|
کدخبر: 317860 رویا رئیسی

شکستن انحصار توسعه میدان گازی منجر به افزایش تولید می شود/ منتظر توسعه بازارهای صادرات گاز باشید

شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز موجب توانمندسازی بخش خصوصی در توسعه میدان گازی خواهد شد.

اقتصاد شکستن انحصار توسعه میدان گازی منجر به افزایش تولید می شود/ منتظر توسعه بازارهای صادرات گاز باشید

نادیا محرابی؛ کارشناس انرژی گفت: توسعه میادین گازی نقش مهمی در تامین نیازهای انرژی، تقویت رشد اقتصادی و تقویت تجارت بین‌المللی ایران ایفا می‌کند. شکستن انحصار توسعه میدان گازی و مشارکت بخش خصوصی می تواند منجر به افزایش تولید گاز، کاهش ناترازی گازی و توسعه بازارهای صادرات گاز شود. این رویکرد با بهره‌گیری از تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی می‌تواند رقابت‌پذیری، کارایی و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنعت گاز را افزایش دهد.

نادیا محرابی کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت و افزایش کارایی تولید گاز با شکستن انحصار توسعه میدان گازی و مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی در صنعت برداشت گاز اظهار کرد: شکستن انحصار توسعه میدان گازی امکان مشارکت شرکت‌های خصوصی را فراهم می‌آورد که تخصص‌های متنوع، فناوری‌های نوآورانه و روحیه کارآفرینی را به همراه دارد. این شرکت ها اغلب انگیزه قوی برای بهینه سازی عملیات، افزایش کارایی و به حداکثر رساندن تولید برای دستیابی به سودآوری دارند. با استفاده از قدرت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، دولت‌ها می‌توانند از طیف وسیع‌تری از مهارت‌ها، استراتژی‌ها و فن‌آوری‌ها بهره ببرند که می‌تواند به سطوح بالاتر تولید گاز منجر شود.

وی ادامه داد: رقابت نیروی محرکه کارایی و نوآوری است. معرفی مشارکت بخش خصوصی در توسعه میدان گاز، رقابت سالم را در میان شرکت ها معرفی می کند، آنها را تشویق می کند تا عملیات خود را بهینه کنند، هزینه ها را کاهش دهند و بهره وری را افزایش دهند. این محیط رقابتی نوآوری را تقویت می کند و منجر به پذیرش فناوری های پیشرفته و بهترین شیوه ها می شود و در نهایت کارایی کلی در تولید گاز را افزایش می دهد. کنترل انحصاری بر توسعه میدان گازی می تواند منجر به عدم تعادل در تخصیص منابع و تولید شود. ورود بازیگران بخش خصوصی نیروهای بازار را معرفی می کند که می توانند به رفع این عدم تعادل کمک کنند. محیط رقابتی شرکت ها را وادار می کند تا به دنبال منابع گازی استفاده نشده، کشف فناوری های جدید برای استخراج و بهینه سازی شبکه های توزیع باشند. این رویکرد فعال، توزیع عادلانه‌تر منابع گاز را تضمین می‌کند و نابرابری‌های منطقه‌ای را به حداقل می‌رساند.

این کارشناس انرژی در رابطه با توسعه فناوری و بهبود کیفیت برداشت گاز از میادین گازی گفت: مشارکت بخش خصوصی در توسعه میدان گازی چشم اندازی تازه و انگیزه بیشتری برای کشف و توسعه بازارهای جدید صادرات گاز به ارمغان می آورد. شرکت‌های خصوصی با انگیزه‌های سودآوری، علاقه خاصی به گسترش پایگاه مشتریان خود و تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی دارند. این می تواند منجر به افزایش تمرکز بر تحقیقات بازار، مشارکت های استراتژیک و توسعه زیرساخت های جدید برای تسهیل صادرات گاز به مناطقی که قبلاً استفاده نشده بود، شود. نهادها و ابزار در دسترس بخش خصوصی اغلب چابک تر و سازگارتر با پویایی بازار در حال تغییر هستند. آنها می توانند به سرعت به نوسانات بازار پاسخ دهند و استراتژی های تولید و صادرات خود را بر اساس آن تنظیم کنند. این انعطاف پذیری آنها را قادر می سازد تا از فرصت های نوظهور استفاده کنند و چالش ها را به طور موثرتری هدایت کنند. در نتیجه، مشارکت بخش خصوصی در توسعه میدان گازی می تواند توسعه بازارهای صادرات گاز را تسریع بخشد و موقعیت یک کشور را به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد گاز افزایش دهد.

وی ادامه داد: ورود شرکت‌های خصوصی به صنعت گاز، رقابت سالم را تقویت می‌کند، که شرکت‌ها را به نوآوری مداوم و بهبود عملیات خود سوق می‌دهد. افزایش رقابت شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند، فناوری‌های پیشرفته را بپذیرند و بهترین شیوه‌ها را اجرا کنند. این امر منجر به افزایش رقابت نه تنها در بازارهای داخلی بلکه در عرصه بین المللی می شود و کشور را به عنوان یک بازیگر رقابتی در صنعت گاز جهانی قرار می دهد. مشارکت بخش خصوصی در توسعه میدان گازی راه هایی را برای سرمایه گذاری بخش غیردولتی باز می کند و بار مالی عمومی را کاهش می دهد. شرکت های خصوصی سرمایه، تخصص و ظرفیت تحمل ریسک خود را به میز می آورند. این می‌تواند فشار مالی را بر دولت‌ها کاهش دهد و به آن‌ها اجازه دهد منابع را به سایر بخش‌های حیاتی تخصیص دهند. علاوه بر این، سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه میدان گازی می تواند سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کند، رشد اقتصادی و ایجاد شغل را تقویت کند.

نادیا محرابی کارشناس انرژی در پایان در رابطه با اهمیت مشارکت بخش خصوصی در توسعه میادین گازی مشترک گفت: توسعه میادین گازی نقش مهمی در تامین نیازهای انرژی، تقویت رشد اقتصادی و تقویت تجارت بین‌المللی ایران ایفا می‌کند. شکستن انحصار توسعه میدان گازی و مشارکت بخش خصوصی می تواند منجر به افزایش تولید گاز، کاهش ناترازی گازی و توسعه بازارهای صادرات گاز شود. این رویکرد با بهره‌گیری از تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی می‌تواند رقابت‌پذیری، کارایی و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنعت گاز را افزایش دهد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها