|
کدخبر: 316959

ذخیره گاز/مصرف سوخت/نفت

دست رد به ذخیره گاز / جدال سخت وزارت نفت با صنایع

ذخیره سازی گاز یکی از اقدامات مهمی است که می تواند در فصل سرد سال، بسیار موثر باشد و کمک بزرگی به کشور کند.

اقتصاد دست رد به ذخیره گاز / جدال سخت وزارت نفت با صنایع

با وجود آنکه نیاز است در کشور ذخیره سازی گاز صورت گیرد، اما شواهد و شنیده ها حکایت از آن دارد که بسیاری از صنایع، نسبت به ذخیره سازی گاز واکنش نشان داده اند و زیر بار نرفته اند.

ذخیره سازی گاز برای تأمین گاز پایدار در دوره سرد سال امری اجتناب ناپذیر است اکنون شرایطی مهیا شده است تا صنایع بزرگ چنین رویه‌ای را در پیش بگیرند تا دچار کاهش تولید نشوند.

ذخیره سازی گاز امری رایج در دنیاست که کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همجوار به دلیل ناترازی گاز استقبال بیشتری نسبت به این موضوع نشان داده‌اند. چرا که کشورهای اروپایی به دلیل نداشتن منابع گازی و نیاز آن‌ها به واردات گاز، بیشترین میزان ذخیره‌سازی گاز را دارند و بخش عمده نیاز ذخیره‌سازی گاز در این کشورها توسط صنایع با توجیه‌پذیری کاملاً اقتصادی، انجام می‌پذیرد.

تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد ذخیره سازی گاز برای تأمین گاز پایدار در دوره سرد سال امری اجتناب ناپذیر است. اکنون شرایطی مهیا شده است تا صنایع بزرگ نیز چنین رویه‌ای را در پیش بگیرند اما مشخص نیست اصلاً چنین مسأله‌ای صنایع را ترغیب به ذخیره سازی گاز می‌کند.

نمایندگان مجلس هم در رابطه با ذخیره سازی گاز صنایع اظهار نظراتی کرده بودند، مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با این موضوع  گفت: صنایع جزو عمده‌ترین بخش‌هایی هستند که به گاز نیاز دارند و در زمستان‌ها با ناترازی گاز و بالا رفتن گاز در بخش خانگی با افت فشار و قطعی و تعطیلی مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: صنایع در کشورهای پیشرفته دنیا به سمت صنعت ذخیره سازی گاز رفته‌اند تا در فصول گرم سال گاز را ذخیره و در فصول سرد سال از آن استفاده کنند. به این وسیله گاز برای آنها خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود و باعث می‌شود با ضرر دهی و تعطیلی خطوط تولید در زمستان رو به رو نشوند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم همین نظر را دارد و در رابطه با ذخیره سازی گاز توسط صنایع می‌گوید: در زمستان‌ها همیشه صنایع با مشکل ناترازی گاز مواجه هستند و به همین دلیل گاز مصرفی آنها در مقاطعی قطع می‌شود و تولید با مشکل روبرو می‌شود، در صورتی که اگر اقدام به ذخیره سازی گاز کنند یک اقدام دو سر سود برای آنها است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: صنایع در کشورهای اروپایی برای حل مشکل کمبود گاز در زمستان‌ها چندین سال است که به سمت ذخیره سازی گاز رفته‌اند و هم اکنون تمام نیاز خود را در زمستان‌ها از محل مخازن ذخیره سازی گاز تأمین می‌کنند.

نخعی نیز با انتقاد از جدی نگرفته شدن ذخیره سازی گاز اضافه کرد: بحث ذخیره سازی گاز یک موضوع مهم است ما جزو معدود کشورهای دارای ذخایر گازی در دنیا هستیم که ذخایر ذخیره سازی گاز در کشور ما خیلی محدود است.

وی ادامه داد: متوسط ذخیره سازی گاز در دنیا حدوداً ۱۰ درصد است و ذخیره سازی گاز کشورهای توسعه یافته و مصرف کننده گاز مثل کشورهای اروپایی و یا کشورهای تولید کننده گاز مثل کانادا و قطر بالای ۲۰ درصد از مصرف سالانه است.

پدیدار هم در این زمینه گفته بود: صنایع وقتی به سمت ذخیره سازی گاز بروند به خودشان کمک زیادی کرده‌اند. آنها می‌توانند گاز را در تابستان‌ها در مخازن خود ذخیره و در زمستان‌ها مورد استفاده قرار دهند.

بنابراین ذخیره سازی گاز را می‌توان بهترین گزینه برای جبران ناترازی گاز و کاهش آلودگی هوا در زمستان دانست از یک سو دی اکسید کربن کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر صنایع و نیروگاه‌ها با قطعی خوراک دست و پنجه نرم نمی‌کنند. شاید برای همین است که چندی پیش وزارت نفت «شیوه‌نامه جذب سرمایه‌گذار به منظور افزایش پایداری تأمین گاز طبیعی» را به صنایع ابلاغ کرده است. در این شیوه نامه اولویت با مشترکان عمده و نیروگاه‌ها، صنایع می‌توانند با نصب تجهیزات لازم، گاز ذخیره کنند، که اکنون مشخص شده صنایع به علت قیمت بالای ذخیره سازی گاز زیر بار این موضوع نرفته اند.

حالا باید دید با چنین رویه‌ای در سالهای آینده شاهد جدال صنایع و وزارت نفت خواهیم بود یا آنکه صنایع برای جلوگیری از قطعی گاز در ماه‌های سرد سال تن به ذخیره سازی گاز برای این ایام می‌دهد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها