|
کدخبر: 318686 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی:

ربع سکه بیشترین حباب را دارد / خرید طلا به صرفه است؟

سمیعی گفت: در حال حاضر بیشترین حباب را ربع سکه دارد که اگر سیاست‌های عرضه، در بانک مرکزی مدیریت شده‌ تر باشد، دلیلی بر ایجاد حباب برای برخی از کالاها و فشرده شدن فنر قیمت برای برخی دیگر وجود نخواهد داشت.

اقتصاد ربع سکه بیشترین حباب را دارد / خرید طلا به صرفه است؟

در هفته های اخیر، قیمت سکه و طلا در بازار صعودی شد و این روند صعودی تا شنبه هفته گذشته ادامه پیدا کرد. در یک روز، قیمت سکه به بالاترین سطح خود، یعنی تا ۳۴ میلیون تومان رسید اما بعد از ابلاغ اطلاعیه بانک مرکزی درباره واگذاری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا و همچنین واگذاری سکه‌ های جدید بهار آزادی بدون تاریخ، قیمت سکه با شوکی روبرو شد و در ابتدای این اقدام، حدود ۲.۵ میلیون تومان از قیمت سکه کاهش یافت.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی به بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

سمیعی

کم شدن حباب سکه در بازار

اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: جمع آوری و جذب ریال از بازار به روش فروش سکه و ارز یا  وعده فروش خودرو ، مسکن و یا  عرضه هر نوع کالا چه به صورت نقد یا چه به صورت سلف و وعده به قوت ریال کمک می ‌کند، به شرط آنکه دستگاه افزایش ریال و خلق پول قدری به خودش استراحت بدهد. عرضه سکه های بدون تاریخ، هر چند هنوز عملیاتی نشده،  به کم شدن حباب سکه در بازار کمک کرده است.

 وی افزود: دولت می‌تواند با ضرب سکه و فروش آن به قیمت بازار حباب سکه را تخلیه کند، حتی اگر ضرب سکه به اندازه کافی ممکن نباشد، می توان پیش فروش سکه را در بازار، در دستور کار قرار داده و باعث تخلیه حباب سکه شد.

سیاست های بانک مرکزی بر اقتصاد اثر

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین حباب را ربع سکه دارد که اگر سیاست‌های عرضه، در بانک مرکزی مدیریت شده‌ تر باشد، دلیلی بر ایجاد حباب برای برخی از کالاها و فشرده شدن فنر قیمت برای برخی دیگر وجود نخواهد داشت. سیاست‌ های بانک مرکزی را نمی‌ شود به طور دربست مورد تایید قرار داد یا به طور کلی تخطئه کرد. اینکه قیمت دلار را از اول سال تاکنون ثابت نگه دارند، زمانی خوب است که نرخ تورم در کشور تقریباً مساوی با نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار باشد، در حالی که می‌دانیم اینگونه نیست و حداقل  اختلاف نرخ تورم در کشور ما با کشورهای حوزه دلار، در سال جاری کمتر از ۴۰ درصد نبوده است.

 سمیعی اشاره کرد: بزرگترین اشکال در اقتصاد کشور، غیر واقعی بودن بسیاری از قیمت‌ها و چند نرخی بودن ها، مخصوصا در مورد قیمت حامل‌های انرژی و ارز است. اینکه چرا سکه‌های قدیمی کمتر مورد اقبال قرار دارند یکی تفاوت آلیاژ آن با سکه‌های جدید است و همین امر باعث شده که کمتر در بورس قرار گیرند و در واقع از حباب کمتری هم برخوردار باشند.

خرید طلا و سکه توصیه می شود؟

کارشناس اقتصادی پاسخ داد: اینکه خرید طلا و سکه و ارز منطقی باشد یا نباشد بستگی دارد که ما از چه زاویه‌ای به آن نگاه کنیم. طلا و سکه البته از کمترین نرخ تورم برخوردار است  و ریسک سرمایه‌ گذاری در آن بسیار کم است. ولی از طرفی نگهداری سکه و ارز و شمش‌های طلا هم خطرات خاص خود را دارد از جمله خطرات قابل ذکر می توان به سرقت،آتش سوزی یا گم شدن اشاره کرد.

 سمیعی در ادامه افزود: از سوی دیگر سرمایه گذاری روی سکه، ارز و طلا هیچ منافعی برای کشور ایجاد نمی ‌کند. نگهداری ارز بیش از آنکه برای کشور منافع داشته باشد برای بانک مرکزی کشور صاحب آن ارز منافع ایجاد می‌کند و در واقع کار میهن دوستانه هم محسوب نمی‌شود. هرچند که برای سرمایه‌ گذار در شرایط فعلی مقرون به صرفه ‌تر از تاسیس کارخانه یا فعالیت‌های کشاورزی و دام‌پروری محسوب می ‌شود.

سلب اعتماد عمومی از پول ملی

وی اظهار داشت: بزرگ ‌ترین خطا در سیاست‌های اقتصادی کشور در حال حاضر  چند نرخی بودن است، این  خطا علاوه بر ضربات اقتصادی که به کشور می زند به اخلاق جامعه  هم ضربه می زند. مخصوصا به اعتماد مردم لطمه می‌زند. درست است که بالا بودن نرخ تورم، نرخ بهره و نرخ بیکاری  باعث افت ارزش پول ملی می‌شود ، ولی از همه این ها مهم تر سلب اعتماد عمومی از پول ملی است که از همه علت های قبلی مهم تر است . چیزی که باعث از بین رفتن اعتماد مردم می شود دروغ است ، هرچند دروغی که به خیال ما مصلحت آمیز بوده باشد ، آیا  اعلام قیمت های رنگارنگ و غیر واقعی  خودش یک نوع دروغ محسوب نمی شود ؟

سمیعی ادامه داد: امروز شاید قوی ترین پول دنیا یورو باشد ، ولی به شما اطمینان می ‌دهم اگر فردا ۹۰ میلیون آلمانی بروند درب بانک‌ها و صرافی‌ها صف بندند و هر یک بخواهند فقط  یک هزار یورو از پولشان را  بفروشند و تبدیل به مثلا دلار کنند ، تا ساعاتی بعد ارزش پول آنها به سرعت کاهش خواهد یافت  ، نقش اعتماد مردم به قوت پول ملی کشور ، خیلی مهم است.

مردم در ایجاد تورم نقشی ندارند

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مردم در ایجاد تورم هیچ وقت نقشی نداشته اند. گرانفروشی با تورم متفاوت است،  اگر مصلحی بخواهد توصیه ای به مردم بکند ، باید بگوید خریدن ارز و طلا ممکن است برای شما سودآور باشد ولی اقدامی ملی و میهن دوستانه نیست. کشاورزی، دامپروری، احداث کارخانه های تولیدی،  درست است که در حال حاضر زیاد سودآور نیست ، ولی مسلما به نفع مردم و اقتصاد کشوراست. وظیفه مسئولین کشور این است که کاری کنند که این اقدامات سودآور تر و کم دردسر تر شود.

نقش دولت در مهار تورم

سمیعی در ادامه اشاره کرد: معمولا  پایین آمدن های ناگهانی قیمت به ضرب تزریق های مقطعی ارز و طلا، عاقبت خوشی ندارد. تجربه هایی که ما از بازار  داریم نشان از این دارد که هر گونه سرکوب نرخ توسط تزریق ارز یا طلا، بالاخره در زمانی باعث رها شدن انرژی ذخیره شده و صدمات و لطمات زیادی می شود. به جز نقش مسئولین اقتصادی کشور ، دو طایفه دیگر هم در بازار ارز ، نقش مهمی ایفا می کنند ، اولین طایفه سودا گران و سود جویان هستند که همیشه در صدد گل آلود کردن آب برای صید ماهی های خود هستند، این طایفه در همه جوامع هستند و سود جویی خصلت آنهاست و به نظر من چندان هم قابل سرزنش نیستند. وظیفه ذاتی بانک های مرکزی و دولت ها است که اولا با تزریق به موقع و مثبت و منفی با ایجاد تلاطم توسط آنها مقابله کند و ثانیا با وضع مقررات و مالیات های خاص بتواند آنها را مهار کرده اجازه تاخت و تاز به آنها ندهد.

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اما طائفه دوم که بسیار خطر ناک ترند ، عمال  دولت های متخاصم و مرتجع هستند که با هماهنگی با یکدیگر با تزریق بسیار زیاد در زمان های خاص ، باعث فرو ریختن قیمت می شوند و با جمع شدن فنر و ذخیره انرژی در زمان خاص دیگر،   فنر را رها کرده و ضربه خود را به اقتصاد کشور و روحیه مردم ما وارد می کنند ، مگر اینکه مسئولین اقتصاد کشور مراقب باشند و همسو با این طائفه قرار نگیرند و با آنها مقابله کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها