|
کدخبر: 318524

مصرف گاز/مصرف سوخت/گاز مایع

منتظر افزایش مصرف گاز باشید / سرمای سخت در راه است

با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود جبهه سرد به کشور، این احتمال وجود دارد که مصرف گاز افزایش پیدا کند.

اقتصاد منتظر افزایش مصرف گاز باشید / سرمای سخت در راه است

ورود موج جدید سرما به کشور، این احتمال را پیش بینی خواهد کرد که مصرف گاز خانوارها افزایش چشمگیری پیدا کند و شاید چند برابر مصرف فعلی، طی هفته آینده گاز مصرف شود.

رئیس مرکز راهبری گاز کشور گفت: باتوجه به آنکه هفته آینده کاهش دما را خواهیم داشت و به تبع میزان مصرف گاز هم افزایش می‌یابد، طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان مصرف گاز معادل ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

محمدرضا کوشکی رئیس مرکز راهبری گاز کشور با اشاره به ۵۴۵ میلیون مترمکعبی میزان مصرف گاز در کشور گفت: نیروگاه‌ها در دی‌ماه امسال حدود ۴۰ درصد و صنایع عمده حدود ۱۷ درصد گاز بیشتری را نسبت به سال گذشته مصرف کردند. 

رئیس مرکز راهبری گاز کشور با اشاره به میزان مصرف گاز در کشور گفت: دیروز میزان مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع عمده به عدد ۵۴۵ میلیون مترمکعب رسید که نسبت به روز قبل حدود ۵ درصد افزایش مصرف داشته است.

وی افزود: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی، از فردا موج جدید سرما وارد کشور می‌شود و شاهد کاهش دما و افزایش مصرف گاز خواهیم بود.

کوشکی بیان کرد: میانگین مصرف گاز بخش خانگی در دی‌ماه امسال حدود ۵۳۵ میلیون مترمکعب بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به دلیل افزایش محسوس دما میزان مصرف کمتری را در کشور شاهد بودیم.

رئیس مرکز راهبری گاز کشور ادامه داد: امسال با کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز نسبت به سال قبل، توانستیم سهم بخش‌های صنعتی و نیروگاهی را افزایش دهیم. نیروگاه‌ها در دی‌ماه امسال حدود ۴۰ درصد و صنایع عمده حدود ۱۷ درصد گاز بیشتری را نسبت به سال گذشته مصرف کردند. 

کوشکی گفت: باتوجه به آنکه هفته آینده کاهش دما را خواهیم داشت و به تبع میزان مصرف گاز هم افزایش می‌یابد، طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان مصرف گاز معادل ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و از هموطنان درخواست می‌کنیم مصرف گاز را به ویژه در بخش‌های عمومی، تجاری مدیریت کنند.

ایران باوجود اینکه دومین دارنده ذخایر اثبات‌شده گاز دنیا را در اختیار دارد، ولی با ناترازی گاز به خصوص در فصل سرد سال روبه‌رو شده است. متوسط ناترازی میان تولید و مصرف گاز طبیعی در زمستان سال گذشته ۲۲۷ میلیون مترمکعب و در سردترین ماه سال گذشته به ۳۱۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

این اتفاقی است که در صورت ادامه یافتن، تامین انرژی کشور را با چالش‌های بسیار جدی تری روبه رو خواهد کرد. در سال گذشته میزان مصرف گاز کشور حدود ۲۴۱ میلیارد مترمکعب بوده است. متوسط مصرف گاز در هشت ماه گرم پارسال روزانه ۵۹۷ میلیون مترمکعب و در چهار ماه سرد سال ۷۸۲ میلیون مترمکعب در روز بوده است؛ اما در سال‌های اخیر بخش‌های مختلف مصرفی به دلیل محدودیت ظرفیت تولید و افزایش مصرف، با محدودیت تامین گاز مواجه شده است.

به صورت کلی ادامه روند کنونی مصرف گاز به ویژه در ماه‌های سرد سال، چالش روند تراز منفی گاز را به شدت افزایش خواهد داد و نه تنها در کوتاه مدت تامین نیاز‌های داخلی و انجام تعهدات صادراتی گاز به کشور‌های همسایه را با مشکل روبه رو خواهد کرد، بلکه چالش جدی برای جبران ناترازی به خصوص در فصول سرد سال ایجاد می‌کند.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها