|
کدخبر: 318707

طرحی برای تحریک تقاضای شب عید

تفاهم‌نامه سه جانبه بین "اتاق اصناف ایران"، "سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان" و "معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت" در ششمین اجلاس هشتیمین دوره هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران امضاء شد. این تفاهم‌نامه با هدف تقویت همکاری و هماهنگی بین این سه سازمان در زمینه حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و توسعه تجارت و خدمات امضا شده است.

اقتصاد طرحی برای تحریک تقاضای شب عید

در ششمین اجلاس هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران، که در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۲ در هتل بزرگ فردوسی تهران برگزار شد، حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی، سید امیر سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد، علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، غلامعلی مهدوی دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، و غلامرضا حسن پوراشکذری رئیس سازمان بسیج اصناف، همراه با جمعی دیگر از مسئولان کشوری و بازاریان و فعالان اقتصادی کشور به گفتمان پرداختند.

معرفی سامانه یکپارچه آموزش اتاق اصناف ایران

مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران در این اجلاس با معرفی سامانه یکپارچه آموزش اتاق اصناف ایران بیان کرد: سامانه آموزش اتاق اصناف ایران با همکاری بسیج اصناف با عنوان«LMS» راه اندازی شده است. «LMS» به موجب قانون و برای کاهش هزینه‌های اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها ایجاد شده است و از به هم ریختگی هزینه‌های آموزشی جلوگیری می‌کند. «LMS» در سطح کل کشور خدمت‌رسانی خواهد کرد.

تفاهم‌نامه سه جانبه

صفایی گفت: بنا بر دستور رئیس جمهور، بازرسی و نظارت بر بازار و واحدهای صنفی خرده فروش و عمده فروش به سازمان حمایت و وزارت صمت واگذار شده است. لذا اتاق اصناف ایران بنابر وظایف ذاتی مبنی بر همکاری با دولت در بازرسی‌ها، امروز تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه امضا خواهد کرد. در پی این تفاهم‌نامه، مسئولیت اتاق‌های اصناف سنگین تر خواهد شد که امیدواریم با همکاری و اتحاد در انجام این ماموریت موفق باشیم. این تفاهمنامه کمک خواهد کرد تا موازی کاری دستگاه های ناظر به واحدهای صنفی ساماندهی شود و رصد مردمی که دغدغه رئیس جمهور است، تقویت می شود.

وی افزود: در مقطع زمانی فعلی، بازرسی از اقلام پر مصرف در بازار شب عید اولویت دارد. لذا تمام اتحادیه‌های مرتبط و اتاق‌‎های اصناف در سراسر کشور به سازمان حمایت کمک خواهد کرد که مردم در تامین مایحتاج خود مشکلات کمتری داشته باشند.

موافق تفکیک وزارت صمت نیستیم

رئیس اتاق اصناف ایران ضمن ابراز قدردانی از وزرات صمت در همکاری با اصناف بیان کرد: هر هفته جلسه ای با وزارت صمت داریم و با اهتمام این وزارت، مشکلات اصناف به جدیت پیگیری و در حد ممکن رفع می شود.

وی ادامه داد: در گذشته اتاق اصناف ایران موافق تفکیک وزارت صمت و احیای وزارت بازرگانی بود. اما امروز با همکاری ‌هایی که از وزارت صمت می بینیم یکی از مخالفان جدی این تفکیک هستیم.

تعیین LC داخلی برای تحریک بازار شب عید

صفایی افزود: طرحی با عنوان عید تا عید برگزار خواهد شد که هم زمان با طرح نمایشگاهی به وسعت ایران است. با توجه به اینکه سیاست دولت افزایش کمیت و کیفیت نمایشگاه های عرضه مستقیم است، لذا ضمن برنامه ریزی برای افزایش تعداد نمایشگاه ها با محوریت واحدهای صنفی، در نظر داریم امسال از ظرفیت مال ها و مجتمع های تجاری بزرگ برای فروش فوق العاده استفاده کنیم.

رئیس اتاق اصناف ایران خبر داد: طرحی برای تحریک تقاضای شب عید، به صورت LC داخلی طراحی شده است و بر اساس تفاهم‌نامه اتاق اصناف ایران و بانک تجارت بیش از هزار میلیارد تومان برای فاز اول تعیین شده است. به طوری که طی فراخوان دولت، بانک تجارت به عنوان بانک عامل انتخاب شد. به این ترتیب واحد صنفی علاوه بر فروش‌های نقدی می تواند از این طرح استفاده کند. به موجب این طرح، کارمندان دولت پس از اعتبارسنجی تا سقف ۲۰ میلیون تومان می توانند از واحد صنفی خرید کنند و تا ۴۵ روز بعد این رقم به حساب واحد صنفی واریز خواهد شد. البته اجرای این طرح، مستلزم نصب کارتخوان های مخصوص در واحدهای صنفی است. لذا تمامی واحدهای صنفی می توانند در جشنواره عید تا عید مشارکت کنند.

اصلاح قانون نظام صنفی

رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص اصلاح قانون نظام صنفی نیز گفت: تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی پس از تلاش های بسیار محقق شد. ایجاد وحدت در هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران رمز این موفقیت بود و موجب شد که کلیات این قانون به تصویب نمایندگان مجلس برسد. در این باره کمال تشکر را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم.

همکاری مثبت وزیر اقتصاد با اصناف

رئیس اتاق اصناف ایران درباره همکاری با وزارت اقتصاد نیز اظهار کرد: هرجا نیاز به ورود وزیر اقتصاد بوده است آقای خاندوزی به نفع اصناف ورود پیدا کرده است. هر دولتی که به اصناف اعتماد کرد بهره وری آن بالاتر رفته است و هر دولتی که برون سپاری نکرد بهره وری کمتری داشته است. لذا خوشحالیم که دولت مردمی آقای رئیسی به اصناف اعتماد دارد.

وی ادامه داد: نگاه دولت باید از درآمدهای نفتی به سمت افزایش درآمدهای مالیاتی برود و در پیش بینی های بودجه نیز همین سیاست را می بینیم اما با توجه به بودجه پیش‌‌بینی شده نگرانی هایی از سیاست‌های مالیاتی برای اصناف به وجود آمده است. اصناف می خواهند بدانند که افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از محل شناسایی فرارهای مالیاتی است و یا فشار مالیاتی بر پرداخت کنندگان، افزوده خواهد شد.

صفایی در انتقادی بیان کرد: لایحه مالیاتی جدید بدون مشورت اتاق اصناف ایران نوشته شده است و این در حالی است که لازم است آن دسته از قوانین که مربوط به اصناف است با مشورت اتاق اصناف ایران نوشته شود. گاها مشاهده می شود که یک قانون بر اساس مشورت با نماینده صنفی یک شهرستان تعیین می شود. اما اصناف فقط یک شهرستان نیستند و باید نظر اتاق اصناف ایران دریافت شود.

رئیس اتاق اصناف همچنین از وزیر اقتصاد خواست در تعیین معافیت ها به اصناف بیش از کارمندان دولت توجه کند. چراکه بنگاه‌های اقتصادی خود تامین کننده تمامی هزینه‌های کسب و کار و اشتغالزایی هستند.

صفایی ضمن اشاره به موضوع دفاتر خدمات سلامت گفت: وزارت بهداشت، دفاتر خدمات سلامت را ایجاد کرده است و در اقدامی غیرقانونی برخی واحدهای صنفی را ملزم به پرداخت هزینه های سنگین و استفاده از خدمات این دفاتر می کند. از این رو، درباره ممانعت از این فعل غیر قانونی، حمایت وزیر اقتصاد را می خواهیم.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین تاکید کرد: یک در هزار درآمدهای مالیاتی اصناف باید به اتاق های اصناف برگردد اما تا به حال انجام نشده است. اصناف همکار سازمان امور مالیاتی در در باب وصول مالیات ها است و در مقابل هم انتظار داریم بر اساس قانون حمایت شویم.

صفایی در خصوص مسئله نان اظهار کرد: پژوهشی در خصوص هزینه‌های نانوایان از سوی معاونت آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران انجام شده است و نتیجه این تحقیق، در قالب کتابی با عنوان مولفه‌های اختلال زنجیره تامین نان به چاپ رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، در این اجلاس، پیش‌بینی بودجه سال ۱۴۰۳ اتاق اصناف ایران توسط هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.همچنین متمم بودجه ۱۴۰۲ مورد تصویب هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران قرار گرفت.

منبع: اتاق اصناف ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها