|
کدخبر: 316671

بورس/دلار/بازار ارز

پیش بینی قیمت دلار و بازار بورس در هفته جاری/دلار در کانال ۵۰ هزار تومان گیر خواهد کرد؟

در هفته جاری، قیمت دلار توانست از محدوده ۵۰ هزار تومانی خارج شود و دوباره در محدوده ۴۰ هزار تومانی قرار گیرد. با این حال، حمایت قوی که در این سطح شکل گرفته است، مانع از نزول بیشتر یا حتی انحراف قیمت دلار به محدوده کمتر شده و باعث شده تا قیمت به سرعت به محدوده ۵۰ هزار تومان بازگردد.

اقتصاد پیش بینی قیمت دلار و بازار بورس در هفته جاری/دلار در کانال  ۵۰ هزار تومان گیر خواهد کرد؟

در آخرین معامله نقدی روز گذشته، قیمت دلار به رقم ۵۰ هزار تومان رسید. کارشناسان بازار ارز معتقدند که در شرایط کنونی، قیمت دلار از نظر تکنیکالی دارای حمایت مهمی در کانال ۴۹ هزار تومانی است و برای شکستن این خط، نیازمند یک خبر مهم اقتصادی یا سیاسی است.

قیمت دلار در هفته جاری توانست از کریدور ۵۰ هزار تومانی خارج شود و دوباره در کانال ۴۰ هزار تومانی قرار گیرد. با این حال، حمایت مهمی که در این سطح شکل گرفته، مانع نزول بیشتر و یا حتی ماندگاری دلار در این کانال شد و قیمت را به سرعت به کانال ۵۰ هزار تومان بازگرداند.

اما آیا دلار طی روزهای آتی دوباره مسیر نزولی را در پیش خواهد گرفت؟ آیا قیمت دلار همچنان در سطح ۵۰ هزا رتومان درجا خواهد زد یا وضعیت فعلی، به معنای خیز دلار برای فتح کانال‌های بالاتر است؟

دلار در آستانه سقف‌شکنی است؟

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با تاکید بر فاصله قابل توجه قیمت دلار با ارزش ذاتی آن، به تجارت‌نیوز گفت: «طی سال‌های اخیر وقتی دلار سقف‌های قیمتی قبلی را شکسته، قبل از حرکت صعودی، افت شدید و سریعی داشته است. زمانی که فاصله قیمت با ارزش ذاتی دلار به ۲۰ درصد می‌رسد حرکت بعدی برای زدن سقف شروع می‌شود.»

وی اضافه کرد: «در روزهای‌ اخیر دلار در تلاش برای برگشت به کریدور پایین‌تر بوده است. با وجود مسائل بنیادی، مطابق سال‌های گذشته در مقطع فعلی تقاضا برای دلار بالا می‌رود؛ با این وجود، برگشت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی قابل پیش‌بینی بود. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که حرکت بعدی دلار، جامپ به سمت سقف قبلی باشد.»

دلار در کف قیمت ماندگار است؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دلار می‌تواند تا محدوده قیمتی ۴۷ تا ۴۸ هزار تومانی نیز پایین بیاید خاطرنشان کرد: «ماندگاری دلار در کف قیمتی کوتاه‌مدت است؛ زیرا در کف قیمت، تقاضا افزایش پیدا می‌کند و بازار به‌عنوان یک فرصت خرید به این منطقه نگاه می‌کند. بنابراین بازار فعلا برای نوسانگیری در محدوده جذابی نیست.»

حق‌شناس تاکید کرد: «باید در نظر داشته باشیم که فاصله زیاد دلار با ارزش ذاتی و حباب منفی زیاد، خروج سرمایه را از کشور تشدید کرده و سیاست‌گذار باید این موضوعات را نیز لحاظ کند. این در حالی است که انتخابات مجلس نیز پیش‌روست و نهاد تصمیم‌گیر سعی در ثبات و حفظ شرایط موجود دارد.»

شرایط رکودی، دلار را زمین زد

کامبیز افسری، فعال بازار ارز هم در خصوص رفتار قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «تقاضا در بازار کم است، چون پول دست مردم نیست و شرایط رکودی عجیبی در کشور حاکم است. در بخش تجاری نیز کسب و کارها رونق ندارند و این عوامل روی بازار ارز تاثیر گذاشته است.»

وی به بودجه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: «مشخص است در سال آینده فشار مالیاتی زیاد خواهد شد و سخت‌گیری‌های دولت افزایشی است. برای دولت نیز رونق اقتصادی و اشتغال اهمیت خاصی ندارد. همه این‌ها شرایط رکودی بدی در بازارها به وجود آورده است.»

دست خریداران دلار خالی است

این فعال بازار ارز با اشاره به اینکه عرضه دلار از طرف دولت زیاد نیست، اظهار داشت: «در بازار تقاضا پایین است، دلار کم است و رونقی در معاملات وجود ندارد. هزینه‌ها به اندازه‌ای گران است که مردم در معیشتشان مانده‌اند؛ درآمد‌های مردم دیگر به مسافرت و پس‌انداز نمی‌رسد.»

وی افزود: «روال بر این است که پس‌اندازهای خرد به بازار یورو و دلار می‌آید و پول‌های بزرگ به بازارهایی نظیر ملک سرازیر می‌شود. پول‌های خرد دلار می‌خرند اما عملا با این گرانی پولی دست مردم نمی‌ماند؛ هر چند بازار ملک و سایر بازارها نیز در رکود هستند. تجار و افرادی هم که دلار می‌خریدند فروشی ندارند که بخواهند برای جایگزینی دلار برنامه‌ریزی کنند.»

افسری در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار گفت: «فعلا بازار زوری برای روند دادن به قیمت دلار ندارد. باید ببینیم در ‌آینده چه پیش می‌آید. در صورتی که اخبار مهمی روانه بازار شد شاید بتواند به بازار روند دهد.»

وی تاکید کرد: «در شرایط فعلی جنب و جوشی در بازار نمی‌بینم. ممکن است دلار تا کانال ۴۹ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان نیز پایین بیاید، اما باز به کریدور بالاتر برمی‌گردد. تمایل بانک مرکزی نیز کف کانال ۵۰ هزار تومانی است.»

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها