|
کدخبر: 317276

خوشبختی/ سن خوشبختی/ خوشبخت ترین کشورها

مقایسه ۴۰ ساله‌های قدیم با چهل ساله‌های جدید / مردم ایران چقدر خوشبخت هستند؟

در این گزارش میزان رضایت و خوشبختی مردم ایران در دو دهه مختلف مورد سنجش قرار گرفته است.

اقتصاد

سال ۲۰۲۱ بود که نهاد توسعه پایدار سازمان ملل در یک گزارش خوشبخت‌ترین کشورهای جهان را معرفی کرد. در این رتبه بندی معیارهایی نظیر آزادی‌های شخصی و مدنی، امید به زندگی، درآمد سرانه، میزان فساد و خدمات اجتماعی کشورها، متغیرهایی بودند که براساس آنها میزان خوشبختی مورد سنجش قرار گرفته است. همچنین سخاوت، صداقت، اعتماد بین افراد و دولت و همچنین میزان نابرابری‌های اجتماعی فاکتورهای دیگری بودند که به آنها توجه شده بود.

در این فهرست فنلاند برای چهارمین سال متوالی در شماره نخست لیست قرار گرفته است. پس از فنلاند؛ دانمارک، سوئیس، ایسلند، هلند، نروژ، سوئد، لوکزامبورگ، نیوزلند و اتریش در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

نیوزیلند تنها کشور غیراروپایی حاضر در این لیست است. ایالات متحده آمریکا در رده ۱۹ قرار گرفته، انگلیس جایگاه ۱۷ را به خود اختصاص داده و فرانسه نیز در رتبه ۲۱ جای گرفته است. ایران در این لیست پایین‌تر از مالی، نیجریه و موزامبیک و بالاتر از اوگاندا، لیبریا و کنیا رتبه ۱۱۸ را از میان ۱۴۹ کشور به خود اختصاص داده بود. در قعر فهرست نیز افغانستان به عنوان تیره‌بخت‌ترین کشور دنیا قرار گرفته است و پس از آن زیمباوه، رواندا و بوتساونا جای دارند.

در گزارش حاضر اما، تغییرات دارایی خانوارهای ایرانی در بخش خانه و اتومبیل در دهه ۹۰ را بررسی می‌کنیم تا ببینیم سرپرستان خانوار در گروه‌های سنی مختلف چه اندازه دارایی داشته‌اند؟ چهل ساله‌های سال ۱۳۹۰ با چهل ساله‌های سال ۱۴۰۰ چقدر متفاوت بوده‌اند؟

با نگاهی به کلیت این نمودارها می‌توانیم بفهمیم که در چه سنی دارایی خانوارهای ما بیشتر شده است.

 

 

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها