و با همکاری یک شرکت دانش بنیان که در زمینه هوش مصنوعی برای شناسایی املاک گران قیمت در حال فعالیت است، توانستیم بالغ بر ۱۱۴ هزار واحد مسکونی را شناسایی کنیم و امیدواریم تا پایان ماه آینده این عدد تکمیل شود.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: نتیجه مالیات محاسبه شده از طریق پیامک به مالکان شناسایی شده اطلاع داده می شود و از طریق مراجع مربوط و رسانه ها به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ افرادی که ده سال در یک واحد مسکونی گران قیمت سکونت داشتند و یک واحد مسکونی داشته باشند مشمول مالیات نمی شوند و این نکته مهمی است که برخی بزرگان و بازنشستگان که یک واحد مسکونی تهیه کرده و بیش از ده سال هم سکونت داشتند مشمول مالیات خانه های لوکس نمی شوند.

مستوفی تاکید کرد: مالیات باید با اسناد و مدارک باشد و هزینه وصول مالیات هم کم باشد یعنی اگر برگه مطالبه برای فردی صادر شود که آن فرد واقعا مالک آن ملک گران قیمت نباشد طبعا مورد اعتراض آن فرد قرار می گیرد و موضوع را در مراجع دادرسی پیگیری خواهد کرد. به همین خاطر ما سعی کردیم تمام ضوابط را در مطالبه خانه های گرانقیمت انجام دهیم و استعلامات لازم شود.

وی یادآور شد: اطلاع رسانی این نوع مالیات هم همچون سایر مالیات ها از طریق پیامک، ابلاغ الکترونیک و هم سایت سازمان امور مالیاتی است که همه افراد می توانند انواع مالیات هایی که مشمول شدند را در آنجا مشاهده کنند و اگر برایشان مالیاتی تعریف شده است، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

بر اساس قانون بودجه امسال، ­زمین­ های دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز و خانه ­های مجلل که ارزش آنها بیش از ۲۰میلیارد باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

منبع: اقتصادآنلاین
  • امیر ارسالی در

    این کار خیلی خوب است باید کاری کرد که نگه داری ملک برای دلال به صرفه نشود
    ملک جز کالاهای اساسی مردم است باید کاری کرد که دست دلال قطع شود

  • ناشناس ارسالی در

    دولت در مورد گرفتن پول از مردم به هر عنو ان چقدر جدی و قاطع عمل میکنه انشاالله ک ه دولت با مردم به مشکل بر نخوره

  • ناشناس ارسالی در

    مالیات زنده بودن هم بگیرید.یا مالیات *** با همسر بیش از ۲ بار درهفته را هم بگیرید پول خوبی گیرتان می آید .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها