|
کدخبر: 318175

بازار ارزهای دیجیتال | بازار رمزارز | شبکه فانتوم

سرعت صوت فانتوم / استیکینگ FTM سریعتر شد

در ۱۵ ژانویه، بنیاد فانتوم اعلام کرد که حداقل تعداد توکن‌های لازم برای استیکینگ جهت تبدیل شدن به اعتبارسنج این شبکه را از ۵۰۰ هزار به ۵۰ هزار توکن FTM کاهش داده است.

اقتصاد سرعت صوت فانتوم / استیکینگ FTM سریعتر شد

شبکه فانتوم (Fantom Network) در سال ۲۰۱۹ با هدف حل مشکل سه‌گانه بلاکچین یعنی امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی و ایجاد تعادل میان این سه اصل متولد شد. فانتوم پلتفرمی غیرمتمرکز، بدون نیاز به مجوز و متن‌باز است که امکان توسعه قراردادهای هوشمند برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و توسعه دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌کند.

مانند سایر جایگزین‌های اتریوم، فانتوم هم می‌خواهد مقیاس‌پذیری بیشتر و هزینه‌های کمتری را در مقایسه با اتریوم ارائه دهد. هسته مرکزی شبکه فانتوم، مکانیسم اجماع گواه اثبات سهام (PoS) است که از الگوریتم تحمل خطای بیزانس نامتقارن یا Asynchronous Byzantine Fault Tolerant (به‌اختصار aBFT) قدرت می‌گیرد. ساختار aBFT به‌نحوی طراحی شده که در عین تامین امنیت، تراکنش‌ها را با بیشترین سرعت ممکن پردازش کند.

مکانسیم اجماع هسته اصلی شبکه‌های توزیع‌شده است. در یک محیط غیرمتمرکز که هیچ مرکز یا سازمانی تراکنش‌ها را غربال و تایید نمی‌کند، پروتکل اجماع موجب می‌شود که همه مشارکت‌کنندگان در شبکه به توافق برسند. فانتوم از پروتکل اجماعی تحت عنوان لاچسیس (Lachesis) استفاده می‌کند. لاچسیس از الگوریتم گراف غیر مدور هدایت‌شده یا Directed Acyclic Graph (به اختصار DAG) که مبتنی بر فناوری تحمل خطای بیزانس نامتقارن (aBFT) است، استفاده می‌کند.

فناوری تحمل خطای بیزانس نامتقارن، نودها را قادر می‌سازد که بلاک‌های حاوی تراکنش را بدون رعایت زمان‌بندی تایید کنند. در این روش تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر تایید می‌شوند و امنیت و عدم تمرکز شبکه نیز به خطر نمی‌افتد. همچنین این امکان را فراهم می‌کند که با تایید یک تراکنش، آن تراکنش نهایی شود و دیگر نتوان آن را تغییر داد یا بازگشت زد. با استفاده از aBFT حتی در صورتی که اتصال میان برخی از نودها از بین برود هم توافق اتفاق خواهد افتاد.

شبکه‌های بلاکچینی همچون اتریوم، قابلیت همزمانی یا تقارن (Synchronous) دارند. یعنی تراکنش‌ها باید یکی یکی پردازش و وارد بلاک شوند. این شبکه‌ها از قانون بلندترین زنجیره تبعیت می‌کنند؛ یعنی هر زنجیره‌ای که بلاک‌های بیشتری داشته باشد، به‌عنوان زنجیره اصلی در نظر گرفته می‌شود. این امر موجب می‌شود که تراکنش‌های قدیمی در مقایسه با تراکنش‌های جدیدتر شانس بیشتری برای نهایی‌شدن داشته باشند. بنابراین این شبکه‌ها برای اطمینان از اینکه تراکنش می‌تواند به‌صورت دائمی بخشی از زنجیره بلاکچینی باشد، به چندین مرحله تایید نیاز دارند. در نتیجه شبکه‌های مبتنی بر BFT متقارن مکانسیم تایید کندتری نسبت به شبکه‌های aBFT دارند.

شبکه فانتوم (Fantom) در تلاش برای غیرمتمرکز‌تر شدن، تغییر عمده‌ای در پیش‌شرط استیکینگ اعتبارسنج‌های خود ایجاد کرده است.

طبق گزارش‌ها، بنیاد فانتوم اخیراً شرط تعداد توکن‌های لازم برای استیکینگ جهت تبدیل شدن به اعتبارسنج شبکه را تعدیل کرده است. این امر مشارکت در شبکه را بسیار قابل دسترس‌تر می‌کند.

در ۱۵ ژانویه، بنیاد فانتوم اعلام کرد که حداقل تعداد توکن‌های لازم برای استیکینگ جهت تبدیل شدن به اعتبارسنج این شبکه را از ۵۰۰ هزار به ۵۰ هزار توکن FTM کاهش داده است.

این بنیاد توضیح داد که داشتن اعتبار‌سنج‌های بیشتر، یک اولویت کلیدی برای هر شبکه غیرمتمرکز است. تعداد بالای اعتبار‌سنج‌ها، همچنین اجرای هر گونه حمله را توسط مجرمان چالش‌برانگیزتر می‌کند.

علاوه بر این، تراکنش‌ها با سرعت بیشتری اعتبارسنجی و تأیید خواهند شد. قیمت توکن FTM طی ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۵۵ درصد افزایش یافته و اکنون به ۰.۳۹۶ دلار رسیده است.

قیمت این رمزارز نسبت به سقف سالانه خود (۰.۵۵۷ دلاری) که در اواخر دسامبر ثبت شد، حدود ۳۰ درصد افت کرده است.

با توجه به داده‌های بازار، تغییر شرایط استیکینگ اعتبارسنج‌ها تأثیر چندانی بر قیمت FTM نداشته است.

ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در شبکه فانتوم ۷۴ میلیون دلار است. این شاخص نسبت به سقف خود در مارس ۲۰۲۲، حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.

 

منبع: رمزارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها