|
کدخبر: 316945

قیمت طلا/ بازار طلا/ پیش بینی قیمت طلا

قیمت طلا گرمی چند شد؟ / نرخ جدید انواع سکه در بازار

در بازار آزاد امروز، قیمت طلا به عیار ۱۸ عیار هر گرم به مبلغ ۲ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی با طرح جدید به مبلغ ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

اقتصاد قیمت طلا گرمی چند شد؟ / نرخ جدید انواع سکه در بازار

قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی در بازار امروز به مبلغ ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی به مبلغ ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی به مبلغ ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است و در بازار به فروش می‌رسند.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۰۶۳ دلار است.

در معاملات امروز (دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۲ هزار و ۹۳۲ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۹ هزار و ۷۵ تومان رسیده است.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۳۹۳ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۳ هزار و ۱۳۵ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات قیمت نسبت به روز کاری گذشته ۱۱ هزار و ۶۹۰ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز با افزایش نسبت به دیروز ۱۰ هزار و ۶۴۰ تومان است.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سکه

قیمت سکه تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. برخی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت سکه عبارتند از:

عرضه و تقاضا: تقاضای بالا و عرضه محدود می‌تواند باعث افزایش قیمت سکه شود. در عین حال، تقاضای کمتر و عرضه بیشتر می‌تواند منجر به کاهش قیمت سکه گردد.

قیمت طلا: قیمت طلا به طور مستقیم بر قیمت سکه تأثیر می‌گذارد. افزایش قیمت طلا ممکن است به افزایش قیمت سکه منجر شود و بالعکس.

نرخ ارز: قیمت سکه در بسیاری از کشورها به نرخ ارز محلی و ارتباط آن با دلار آمریکا وابسته است. افزایش نرخ ارز معمولاً باعث افزایش قیمت سکه در بازار داخلی می‌شود.

عوامل سیاسی و اقتصادی: عواملی مانند تغییرات سیاسی، تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی کشور و سیاست‌های پولی نیز می‌توانند بر قیمت سکه تأثیرگذار باشند.

عوامل جهانی: عواملی مانند تغییرات بین‌المللی، رویدادهای جهانی و عملکرد بازارهای مالی جهانی می‌توانند نقش مهمی در تعیین قیمت سکه داشته باشند.

مهم است بدانید که قیمت سکه در بازارهای مالی ممکن است به صورت روزانه و همچنین در محدوده‌های زمانی مختلف تغییر کند و تأثیر عوامل مذکور ممکن است در هر زمان و شرایطی متفاوت باشد.

سازمان امور مالیاتی از اول دی ماه ۱۴۰۲ همه مشاغل را موظف به اتصال به سامانه مؤدیان کرده است تا بر اساس این سامانه هرگونه خرید و فروش ثبت و با ایجاد شفافیت، مالیات‌ ستانی عادلانه انجام شود. با وجود اینکه برپایه قانون، از سال۱۴۰۰ مالیات طلا تنها ۹ درصد از اجرت فروش آن بوده و اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین معاف از مالیات است، باز هم طلافروشان به بهانه شایعه‌ افزایش مالیات طلا و الزامی بودن ثبت کد ملی خریداران طلا، دست به تعطیلی بازار زدند تا سرچشمه اختلاف آن‌ها با سازمان امور مالیاتی یعنی مقاومت آنان برای پیوستن به سامانه مؤدیان آشکار نشود. اما به نظر می رسد دولت عقب نشینی آشکاری در مورد این تهدیدها داشته است.

نادر بذرافشان درباره وضعیت بازار طلا و بازگشایی واحدهای طلافروشی در بازار، اظهار داشت: از امروز واحدهای طلافروشی در بازار بصورت رسمی باز کردند و خرید و فروش انجام می شود. الان ۷۰ درصد واحدها باز هستند و امیدواریم مابقی واحدها نیز در روزهای آینده فعالیت خود را از سر بگیرند.

وی با اشاره به جلسه ۴ ساعته در وزارت کشور درباره حواشی اجرای مفاد قانونی در نظر گرفته شده در سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان، گفت: طبق این توافقات انجام شده در این جلسه ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت فعلا سه ماه تعلیق شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص سامانه مودیان هم گفت: در مورد این سامانه هم با توجه به جلساتی که داشتیم بنا شد تا پایان سال واحدهای صنفی نسبت به ثبت نام و صدور فاکتورهای الکترونیکی اقدام کنند. طلافروشان فاکتورها را در طول ماه می توانند در سامانه ثبت کنند. جرایم عدم ثبت نام تا پایان سال بخشوده شد.

وی با اشاره به عدم هماهنگی سامانه جامع تجارت و مودیان گفت: این سامانه ها در مفاد اجرایی عدم هماهنگی داشتند بخصوص در مورد دریافت کد ملی خریدار طلا؛  به همین دلیل قرار شد کارگروهی برای تجمیع سامانه ها تشکیل شود و در صورتی که شرایط مهیا باشد سامانه ها یکی می شود.

او درباره اینکه بالاخره کد ملی خریداران طلا باید ثبت شود یا خیر؟ گفت: در سامانه جامع تجارت الزام وجود داشت که کد ملی خریدار طلا دریافت شود ولی با توجه به اینکه اجرای این سامانه فعلاً به تعویق افتاد بنابراین فعلا کد ملی خریداران طلا دریافت نمی شود.

بذرافشان با اشاره به برخی پافشاری ها از سوی تعدادی از طلافروشان درباره زمان اجرای مصوبات سامانه جامع تجارت تصریح کرد: برخی همچنان می گویند سه ماه کم است و باید زمان بیشتری بدهند؛ ولی دیگر زمان بیشتری ندادند. به همکاران گفتیم باید کار از طریق فرایند قانونی پیش برود، از همین رو باید مجلس نسبت به اصلاحات مورد نیاز سامانه اقدام کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها