|
کدخبر: 316839

پتروشیمی/وزارت نفت/صادرات

خسارت عدم تامین گاز به اقتصاد کشور/طلب سنگین وزارت نفت از پتروشیمی ها

طبق گفته دبیر کل انجمن کارفرمایی پتروشیمی کشور، سال گذشته به دلیل عدم تامین گاز، میزان صادرات پایین آمد و اقتصاد کشور ضربه خورد.

اقتصاد خسارت عدم تامین گاز به اقتصاد کشور/طلب سنگین وزارت نفت از پتروشیمی ها

مهدی مهدوی ابهری، در ارتباط با بحث میزان بدهی پتروشیمی ها به وزارت نفت اظهار کرد: ها هیچ‌ زمان بدهی ۸۰ همتی به وزارت نفت نداشته ایم و مبلغ این بدهی پایین تر است.

دبیر کل انجمن کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به اینکه پتروشیمی ها هیچ‌ زمان بدهی ۸۰ همتی به وزارت نفت نداشته اند،گفت: بدون در نظر گرفتن مطالبات ۲۰ همت به صورت چرخشی به وزارت نفت بدهکار هستیم.

وی با اشاره به اینکه این موضوع تنها ادعایی مطرح شده است، خاطر نشان کرد: ما هیچ زمان ۸۰ همت بدهکار نبوده‌ایم و این موضوع ادعایی از سوی وزارت نفت است، زیرا از یک سو ۵۰ همت بابت اوره مطالبه داریم و از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده طلبکار هستیم.

به گفته دبیر کل انجمن کارفرمایی پتروشیمی بدهی‌های گازی با تأخیر یک تا دو ماهه پرداخت می‌شود.مشترکان خانگی هم قبض آذرماه را دی ماه پرداخت می‌کنند و پیش از موعد که پرداخت نمی‌شود.

مهدوی ابهری در پاسخ به این سوال که بدون در نظر گرفتن مطالبات مقدار بدهی پتروشیمی‌ها به وزارت نفت چقدر است، خاطر نشان کرد: بدون در نظر گرفتن مطالبه ۵۰ همتی هم هیچ زمان بدهی ما به ۸۰ همت نرسیده است و هر چه هست به صورت جاری و ممکن است به ۲۰ همت برسد، اما در حال چرخش است.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی در رابطه با عدم النفع حاصل از محدودیت‌های گازی، خاطر نشان کرد: سال گذشته به دلیل عدم تأمین گاز ۸۰۰ میلیون دلار از صادرات ما از بین رفت و اقتصاد کشور ضربه خورد، اما برای سال جاری هنوز میزان مشخصی از میزان عدم النفع ناشی از محدودیت‌های گازی وجود ندارد.

وی گفت: اهمیت صنعت پتروشیمی بر کسی پوشیده نیست به طوری که ۳۰ درصد صادرات نفتی و ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است.

ابهری خاطر نشان کرد: نقش پتروشیمی در اقتصاد ملی بسیار برجسته است که این صنعت می‌تواند از اقتصاد تک محصولی نفت جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات وجود داشته که ۱۴ میلیارد دلار آن را به سامانه نیما و در اختیار بانک مرکزی قرار داده ایم.

به گفته سخنگوی انجمن کارفرمایی پتروشیمی اکنون بیش از ۸۰ درصد از ارز صادراتی در اختیار بانک مرکزی بوده و مابقی آن به طرح‌ها و تجهیزات مورد نیاز اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: در ۸ ماهه سال جاری ۸ درصد افزایش تولید وجود داشته در حالیکه صادرات در یک خط مستقیم قرار داشته است زیرا ۶۶۰ تن محصول به بورس کالا اختصاص دادیم.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به ناترازی گاز در کشور توضیح داد: ناترازی گاز در کشور ما به دو دلیل است، یکی عدم مصرف بهینه دیگری عدم سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی برای عبور از ناترازی و انجام ۸۰۰ تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری ورود کرده و کنسرسیوم ساخت چند مخزن و توسعه در میادین گازی را ایجاد کرده و قراردادها از EPC به IPC برده است ولی هنوز قرارداد نهایی نشده و نزدیک به دو سال است که معطل مانده و در بوروکراسی‌های اداری قرار دارد.

به گفته ابهری دو سال است که کنسرسیوم باختر و پترو فرهنگ برای سرمایه گذاری کرده اند اما موفق به عقد قرار داد نشده اند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها