|
کدخبر: 316886

قیمت طلا / مالیات طلا / فروش طلا

ابهامات بر سر مالیات طلا / ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی!

اعلام سازمان امور مالیاتی درباره کشف فرارهای مالیاتی برخی طلافروشان و مبلغ مذکور (از ۲ میلیارد تومان تا ۷۰۰ میلیارد تومان) نشانگر وجود فعالیت‌های غیرقانونی در زمینه فروش طلا است.

اقتصاد ابهامات بر سر مالیات طلا / ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی!

طلا فروشان، وکلای حقوقی، و پزشکان به عنوان برخی از اصناف و حرفه‌های مشهور و پردرآمد در جامعه شناخته می‌شوند. همچنین، در برخی موارد، برخی افراد در این حرفه‌ها ممکن است تخلفات مالیاتی را انجام داده و مالیات‌های قانونی را پرداخت نکنند. اما مهم است توجه داشته باشیم که این مسئله برای همه اعضای یک حرفه یا صنف صادق نیست و همه افراد در این صنوف می‌توانند مالیات‌های خود را به موقع و به‌صورت قانونی پرداخت کنند.

مسئله فرار مالیاتی یک موضوع جدی است که باید توسط مقامات مالیاتی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. این مسئله نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان وجود دارد و می‌تواند به تلف کردن منابع عمومی و عدم عدالت مالیاتی منجر شود. برای مقابله با فرار مالیاتی، دولت‌ها و مقامات مالیاتی اقدامات بسیاری را انجام می‌دهند، از جمله تشدید قوانین، افزایش نظارت و اعمال تنبیهات قانونی بر علیه تخلفات مالیاتی.

همچنین، باید توجه داشت که تعداد زیادی از اصناف و مشاغل دیگر نیز در جامعه وجود دارند که در پرداخت مالیات‌ها دچار مشکلات هستند و تخلفات مالیاتی را انجام می‌دهند. بنابراین، مسئله فرار مالیاتی نباید به یک صنف خاص نسبت داده شود و باید به عنوان یک مسئله سیستمی در نظر گرفته شود که نیازمند تلاش و همکاری همه اقشار جامعه و نهادهای مربوطه است.

با این حال بر اساس قانون، همه مشاغل از جمله صنف طلافروشان باید به سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی متصل شوند و از طریق این سامانه هر گونه خرید و فروش را ثبت کنند که منجر به شفافیت در همه بازارها به ویژه بازار طلا و سکه می‌شود. اصنافی که به این سامانه متصل شوند باید برای هر خرید و فروشی صورتحساب الکترونیکی صادر کنند.

این امر باعث شناسایی فراریان مالیاتی دانه‌درشت می‌شود و هیچ‌گونه فشار مالیاتی بر اقشار عادی مردم وارد نمی‌شود. همه مردم که به‌نوعی مالیات پرداخت می‌کنند و بیمی از پرداخت مالیات ندارند، اما این دانه درشتان و فراریان مالیاتی هستند که با ترفندهای مختلف از زیر بار مالیات شانه خالی می‌کنند.

در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین اتصال همه صاحبان مشاغل به این سامانه از اول دی ماه، موجی از شایعه و گرانی در خصوص مالیات طلا از سوی برخی از افراد ایجاد شد، این در حالی است هیچ‌گونه افزایشی در نرخ مالیات طلا اتفاق نیافته است.

با این حال طلافروشان در برخی مناطق کشور و پایتخت درب واحد صنفی خود را به نشانه اعتراض بسته اند تا مخالفت خود را با شفافیت و مالیات ستانی عادلانه اعلام کردند، این در حالی است که در سال جاری سازمان امور مالیاتی با اقدامات متعددی سعی کرده که به مثابه تمامی اصناف از طلافروشان نیز مالیات اخذ کند و جلوی فرار مالیاتی آنها را بگیرد که در زیر به برخی از این اقدامات در استانهای مختلف اشاره شده است:

۱- مرکزی: صدور برگ تشخیص به مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومانی برای سنوات ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ برای یک طلافروش.

۲- کرمان: صدور برگ تشخیص (اصل و جریمه مالیات عملکرد (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱) و ارزش افزوده (۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱)) یک طلافروش به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان.

۳. یزد: صدور اوراق تشخیص متمم به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای ۳ طلافروش در اجرای ماده ۱۸۱ ق.م.م

۴. خراسان رضوی: تشخیص مالیات ۸ میلیارد تومانی برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱ دو طلافروش.

۵. گلستان: مالیات تشخیصی ۳ میلیارد تومانی برای سنوات ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ یک طلافروش

۶. آذربایجان غربی: شناسایی کتمان فروش ۱.۸ همتی ۷ طلا فروش (در سنوات منتهی به سال ۱۴۰۱) با اجرای بازرسی ۱۸۱ ق.م.م.

 ۷. اردبیل: سوء استفاده از دستگاه کارتخوان ۴ مؤدی با مشاغل باشگاه ورزشی، قالیبافی، طلای آب شده و صندوق قرض‌الحسنه توسط تعدادی از مؤدیان صنف طلافروشی با جمع مبلغ واریز ۸۱۵ میلیارد تومان.

منبع: تسنیم
  • سعید ارسالی در

    هفتصد میلیارد یک آپارتمان در تهران در یک محل معمولی نه بالای شهر سهار پنج میلیارد است صدو پنجاه اپارتمان در سال این پول اصلا در مقیاس کشوری پول خورد هم حساب نمی شود ولی چه جنجال و نا امنی اقتصادی که ایجاد نخواد کرد و باعث شدت تورم هم خواهد شد کمی عقل خود را به کار بیندازید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها